Rezolvarea de probleme
Cei care detin aceasta abilitate, construiesc abordari logice pentru a rezolva probleme, pentru a gestiona oportunitatile sau situatiile imediate, bazandu-se pe propria pregatire si pe cunostinte, dar cautand si alte referinte sau resurse.
Rezolvarea de probleme este in centrul preocuparilor recrutorilor, deoarece in mediul de lucru angajatii sunt pusi mereu in 3 situatii asemanatoare: fie rezolva o problema pentru un client (intern sau extern), fie ii sprijina in gasirea de solutii pe cei care au descoperit probleme in procesul de lucru, fie descopera ei insisi noi probleme ce au nevoie de solutii.
Indiferent de natura problemelor, o parte foarte importanta din rolul unui angajat este sa o rezolve; de aceea, daca ai aceasta abilitate si ti-o evidentiezi cu incredere, vei creste in ochii angajatorului.
- Abordezi o anumita sarcina de lucru impartind-o in mai multe subtask-uri, intr-un mod sistematic si detaliat;
- Anticipezi consecintele actiunilor tale in diferite situatii;
- Te gandesti mereu la multiple explicatii sau alternative pentru o situatie;
- Identifici, in avans, informatiile de care ai nevoie pentru a rezolva in mod eficient o problema;
- Propui solutii, nu doar descrii problemele;
- Anticipezi posibilele obstacole si schitezi planuri pentru a le preintampina.
Sunt 4 pasi esentiali in procesul de rezolvare a unei probleme:
- Definirea problemei;
- Generarea alternativelor;
- Evaluarea si selectarea alternativelor;
- Implementarea solutiilor.
In definirea problemelor, este foarte important sa te asiguri ca te confrunti cu problema si nu cu simptomele acesteia. De exemplu, daca performanta echipei tale este sub standardele impuse, trebuie sa iti dai seama daca de vina sunt membrii echipei sau exista o lipsa de abilitati esentiale (in acest caz, echipa are nevoie de training).
O metoda simpla care te ajuta sa ajungi la radacina problemei si, apoi, sa o rezolvi, este tehnica celor 5 „De ce”, care implica abordarea unei probleme cu intrebari ca „De ce” sau „Ce a cauza aceasta problema?”. De cele mai multe ori, raspunsul la o intrebare va genera alta intrebare, de aici si numele acestei tehnici.
- De ce am primit un feedback negativ din partea clientului? Pentru ca nu am livrat la timp materialele.
- De ce nu am livrat la timp materialele? Realizarea acestora a durat mai mult decat am preconizat.
- De ce a durat mai mult decat am preconizat? Pentru ca am subestimat complexitatea task-ului.
- De ce am subestimat complexitatea task-ului? Pentru ca am estimat rapid de cat timp am avea nevoie pentru indeplinirea acestuia, fara sa trecem la nivel individual prin fiecare etapa de lucru.
- De ce? Pentru ca aveam foarte multe proiecte in lucru cu care ramasesem in urma.
- Este evident ca trebuie sa reevaluam timpul de lucru si specificatiile fiecarei etape.
Mai multe despre tehnica celor 5 "De ce":
Daca problema este mult mai complexa de atat, te sfatuim sa procedezi la o „Analiza a cauzelor”, pentru ca te ajuta sa privesti 3 tipuri de cauza: fizice, umane sau organizationale. Aceasta tehnica va evidentia mai mult decat o singura cauza, pentru ca investigheaza efectele negative, defectele ascunse ale sistemului si descopera actiuni specifice care au contribuit la aceasta problema.
Defineste problema
- Ce s-a intamplat?
- Care sunt simptomele specifice?
Colecteaza date:
- Ce dovezi ai ca aceasta problema exista?
- De cat timp exista aceasta problema?
- Care este impactul acestei probleme?
- Identifica posibili factori care au cauzat aceasta problema (in timpul acestui pas identifica un numar cat mai mare de factori cauzatori)
- Care a fost ordinea evenimentelor care au cauzat aceasta problema?
- Care au fost factorii care au permis aparitia acestei probleme?
- Ce alte probleme au existat in momentul in care cea in discutie a aparut?
Identifica adevaratele cauze:
- De ce exista acest factor cauzator?
- Care e adevaratul motiv pentru care problema a aparut?
Recomanda si implementeaza solutii:
- Ce poti faci pentru a impiedica reaparitia acestei probleme?
- Cum vor fi solutiile implementate?
- Cine va fi responsabil de implementarea acestora?
- Care sunt riscurile implementarii acestora?