Cum faci cariera in ...

Sursa: Revista Biz nr. 104, 10 - 24 Mai 2005

CUM FACI CARIERA IN SECTORUL AUTO

"O mare parte a companiilor care importa si comercializeaza autovehicule si piese auto sunt afaceri de familie, in care structura a crescut o data cu cresterea pietei in acest domeniu si pozitiile cheie din companii au fost ocupate pe criterii de incredere mai degraba decat competente adaptate organizatiei si evolutiei acesteia. Pentru restul pozitiilor se prefera angajarea de personal cu un anumit nivel de experienta pe post insa nu neaparat din industrie, pentru care fie se apeleaza la anunturi in presa, fie, in cazul celor care au o structura de resurse umane solida, se adreseaza companiilor de recrutare pentru posturi de specialisti sau la cele de Executive Search pentru pozitii de management", arata consultantii companiei AIMS.

Nu exista o regula in ceea ce priveste promovarea interna, aceasta facandu-se atat pe verticala, de pe pozitii de coordonator pe pozitii de manager, de exemplu, cat si in zigzag, cand apar oportunitati de dezvoltare a unor centre auxiliare de profit pentru care se considera ca experienta in companie poate fi un avantaj, in ciuda lipsei de experienta propriu-zisa pe noul aspect al afacerii (exemplu: marketing piese de schimb, autovehicule de ocazie).

CUM FACI CARIERA IN SECTORUL BANCAR

La front office sau in departamentul de credite. In acest din urma caz te poti angaja ca analist de credite sau ofiter de credite. Criteriile de avansare in industria de profil se stabilesc in functie de performantele obtinute, de rezultatele si de abilitatile dobandite de respectivul angajat. “Principalele calitati ale unui angajat si care pot constitui un avantaj se refera la responsabilitate, implicare, organizare, orientare catre client, bune capacitatI de analiza si de sinteza, precum sI dorinta de a obtine performanta”, spune Gabriel Gatejoiu, account manager la compania de recrutare Professional. Se prefera promovarile interne in special pentru angajatii din domeniul IT si in domeniul vanzarilor, pentru pozitiile de middle management, tocmai pentru a fideliza angajat ii performanti si pentru a obtine rezultate competitive in vanzari. “Se prefera angajari din exterior in domeniul vanzarilor corporate, pentru pozitii de top management, cu scopul de a aduce o baza de clienti si pentru a introduce noi proceduri de lucru”, mai precizeaza Gabriel Gatejoiu. In principiu, aceste promovari se fac dupa o perioada de doi ani, iar cele mai frecvente sunt cele in zigzag.


CUM FACI CARIERA IN SECTORUL FARMACEUTIC

Unul dintre lucrurile specifice fortei de munca din industria farmaceutica la noi il constituie pregatirea teoretica. In majoritatea cazurilor, intrarea in companie se face in departamentul de vanzari, pe pozitii de reprezentant medical.
Procesul de avansare depinde foarte mult de politica organizat ionala, dar in mod frecvent el este o consecinta directa a atingerii obiectivelor de vanzari. "Avand in vedere ca este vorba de o pozitie in vanzari, calitatile de care trebuie sa dea dovada un reprezentant medical sunt spiritul comercial (abilitati bune de negociator), orientare catre client si perseverenta", declara Andreea Tanase - human resources consultant - si Andreea Dima – senior human resources consultant la AIMS Human Capital Romania. In cadrul companiilor farmaceutice, exista doua tipuri de structuri organizationale: prima dintre ele prefera separarea functiilor de marketing de cele de  vanzare, in timp ce cealalta este construita pe principiul asa-numitului "Business Unit" care  presupune un cumul functional cu pondere comparabila in cele doua zone.

Asadar, promovarea de pe pozitii de reprezentant medical poate varia in functie de structura organizatiei. Se poate promova pe pozitii de coordonator regional (ponderea maxima in vanza ri) sau manager de produs (ponderea maxima pe marketing), sau pe pozitii care implica  managementul activitatii intr-un Business Unit. Pot aparea si situatii in care promovarea se face de pe pozitii de vanzari pe pozitii de management de produs.


