Cum sa iti cresti angajabilitatea in 2014
Daca iti doresti un nou inceput pe plan profesional in 2014 sau sa devii vizibil pe piata fortei de munca, citeste articolul de mai jos. Vei afla cum s-au modificat job-urile in ultimii ani, cum iti poti creste angajabilitatea in 2014 si ce comportamente / abilitati sunt dorite de angajatori in procesul de dezvoltare profesionala si in cel de recrutare.
Conform studiului Manpower despre Deficitul de Talente in 2013, aproape unul din cinci angajatori care se confrunta cu un deficit de talente in prezent spune ca acesta are un impact mare asupra capacitatii organizatiei sale de a satisface nevoile clientilor. Conform aceluiasi studiu, motivele pentru care angajatorii romani au dificultati in ocuparea pozitiilor deschise sunt lipsa competentelor tehnice (hard skills) – 34%, lipsa candidatilor -32%, lipsa de experienta – 24% si lipsa competentelor de comunicare / relationare (soft skills) – 19%. Pentru a depasi deficitul de talente, 46% dintre companii din Romania adopta strategii, precum furnizarea de programe de training aditionale si specializare la locul de munca.
Persoanele care comunica eficient dovedesc o performanta mai buna la locul de munca si au mult mai multe sanse de a urma un parcurs profesional in continua ascensiune. Incearca sa abordezi corect atat comunicarea cu clientii, cat si comunicarea cu colegii, pentru a-ti facilita interactiunile la locul de munca.
Primul lucru pe care trebuie sa il faci inainte de a-ti stabili obiectivele de cariera pentru anul 2014 este sa intelegi cum se modifica job-urile si ce asteptari au angajatorii. Expertii HR internationali au identificat 3 tendinte majore in ceea ce priveste locurile de munca: job-urile trec printr-un proces de transformare, se cauta expertiza, nu experienta, iar angajatii au responsabilitati, nu functii.
1. Cum se transforma job-urile actuale
In urma cu cativa ani, conceptul de job / loc de munca implica un set de responsabilitati, o paleta de competente functionale, un titlu, un nivel de experienta si un traseu profesional. In prezent, descrierile traditionale de job-uri nu mai reflecta starea reala a lucrurilor. Angajatii au sansa de a avansa, de a-si schimba domeniul de activitate sau de a-si adanci expertiza.
2. Expertiza, nu experienta
Expertiza este mult mai importanta decat experienta, iar daca un angajat nu se implica intr-un proces de dezvoltare continua si de updatare a skill-urilor, acesta isi poate pierde cu usurinta locul de munca. Pe piata fortei de munca actuale, abilitatile si competentele sunt moneda de schimb, si nu experienta sau anii acumulati facand o serie de activitati.
Daca agentia in care lucrezi iti pune la dispozitie, pentru a avea succes, diferite training-uri si workshop-uri, nu ezita sa participi. Profita si de assessments sau de feedback-ul venit de la superiorul direct!
3. Responsabilitati, nu job-uri; activitati si proiecte, nu functii
In contextul unei piete a muncii orientata catre rezultat si performanta, angajatii au responsabilitati si nu functii; ei trebuie sa se ocupe de nenumarate activitati si proiecte si sa detina setul complet de abilitati si competente specifice job-ului.
Sursa:joshbersin.com
Capacitatea de a invata continuu si adaptabilitatea
Globalizarea, ritmul alert al schimbarilor tehnologice, economia din ce in ce mai competitiva creeaza o nevoie crescanda de angajati care sa poata invata rapid si sa raspunda nevoilor angajatorilor si ale pietei. Decide-te care sunt lucrurile la care esti cu adevarat bun si focalizeaza-te pe crearea unui set de competente si abilitati care sa te diferentieze in ochii angajatorilor.
Angajatorii considera adaptabilitatea ca fiind cea mai importanta calitate pe care trebuie sa o demonstram zilnic. Nevoia de dezvoltare continua si de adaptare la mediul de lucru se reflecta pe ambele planuri: al angajatilor si al angajatorilor, care devin permisivi cu cei care lucreaza in companie, oferindu-le posibilitatea de a schimba rolul si sarcinile de lucru.
