Cei mai doriti angajatori in anul 2013
Studiul “Cei mai doriti angajatori” a fost initiat in urma cu 8 ani de Catalyst Consulting, divizia de consultanta in employer branding a grupului Catalyst. Este cel mai cuprinzator instrument de pe piata care masoara gradul de atractivitate a brand-urilor de angajatori si asteptarile pe care tinerii le au de la acestia. Studiul dezvaluie perceptiile candidatilor in raport cu angajatorii de pe piata romaneasca, precum si alte date despre candidati, cum ar fi: disponibilitatea de relocare, asteptarile salariale, canalele de unde isi procura informatiile despre angajatori. Astfel, angajatorii pot avea acces la informatiile necesare pentru intelegerea pietei si pentru dezvoltarea strategiilor de employer branding. O caracteristica importanta a studiului Catalyst Consulting este ca respondentii nu au o lista predefinita de companii pentru a mentiona care este angajatorul lor preferat, ci este o alegere spontana pe care o fac in functie de primii angajatori la care se gandesc.
Cei mai doriti angajatori din 2013 sunt Oracle, Google, Microsoft, Continental, OMV Petrom, IBM, BCR, Orange, P&G, Coca-Cola, Vodafone, BRD, HP, Renault Romania, PwC, Emerson, KPMG, Deloitte, Bosch, ING Bank.
Ca si anul trecut, topul este dominat de angajatorii din industria tehnica. Se observa insa o revenire a industriei de FMCG in primele 10 pozitii. OMV Petrom si-a continuat cresterea de anul trecut cu inca 3 pozitii, de pe 8 pe 5. Continental, singura companie din top 20 care nu are reprezentanta in Bucuresti, se mentine constant in top 10 al Celor mai doriti angajatori, anul acesta situandu-se pe locul 4. O companie nou intrata in top 20 esteBosch, care a investit in ultimii ani in deschiderea unor centre de productie in vestul tarii.
In contrast cu situatia economica din tara, tendinta pietei fortei de munca este de stabilitate si maturizare. Cei care in prezent isi cauta un job au in minte un parcurs de cariera mai clar fata de anii anteriori, iar nesiguranta mediului economic i-a facut sa se gandeasca de doua ori inainte de a-si schimba angajatorul. Experimentele pentru a vedea in ce domeniu le-ar placea sa lucreze au loc mai ales la inceputul carierei, lucru incurajat si de companii, care ofera din ce in ce mai des programe de internship si traineeship.
Industriile preferate de cei cu background tehnic sunt in continuare dezvoltarea de software, automotive si cea energetica/petroliera. Fata de anul trecut, a crescut interesul pentru industria de BPO si suport IT, aceasta devansand industrii precum telecom si productie hardware. Cei cu background economic isi doresc in continuare sa lucreze in banci, consultanta si audit, insa a scazut interesul pentru turism si a crescut cel pentru companiile din sistemul public.
Intrebati care sunt obiectivele lor, candidatii au raspuns ca sunt interesati sa devina specialisti intr-un anumit domeniu (58,65% dintre respondenti), sa obtina un echilibru intre viata profesionala si cea personala (48,50%) si sa fie platiti bine (47,93%). In comparatie cu 2012, a scazut interesul pentru pachetele salarialesi a crescut cel pentru echilibrul intre viata profesionala si cea personala.
Incercarea de a gasi talente pe o piata matura poate fi o provocare pentru orice companie. Daca inainte angajatorii aveau timp 2-3 ani ca sa dezvolte si sa implementeze o strategie de gasire si retentie de talent, acum, competitivitatea de pe piata solicita o reactie mai rapida.Chiar si companiile de top cauta constant modalitati de retentie si depistare a talentelor. Astfel, companiile ar trebui sa stie ca pentru candidati, cele mai importante criterii in alegerea angajatorului sunt salariul si pachetul de beneficii oferit de acesta (47,12%), imaginea companiei (36,59%), programele de training puse la dispozitie de angajator (36,33%) si siguranta locului de munca (35,86%). Imaginea companiei este al doilea cel mai raspandit criteriu pentru alegerea unui angajator, dupa pachetul salarial, pentru tinerii cu background economic sau tehnic. Importanta acestui factor creste odata cu acumularea de experienta.
In ceea ce priveste beneficiile dorite de catre angajatii romani, ordinea este aceeasi ca in 2012. Acestia prefera asigurarile medicale (56,93%), suportul financiar pentru urmarea unor cursuri si training-uri (43,27%), bonurile de masa (33,97%), programul de lucru flexibil (30,10%). Abonamentul la sala de fitness sau decontarea mesei de pranz sunt printre ultimele ca importanta acordata.
Vesti bune exista mai ales pentru angajatorii din IT&C situati in vestul tarii. 92% dintre persoanele cu background tehnic din Romania ar fi disponibile pentru relocare in alt oras, iar 21% dintre acestea ar dori sa se relocheze in Cluj. Pe langa pachetul salarial si de beneficii, motivele principale pentru relocare sunt: posibilitatea dezvoltarii abilitatilor profesionale, avansarea mai rapida pe scara ierarhica si oferirea unei locuinte de serviciu.
Studiul evidentiaza asteptari salariale diferite pentru candidatii din provincie si cei din Bucuresti, cei din Bucuresti asteptandu-se la salarii mai mari cu 25% comparativ cu cei din provincie, indiferent de nivelul de experienta. Daca ne uitam la diferentele asteptarilor salariale ale respondentilor cu profil economic versus cele ale respondentilor cu profil tehnic, putem vedea ca cei cu profil tehnic isi doresc in medie salarii cu 30% mai mari.
In 2013, asteptarile salariale ale persoanelor fara experienta din Bucuresti au crescut cu aproximativ 10% fata de 2012. De exemplu, un tanar din Bucuresti, fara experienta profesionala, care studiaza sau a absolvit o facultate cu profil economic, are asteptari salariale in jurul a 1,500 RON net, fata de aproximativ 1,300 RON net in 2012.Si asteptarile salariale ale profesionistilor cu 3 – 5 ani de experienta au crescut putin fata de 2012. Daca anul trecut o persoana cu background economic si cu un astfel de nivel de experienta avea asteptari in jurul a 3,200 RON net, asteptarile salariale au crescut anul acesta cu 300 RON.
Exista in continuare o discordanta intre care sunt cel mai des folosite canale de comunicare de catre candidati pentru a afla informatii si a interactiona cu angajatorii, si cele preferate de fapt de catre candidati. Asta inseamna ca pentru companii inca mai este loc de imbunatatit cand vine vorba despre contactul cu potentialii angajati. De exemplu, 47,52% dintre respondenti ar dori sa primeasca informatii despre companie si despre joburile disponibile in cadrul unor vizite la companie (Open Days), dar numai 9,38 % dintre respondenti au avut in realitate sansa sa se informeze folosind acest canal. Mai mult, nici programele de internship nu sunt suficiente cat sa acopere cererea din piata. Doar 13,10% din respondenti au reusit sa interactioneze cu angajatorii urmand un internship fata de 32,40% care si-ar fi dorit sa faca asta.
Un trend evident in strategiile de comunicare ale companiilor este adaptarea la social media. Aceste retelesunt un canal preferat si folosit atat de angajatori, cat si de angajati. 31% din candidati afla despre companie de pe retelele de social media si20% dintre candidati chiar isi doresc sa se informezein acest mod.Pentru companii, folosirea unor astfel de canale le ajuta atat la mentinerea candidatilor la curent despre activitatile companiei, cat si la intarirea brandului de angajator prin marirea vizibilitatii in piata.
Un alt aspect care trebuie luat in considerare de angajatori in cautarea de talent este ca 57% dintre profesionisti nu aplica la compania aflata pe primul loc in topul preferintelor lor. Mai mult, 53% dintre studenti si profesionisti nu pot sa numeasca un angajator pentru care ar dori sa lucreze. Acest procent se afla in crestere signifianta fata de 2012, cand doar 30% dintre ei nu aveau in minte un angajator preferat. Odata cu acumularea de experienta profesionala, optiunile tinerilor in privinta angajatorilor pe care ii prefera incep sa se cristalizeze.Cand trec insa de 5 ani de experienta, creste din nou procentul celor care nu au in vedere nicio companie pentru care si-ar dori foarte mult sa lucreze.
Rezultatele studiului « Cei mai doriti angajatori din 2013 » sustin faptul ca, in construirea unui brand de angajator menit sa atraga cei mai potriviti candidati, companiile trebuie sa fie constiente de ce isi doresc tinerii profesionisti si de modul in care sunt percepute de catre ei. Aceste informatii pot fi folosite pentru strategia de employer branding extern care se reflecta in contractul psihologic pe care compania il incheie cu angajatul, mai exact promisiunea companiei catre angajat. De asemenea, pentru mai multa eficienta, livrarea acestei promisiuni este important sa se faca prin canalele de comunicare pe care tinerii profesionisti le prefera.
Rezultatele celei de-a 8-a editii a studiului se bazeaza pe datele colectate in urma unui chestionar online in perioada martie – aprilie 2013 de la 8.762 respondenti din Bucuresti (3.739 respondenti) si provincie (5.023 respondenti).
________________________________________________________________
Catalyst Consulting este divizia de consultanta in employer branding a grupului Catalyst. Catalyst Consulting detine un portofoliu unic de servicii pe piata din Romania ce include consultanta in employer branding, dezvoltarea de strategii de recrutare si talent mapping, expertiza in domeniul compensatiilorsi beneficiilor etc. Instrumentele inovative folosite de Catalyst Consulting au fost dezvoltate si validate de-a lungul celor 8 ani de experienta pe piata romaneasca.