CUM FACI CARIERA IN SECTORUL FMCG

FMCG este un domeniu de varf, foarte competitiv, cu concurenti puternici. Alexandru Talmazan, managing partner la Wrightson Romania, considera ca se poate incepe o cariera in oricare departament al unei companii din FMCG. Se poate intra fie ca incepator, fie ca profesionist experimentat intr-un alt domeniu, care se decide la un moment dat sa-si foloseasca cunostintele acumulate intr-o alta industrie. Ca entry level selectia se face dintre tinerii care participa la diverse targuri de job-uri sau care trimit cereri de angajare la companiile de renume. Sanse au si cei care fac un stagiu de practica intr-o asemenea companie in ultimii ani de facultate.


Ce calitati trebuie sa aiba un om care lucreaza in FMCG? Sa fie creativ, bun comunicator, sa aiba rezistenta la stres, capacitatea psihica de a coordona si motiva oamenii cu care lucreaza, de a se adapta la situatii diferite si, nu in ultimul rand, sinceritate si verticalitate umana. “Promovarile interne se fac, de obicei, la distanta de cativa ani, in functie de nivelul ierarhic pe care se situeaza angajatul si de evolutia sa profesionala si se fac de obicei pe verticala”, spune Talmazan. Mediul de lucru in FMCG este probabil la nivelul maxim din punct de vedere al solicitarii. Programul de lucru nu este rigid, atata timp cat performantele angajatului sunt la pragul de sus. FMCG este una dintre locomotivele formarii profesionale”. considera Talmazan.


CUM FACI CARIERA IN SECTORUL IMOBILIAR

“Atunci cand isi cauta noi membri pentru echipa de salariati, companiile din domeniu prefera sa isi gaseasca oamenii prin intermediul anunturilor pe Internet sau al agentiilor de recrutare. Companiile imobiliare au nevoie de oameni de echipa, bine organizati si care dau dovada de initiativa si seriozitate”, explica Florin Rusu, general manager al firmei de resurse umane Global Consulting. Promovarile se fac in functie de dezvoltarea companiei si de rata fluctuatiei personalului si tin cont de performantele si aptitudinile profesionale ale angajat ilor. Companiile prefera sa promoveze oameni din interior pentru posturile de conducere din departamentele administrativ, de marketing, vanza ri sau PR. Agentiilor imobiliare le este destul de dificil sa gaseasca oameni de vanzari sau marketing. “Mediul de lucru din agentiile imobilare este placut si foarte motivant pentru persoanele care doresc sa castige in functie de performantele rofesionale si nu in baza programului de lucru. De fapt, flexibilitatea programului de lucru reprezinta marele avantaj al domeniului imobiliar”, adauga Florin Rusu.

CUM FACI CARIERA IN SECTORUL IT

Persoanele care incep sa lucreze in industria IT reusesc sa obtina un loc de munca pe baza experientei, a certificarilor si a studiilor din facultate (in special pentru pozitii tehnice). Studiile superioare sunt luate in considerare atat pentru statutul de “inginer” al angajatului, cat si pentru obtinerea de reduceri de impozit pe salariu (in conformitate cu facilitatile fiscale oferite de legislatie pentru domeniul IT). Specialistii care detin certificari pe tehnologiile cu care lucreaza au in general un salariu in medie cu 10-15% mai mare decat cei fara certificari, dar cu experienta similara. “Majoritatea companiilor isI cauta noi salariati prin intermediul Internetului si al agentiilor de recrutare”, spune Mihai Moghior, managing partner al companiei de resurse umane Brainspotting. In IT promovarile se fac pe baza rezultatelor concrete obtinute, in special pe partea de vanzari/business development.

