BPO - domeniul cu cea mai mare rata de angajabilitate
BPO (business process outsourcing) desemneaza acele activitati externalizate de catre o companie catre un tert, iar SSC (shared service center) reprezinta departamentul care reuneste toate activitatile administrative dintr-o multinationala. Acest department cuprinde contabilitatea, resursele umane, consultanta juridica si achizitiile.
In general domeniul este confundat exclusive cu zona de call center, dar acest tip de activitare reprezinta doar 14% din firmele de outsourcing.
Avantaje pentru tinerii romani
Romania a devenit locul ideal pentru serviciile near-shore ca rezultat al unui sistem de invatamant cu rezultate satisfactoare ca medie si a fortei de munca de buna calitate.
Tinerii romani, datorita compatibilitatii culturale, cunosc o plaja variata de limbi straine. Limbi precum engleza, franceza, maghiara, spaniola, italiana, germana sau rusa sunt la mare cautare in domeniul SCC/ BPO.
Accenture, Genpact, HP sau Oracle reprezinta doar o parte dintre mariile companii care au facut din Romania o piata atractiva pentru serviciile BPO sau SSC. Principalele centre sunt in domeniul IT, industria auto, telecomunicatii sau in companiile de productie.
Centrele universitare din tara - cele mai mari investitii
In prezent, peste 20.000 de oameni lucreaza in domeniu. Companiile cu departamente de BPO sau SSC angajeaza, in medie, intre 100 si 500 de persoane. Piata este intr-o continua evolutie, iar companiile au inceput sa devina din ce in ce mai exigente.
Principalele orase in care domeniul BPO/SSC s-a dezvoltat sunt cele cu mari centre universitare: Bucuresti, Cluj, Timisoara, Sibiu, Brasov, Arad, Targu-Mures si Oradea. Desi prezinta un centru universitar puternica, Iasi duce lipsa de investitii din cauza infrastructurii deficitare. Totusi, multinationale precum Capgemini, E.On, Con¬tinental sau XL World si-au externalizat aici o parte dintre serviciile BPO/SSC.
Ce prezinta viitorul pentru piata romaneasca de BPO
Conform Association Business Service Leaders (ABSL), industria a crescut cu procente intre 10-30% in ultimii ani si continua sa se mareasca de la an la an. Principalii jucatori din industrie prezic o rata de crestere si de 30%, in curand putand sa ajunga domeniul cu cea mai mare angajabilitate.
Competente necesare in domeniu
Proaspat absolvent de facultate, cunoscator a cel putin doua limbi straine – acesta este portretul tipic al tanarului angajat in BPO/SSC. In general, una dintre aceste limbi este engleza, iar cea de-a doua este de circulatie restransa. Pe langa aceste aspect, candidatul ideal prezinta competente suplimentare, dezvoltate in principal pe partea tehnica.
Cei mai multi tineri care lucreaza pentru acesti angajator au terminat facultatea cu o specializare similara cu activitatea companiei: finante-contabilitate sau IT.
Salarii
Daca esti un tanar absolvent si nu ai experienta, dar decizi sa te angajezi intr-o companie de outsourcing, pornesti, in medie, de la un salariu net de peste 400 de euro pe luna. Acesta reprezinta cu 15% mai mult decat media la nivel national.
In medie, dureaza undeva la patru-cinci ani pentru a putea avansa, ajungand la un salariu de peste 1.000 de euro, dar acesta nu variaza doar in functie de vechime. Un aspect foarte important este reprezentat de limba straina pe care o stapanesti.
Cele mai mari salarii din domeniu sunt cele pentru Manager-ul de operatiuni (5.000 euro), Project Manager (3.000 euro) si Team Leader (2.000 euro), iar cele mai mici salarii sunt pentru tinerii care cunosc doar limbi de cirulatie internationala (412-436 euro). (Sursa ZFCorporate.ro)
In concluzie, daca stapanesti deja o limba straina si ai absolvit sau urmeaza sa finalizezi o facultate de profil economic, tehnic sau administrativ, te sfatuim sa te inveti cea de-a doua limba straina (preferabil de circulatie restransa) pentru a-ti creste sansele de angajabilitate in aceasta industrie.
Harta companiilor care ofera servicii de Outsourcing si cele care detin centre de Shared Services in Romania: