INTERVIU Florina Vintila: Oferim oportunitati de cariera in cadrul birourilor de livrare servicii BPO din Bucuresti si Timisoara
Florina Vintila a absolvit Facultatea de Limbi Straine, dupa care a urmat un master in domeniul Resurselor Umane. Lucreaza in Recrutare de 4 ani, in domenii variate, de la Business Process Outsourcing (BPO) pana la Consultanta. Experienta de Recrutare se imbina armonios cu cea de Training, care o pasioneaza in egala masura. In prezent, ocupa postul de Specialist Recrutare in cadrul companiei Accenture.
Cu ce se ocupa compania dvs? Descrieti pe scurt activitatea companiei in sfera de Business Process Outsoucing (BPO).
Accenture este o companie globala de consultanta in management, solutii tehnologice si servicii de externalizare a proceselor de afaceri, avand circa 305,000 de angajati ce deservesc clienti din mai mult de 120 de tari.
Pentru 7 ani consecutiv (2008 – 2014), Accenture a fost inclusa in lista celor mai apreciati furnizori de servicii BPO de International Association of Outsourcing Professionals Global Outsourcing 100.
Centrele Accenture de livrare a serviciilor BPO din Bucuresti si Timisoara ofera servicii de finante-contabilitate, resurse umane, asigurari si customer support pentru clienti companii multinationale, in 18 limbi: engleza, romana,spaniola, italiana, franceza, portugheza, germana, olandeza, daneza, suedeza, maghiara, rusa, poloneza, sarba, greaca, turca, araba si ebraica.
Care sunt pozitiile pentru care gasiti cu dificultate candidati potriviti? Care credeti ca este motivul?
In aria de BPO provocarile apar in recrutarea unor profile care necesita cunostinte avansate de limbi straine rare, precum: ebraica, araba, poloneza sau olandeza. Facultatile de profil din Romania ofera mai putine specializari in aceste directii si uneori am intampinat dificultati in gasirea candidatilor potriviti.
In acest sens, colaboraram cu diverse organizatii studentesti care ofera programe de schimb de experienta pentru studentii din alte tari. De asemenea, oferim bonusuri salariale motivante, in functie de limba vorbita.
Exista programe dedicate studentilor pe care compania dvs le va avea deschise pana la sfarsitul anului, respectiv inceputul anului viitor (programe de internship, trainee, management trainee, scoli de vara etc)?
Nu oferim programe de internship, insa avem o varietate de posturi entry-level care permit un program flexibil astfel incat studentii care decid sa ne devina colegi sa isi poata continua studiile.
De asemenea, in cadrul biroului din Bucuresti oferim din aceasta toamna si posturi part-time, in resurse umane si finante-contabilitate. Astfel tinerii au posibilitatea sa isi continue studiile iar dupa absolvire au posibilitatea sa treaca la un program full-time.
Job-urile entry-level nu necesita experienta de lucru anterioara intrucat noii colegi vor beneficia de programe intensive de training.
Care este numarul joburilor deschise pana la sfarsitul acestui an. Mentionati raportul intre joburile deschise: pozitii entry-level, mid-level si senior?
In momentul de fata in birourile BPO din Bucuresti si Timisoara oferim peste 150 de posturi adresate vorbitorilor de limbi straine ca: engleza, spaniola, italiana, franceza, portugheza, germana, olandeza, daneza, suedeza, maghiara, rusa, poloneza, sarba, greaca, turca, araba si ebraica.
Strategia companiei noastre este sa le ofere colegilor cu performanta excelenta ocazia de a se dezvolta atat pe orizontala – celor care aleg un parcurs de cariera de specialist, cat si pe verticala – celor care vor sa fie manageri de echipe. De aceea 70% din posturile disponibile sunt in zona de entry level.
Numiti top 3 soft skills, respectiv top 3 hard skills pe care le cautati la un junior? Cum apreciati ca le pot dezvolta in timpul studiilor?
In procesul de selectie tinem cont de o serie de calitati pe care candidatii trebuie sa le aiba. Printre acestea se numara: lucrul in echipa, dorinta de dezvoltare personala si orientarea catre rezultate si client.
Pe langa acestea, in functie de specificul postului si nivelul de experienta cerut, testam si abilitatile de comunicare intr-o limba straina, experienta in utilizarea pachetului Microsoft Office sau cunostintele de contabilitate.