“Promovarile se realizeaza si  in functie de viteza de dezvoltare si de dinamica firmei. Este o industrie in care unele firme isi pot crea divizii noi in mai putin de un an”, adauga Moghior. Exista si posturi pentru care cererea de oameni foarte bine calificat i este mai mare decat oferta pe piata de munca locala: specialisti de proiectare hardware, programatori pentru retele si telecomunicatii, project manageri seniori etc. Ca mediu de lucru, activitatea se bazeaza pe termene destul de stricte de predare a proiectelor asa ca programul poate fi prelungit si concediul scurtat. Dar, aceste lucruri sunt compensate prin bonusuri sau cresteri salariale mai mari decat in alte industrii. Exista si perioade mai relaxate - atunci cand angajatii sunt ”intre proiecte” si se pot dedica obtinerii de noi certificari.

CUM FACI CARIERA IN SECTORUL PUBLICITAR

Industria publicitatii se caracterizeaza in prezent printr-un dinamism deosebit, o mare viteza de reactie care presupune lucru in conditii de stres, o buna alocare a resurselor disponibile, gasirea altor resurse in timp scurt etc. Calitatile necesare, ca si in alte domenii, sunt perseverenta, calmul, rabdarea si orientarea spre rezolvarea problemelor. Printre abilitatile absolut necesare datorita specificului domeniului se numara inventivitatea, o foarte buna comunicare si organizare a timpului propriu si al celor cu care se lucreaza, intelegerea diverselor tipuri de afaceri ale clientilor etc. “Mediul de lucru oferit de agentiile de publicitate este atragator pentru adeptii  nonconformismului, dinamismului, creativitatii, lucrului pe proiecte, organizarii, carora le place sa fie intr-un mediu dinamic si provocator”, spune Sorina Cucuta-Popa, managing partner la compania de consultanta in management New Link Consulting Group. Desi este o activitate atragatoare, are un ritm de desfasurare carora putini pot sa-i faca fata: orele tarzii, lucrul contra cronometru, gasirea unor solutii intr-un timp scurt, managementul/coordonarea proiectelor, gasirea si folosirea eficienta a resurselor. Promovarile se fac in mare parte din interior, pe verticala, exceptie facand uneori pozitiile de conducere, unde se apeleaza sI la firme de “head hunting”. Cunostintele si uneori anunturile in publicatii sunt formele prin care se ocupa in general pozitiile de la nivelurile de intrare in companie. “Astfel, piata publicitatii este una relativ inchisa. Este greu sa gasesti oameni buni, iar daca ai avut sansa sa-i ai si ai investit de-a lungul anilor in ei, atunci faci tot posibilul pentru a-i pastra”, spune Sorina Cucuta-Popa.

CUM FACI CARIERA IN SECTORUL RETAIL

In retail se intra cel mai usor pe pozitii de executie in magazin. Marea majoritate a comerciantilor recruteaza permanent vanzatori, casieri sau lucratori comerciali. In acest domeniu s-a accentuat diferenta dintre salariile mici acordate bazei piramidei de salariati si cele oferite personalului de nivel mediu si superior. “Pentru  costurile de executie din magazine salariile au ramas in jurul unei valori medii de 6 mil. lei net lunar la care se adauga bonuri de masa. In schimb, remunerat iile middle si top managerilor au crescut in urma schimbarii sistemului de impozitare”, spune Madalina Popescu, general manager la Pluri Consultants. Cresterea concurentei dintre marii jucatori a facut ca importanta departamentului de marketing intern sa creasca si, in consecinta, personalul a crescut aici aproape fara exceptie in ultimele luni. Datorita cresterii numarului de angajat i din marile lanturi de magazine, a crescut si numarul de salariati din cadrul departamentelor de resurse umane ale retailerilor.
Companiile din domeniu prefera promovarile interne si angajatii urca pe scara ierarhica de fiecare data cand se deschide un nou magazin. In ceea ce priveste recrutarea de noi angajati, comerciantii prefera sa isi gaseasca noi oameni prin anunturi plasate in magazine si/sau prin agentii de recrutare.

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri