Studiu salarial - domeniul IT&C

Din ce in ce mai mult, compensarea angajatilor ia forma unor pachete salariale, menite sa sporeasca atractivitatea ofertelor, iar facilitatile si beneficiile oferite pe langa salariu difera, de cele mai multe ori, in functie de calibrul si forta financiara a angajatorului.
Astfel, pentru angajatii specialisti, de la incepatori pana la seniori, au devenit comune
beneficii precum bonusurile de performanta, tichete de masa, asigurarea/decontarea
transportului sau o asigurare medicala privata; pe masura ce avansam insa pe scara
ierarhica a companiei angajatoare, beneficiile pot lua si alte forme - o masina din segmental premium (mai exact, un “status-car” pus la dispozitia angajatului, care nu are legatura cu frecventa deplasarilor in afara biroului) sau un pachet de stock-options.


In ce priveste obiectele precum telefonul mobil sau laptop-ul, acestora le-a fost atribuit mai curand statutul de instrumente de lucru, decat cel de beneficii propriu-zise, deoarece fac parte din logistica job-ului. In aceeasi categorie intra si masina de serviciu, fie individuala sau in sistem de partajare intre angajati, atat timp cat ea este strict necesara indeplinirii task-urilor atribuite (asa cum se intampla de exemplu in vanzari, unde sunt
necesare deplasari frecvente la clienti). Tinand cont de variatiile mentionate mai sus,valoarea beneficiilor reprezinta in general intre 10% si 30% din valoarea anuala a salariului net.

Cateva sfaturi pentru studenti/absolventi cu privire la modul in care ar trebui abordat acest subiect, cum ar trebui sa-si calibreze asteptarile salariale:

Un specialist cu experienta in domeniul sau de activitate va lua relativ usor decizia stabilirii unui nivel al asteptarilor salariale, deoarece se poate raporta la salariul actual si, in plus, cunoaste mai bine piata si salariile omologilor sai de la alte companii. Atunci cand esti insa la inceput de drum, calculul este mai dificil; dar fie ca optezi sa iti exprimi deschis cerintele, fie ca preferi sa primesti o oferta pe baza careia sa negociezi, este necesar sa iti formulezi un orizont al asteptarilor – cat consideri ca valoreaza aptitudinile tale pentru viitorul angajator. Formularea acestor asteptari privind un potential job nou ar trebui sa plece intotdeauna de la o auto-evaluare realista si de la o premiza sanatoasa - munca prestata in beneficiul unui angajator este in cele din urma un parteneriat care, pentru a functiona optim, trebuie sa pastreze echilibrul intre ceea ce oferi si ceea ce primesti.

Situatia actuala a pietei de IT, tinand cont de dezvoltarea sa impresionanta din ultimii
ani, faciliteaza si incurajeaza schimbarea frecventa de job in cautarea unui salariu tot mai bun, insa acest mod de lucru nu functioneaza la nesfarsit. Dupa un anumit punct, ceea ce castigi in plan financiar pierzi in planul credibilitatii si al pregatirii profesionale si, pe termen lung, acest transfer nu se va dovedi a fi unul avantajos.

Pentru a evalua corect o propunere de colaborare:
- Cantareste oferta din perspectiva tuturor conditiilor de lucru, si nu doar ca pe o suma neta primita lunar
- Intereseaza-te de politica de evaluari periodice, de existenta unui sistem de bonusuri, de cursuri si training-uri in domeniu, de posibilitatile de crestere profesionala in interiorul companiei;
-Adapteaza-ti asteptarile in functie de responsabilitatile si specificul fiecarui job
Pregatirea ta va fi evaluata diferit in functie de cat de bine te potrivesti profilului cautat, de cat timp si ce investitii necesita acomodarea ta.

Un post cu responsabilitati mai mari inseamna mai multa munca, dar si mai multe oportunitati de afirmare profesionala – priveste-o ca pe o ocazie de a demonstra ce poti si ridica problema unei eventuale cresteri salariale dupa, si nu inainte de atingerea obiectivelor propuse; Fii pregatit ca, in eventualitatea in care obtii salariul solicitat, sa livrezi rezultate pe masura recompensei tale; altfel, cerintele tale isi vor pierde in scurt timp suportul real.


In cele din urma, revenim asupra unei idei de baza formulate ceva mai sus: este important ca intre angajat si angajator sa existe o relatie de reciprocitate, iar echilibrul si armonia acestei relatii pot fi mentinute atat timp cat ceea ce poti face pentru organizatia ta este proportional cu ceea ce poate face ea pentru tine.

*** In intervalele salariale prezentate mai sus se incadreaza cel pu]in 90% dintre cei care lucreaza in sectorul IT.
**** Salariile variaza in functie de:
a) marimea si complexitatea aplicatiei / sistemului / retelei / solutiei in discutie,
b) calibrul firmei angajatoare,
c) experienta si calificarile (studiile, atestatele, certificarile) angajatului.
***** Specialistii care detin certificari pe tehnologiile cu care lucreaza au in general un salariu in medie cu 10-15% mai mare decat cei fara certificari, dar cu experienta similara.


Sursa: Ghidul Angajatorilor - Domeniul Inginerie & ITC

Alina MANOLE
Senior HR Consultant,
BRAINSPOTTING
www.brainspotting.ro

Va recomandam si:

Career Guide 2021