Analiza de date
In 2014 se va manifesta nevoia din ce in ce mai mare de a analiza cantitati uriase de date in timp real in scopuri de marketing, deoarece deciziile trebuie sa fie luate pe baza cifrelor si nu a instinctelor. Astfel, anul viitor se vor scoate pe piata posturi de IT Project Managers, Business Analysts, implicati in manipularea de date, dar si Data Scientists, deoarece pot recunoaste modele in date provenite din surse multiple, pentru a face observatii si predictii pertinente.
Usurinta de a utiliza aplicatii mobile si software-uri complexe
De la an la an creste nevoia de competitivitate, de sporire a calitatii serviciilor, de imbunatatire a experientei clientilor, dar si de reducere a costurilor operationale. Potrivit unui studiu ININ, 60% dintre companii sunt in favoarea directionarii investitiilor catre un canal de comunicare mobil, atat catre crearea unor aplicatii mobile dedicate, cat si catre imbunatatirea aplicatiilor deja existente.
Nevoia de extindere si de imbunatatire a relatiilor cu clientii va forta companiile sa angajeze oameni care imbratiseaza servicii inovative, ca aplicatiile cloud, dispozitivele mobile sau care pot interactiona cu clientii pe canalele de social media.
Datele sunt compilate pe baza raspunsurilor deschise primite de la angajatori la survey-ul „Cum va fi piata fortei de munca in 2014?”
Comportamente / abilitati de dorit in procesul de pregatire profesionala | Comportamente / abilitati de evitat in procesul de pregatire profesionala |
---|---|
- Candidatii trebuie sa isi seteze obiective clare de cariera; - Sa isi mentina nivelul profesional la care a ajuns si sa incerce sa il ridice prin activitati specifice: specializari, cursuri, avansare in post, etc. |
- Candidatii trebuie sa evite supraaprecierea; - Sa nu dea dovada de instabilitate; - Sa nu faca rabat de la calitate; - Sa nu stagneze in procesul de pregatire profesionala; - Sa nu refuze oportunitati de dezvoltare sau sansele oferite de angajatori; - Sa nu considere nicio sarcina insignifianta. |
Comportamente / abilitati dorite in procesul de recrutare | Comportamente / abilitati de evitat in procesul de recrutare |
---|---|
- Calibrarea asteptarilor salariale cu nivelul individual de dezvoltare a competentelor implicate de job-ul vizat; - Sa acorde importanta prezentarii efective la interviu, sa fie punctual si atent la cum vorbeste despre ceea ce a facut pana acum, sa fie detaliat si concis in acelasi timp; - Sa cunoasca detalii legate de compania in cadrul careia isi doreste sa lucreze; - Sa scrie si sa se exprime corect; - Sa isi canalizeze emotiile in mod constructiv; - Sa fie loiali si ambitiosi, sinceri si comunicativi; - Sa fie capabili sa raspunda cat mai la obiect la intrebari legate de motivatie, de responsabilitatile si realizarile anterioare; - Sa fie pregatiti cu recomandari; - Sa aplice la un job printr-un mesaj / CV / scrisoare de intentie customizat/a; - Sa fie dispusi sa se relocheze; - Sa foloseasca mai multe canale de recrutare; - Sa fie pregatiti pentru testele de specialitate. |
- Sa nu aplice la un anunt decat daca indeplinesc cerintele job-ului; - Sa nu aplice cu CV-uri care contin greseli de exprimare; - Sa nu omita din CV datele de contact; - Sa nu contacteze angajatorii de pe adrese de e-mail care nu sunt decente; - Sa nu trimita un CV care copiaza o fisa de post, ci unul care prezinta realizarile si activitatile personale; - Sa nu ia in gluma o oportunitate oferita de un angajator; - Sa nu se prezinte nepregatiti la interviu (nepregatit = ''nu am avut timp sa intru pe site-ul angajatorului'', ''nu mai stiu la ce pot am aplicat'', nu am citit anuntul'' etc.); - Sa nu aiba o tinuta nepotrivita la interviu; - Sa nu incerce sa impresioneze exagerand; - La interviu nu trebuie sa dea raspunsuri formale, „din cartile de specialitate”, ci trebuie sa fie onest si sincer. |
In 2014 este important sa investesti in cariera ta, sa iti dezvolti abilitatile de comunicare si competentele necesare job-ului tau. Mizeaza pe dezvoltarea continua, fii deschis la schimbare si urmeaza unt raseu de dezvoltare profesionala din care sa nu lipseasca internship-urile si voluntariatul (pentru Juniori) sau training-urile, workshop-urile si certificarile internationale (pentru Seniori).
Mult succes!