Cum arata un candidat ideal pentru industria din care face parte compania dvs? Care sunt abilitatile si competentele pe care le urmariti atat in evaluarea CV-ului cat si in cadrul interviurilor?
Este important de precizat ca nu exista candidati ideali, ci doar candidati care se apropie cat mai mult de cerintele postului.
Intr-o prima etapa, prin intermediul CV-ului si al testelor validam abilitatile de comunicare intr-o limba straina sau cunostintele de contabilitate. Apoi, in timpul interviurilor evaluam abilitatile de integrare, adaptare si comunicare. Acesta este momentul in care se poate face o triere a candidatilor in functie de nivelul lor de cariera. De exemplu, un candidat care aplica pentru un rol de management poate fi considerat valoros daca are experienta, atat la nivel operational in proiecte similare, cat si ca manager de echipa.
Cum recomandati candidatilor sa se pregateasca pentru interactiunea cu reprezentanti companiilor pe care ii intalnesc la diferite proiecte: targuri de cariera, evenimente de dezvoltare profesionala si personala?
Participarea la targuri si evenimente de cariera aduce un plus de cunostinte si ii ajuta pe candidati sa afle informatiile de care au nevoie pentru a-si alege carera potrivita.
Le recomand candidatilor sa se informeze despre companiile participante si oportunitatile de cariera oferite de acestea si, in functie de profil, sa isi personalizeze CV-ul pentru a scoate in evidenta abilitatile care ii recomanda pentru postul ales.
De asemenea, este indicat sa pregateasca o serie de intrebari pe care sa le poata adresa in mod direct angajatorilor, pentru a afla mai multe despre cultura companiei si mediul de lucru.
Ce recomandari aveti pentru tinerii care fac parte din generatia Y? Cum se pot pregati pentru procesul de recrutare?
Recomandarea mea este sa acorde o mare importanta intregului proces de selectie, sa afle cat mai multe informatii despre compania angajatoare si sa-si redacteze CV-ul cu grija, punandu-si in valoarea calitatile.
Ce sfaturi ati oferi unei persoane care este in cautarea unui job pentru a-si creste sansele de a obtine jobul dorit? Exista canale pe care le recomandati sa le urmareasca atunci cand sunt in cautarea unui job?
Motivatia este factorul cheie, alaturi de dorinta de invatare si rabdare.
Pe langa site-urile de joburi, cea mai buna sursa de informatii este website-ul companiei angajatoare. De asemenea, este utila urmarirea activitatii companiei pe retelele de socializare (Facebook, LinkedIn, etc.).
Pentru a interactiona direct cu angajatorii le recomand sa participe la cat mai multe evenimente de cariera si sa se implice in asociatii studentesti si evenimentele organizate de acestea.
Cum se deruleaza procesul de recrutare si ce instrumente folositi de obicei (ex: teste de personalitate, teste de cunostinte specifice job-ului, interviuri de grup /assesment center / interviu individual / interviu cu manager-ul etc)?
Intr-o prima etapa, echipa de recrutare analizeaza CV-urile candidatilor si ii invita pe cei care se potrivesc profilului cautat la un test de limba straina/ test de contabilitate. Persoanele selectate in urma testelor participa la un interviu cu o persoana din cadrul departamentului de Resurse Umane si apoi discuta cu managerul echipei. La sfarsitul acestui proces candidatilor li se prezinta oferta salariala si apoi sunt angajati.
Ce modalitati de motivare propuneti angajatilor-cheie astfel incat sa ii pastrati in interiorul companiei pe termen lung (exemplu: beneficii extrasalariale, dezvoltare profesionala, training, oportunitati de avansare etc.)?
Selectam oameni talentati, care pun pasiune in ceea ce fac si ii ajutam sa isi dezvolte abilitatile si sa isi construiasca o cariera de succes. Pe baza evaluarii competentelor si a obiectivelor de dezvoltare personala, fiecare angajat isi stabileste un plan de dezvoltare a carierei, ghidat de consilierul sau de cariera.
Colegii nostri au acces la programe de training variate prin care isi pot dezvolta atat competentele soft cat si abilitatile tehnice. Fiecare angajat din Accenture Romania a avut acces in medie la 25 de ore de training in anul fiscal 2014. Acestora li se adauga o platforma de training online, cu peste 20.000 de cursuri si o platforma virtuala creata pentru schimbul de cunostinte si idei.