Proactivitatea
O persoana care detine aceasta abilitate indeplineste mai multe sarcini decat ii sunt alocare, face mai multe decat ceilalti se asteapta de la el, iar toate acestea vor imbunatari si imbogati produsele si serviciile companiei. De asemenea, va ajuta la micsorarea riscurilor si la diminuarea problemelor, preintampinandu-le si abordand cu incredere toate oportunitatile care ii sunt infatisate.
Globalizarea, ritmul alert al schimbarilor tehnologice, economia din ce in ce mai competitiva creeaza o nevoie crescanda de angajati care sa poata invata rapid, sa propuna proiecte de dezvoltare si sa creasca performanta. Acestia trebuie sa poata lua initiativa, sa isi asume responsabilitati si sa gaseasca solutii pentru a duce proiectele cu succes pana la capat. Angajatorii pun mare pret pe candidatii determinati, care creeaza un context favorabil si gasesc solutii pentru a-si atinge obiectivele, deoarece ajuta la dezvoltarea companiei.
- Privesti dincolo de cerintele individuale si de task-urile pe care le-ai primit si propui solutii de imbunatatire pentru intreaga organizatie;
- Recunosti oportunitatile si actionezi in consecinta;
- Cauti informatii din surse diferite inainte de a te decide asupra unei abordari;
- Crezi oportunitati de dezvoltare sau minimizezi potentialele probleme, anticipandu-le si pregatindu-se in avans;
- Esti capabil sa iei decizii fara a fi impins de la spate;
- Incerci abordari diverse dupa ce iei in calcul toti factorii si toate potentialele consecinte;
- Cauti si/sau accepti responsabilitati aditionale;
- Incerci mereu sa imbunatatesti cunostintele necesare job-ului sau sa cresti nivelul de performanta
- Cauta continuu modalitati de a extinde capacitatile de lucru;
- Exerseaza capacitatea de a lua decizii de fiecare data cand ti se da ocazia;
- Preia initiativa unor proiecte sau ofera-te voluntar pentru proiecte lansate in echipe. Poti, de asemenea, sa generezi tu proiecte care pot schimba mediul de lucru sau rezultatele;
- Asuma-ti responsabilitati bine definite si livreaza in termenele stabilite;
- De fiecare data cand apar probleme, incearca sa identifici solutii si sa le pui in practica;
- Nu uita: anticipeaza, incearca sa previi, planuieste, participa, imbunatateste rezultatele!
Este foarte important sa decizi ce vrei sa faci in cariera ta si sa incerci sa iti setezi obiective concrete. Nu uita insa ca atat pentru angajatori, cat si la locul de munca, abilitatile soft skills sunt la fel de importante precum cele tehnice sau competentele specifice job-ului. Incearca sa ti le stimulezi ori de cate ori ai posibilitatea: la facultate, la locul de munca sau in viata de zi cu zi.