10 lectii de Personal Branding

   
Lectii de credibilitate
Articol realizat de
Viorel Panaite
Partener - HumanInvest

“Cum sa am o cariera de succes?” – este o intrebare legitima, pe care multi dintre cei cu varste cuprinse intre 19 si 25 de ani o au in minte! Odata cu trecerea timpului se aduna experiente personale si, cei mai norocosi, stiu sa-si extraga cele mai bune lectii care

sa-i ajute.

In urma cu 10 ani, credeam si eu, ca majoritatea tinerilor, ca odata intrat in business voi intra intr-o lume “serioasa”, unde totul este dominat de puterea si precizia sistemelor si unde procesele de comanda si control sunt singurele care iti asigura succesul si performanta, ca individ sau organizatie.

Am descoperit insa ca, mai presus de toate, identitatea personala clara, preocuparea pentru invatarea continua, abilitatea de a comunica cine esti si aspiratiile pe care le ai, reputatia pe care ti-o construiesti acolo unde lucrezi – contribuie mult mai mult la performanta personala! Intr-un cuvant – BrandYou!

Fiind un puternic incurajator al tinerei generatii, al inovatiei si al abordarilor potrivite a obiectivelor, mai degraba decat al sloganului “asa s-au facut lucrurile pana acum la noi si asa vom continua”, iata mai jos cele mai imprtante 10 lectii personale cu care mi-am castigat si mentinut credibilitatea personala:

1. Alege cu inima si nu cu mintea ceea ce vrei sa faci: pentru un brand personal viu!

Fie ca este vorba de companii mari sau mici, locale sau multinationale, mediul de business solicita din ce in ce mai multa energie din partea celor care muncesc. Mai mult decat atat – pentru a reusi trebuie sa-ti asumi riscuri, sa arati curaj, multa disciplina personala si multa transpiratie! Daca ceea ce faci nu este ceea ce iti doresti vei evita sa-ti asumi responsabilitati si te vei ascunde in spatele procedurilor si regulilor din companie.


2. Defineste-ti aspiratiile si ambitiile personale: pentru un brand personal plin de energie!

“Pentru ce vreau sa devin cunoscut?” Nike – inoveaza, Toyota – garanteaza calitatea, Harley-Davidson – iti reda libertatea de a fi tu insuti, produsele si serviciile acestor companii sunt consumate in baza aspiratiilor lor si a eforturilor pe care le fac de a ajunge acolo. Cine doresti sa fii in 2010? Un specialist recunoscut pentru felul in care transforma in solutii informatice solicitarile unor colegi de la alte departamente din aceeasi companie sau un “agent liber” in presa scrisa a carui unicitate este simplitatea si claritatea cu care surprinde impactul obiceiurilor de consum ale tinerei generatii asupra economiei romanesti?

Bogdan Pode, Trainer Human Invest:

“Cred ca anii de liceu, uniforma visinie si numarul matricol de pe ecuson, alaturi de ceilalti 250 colegi din generatia mea au facut ca pe sonetul de absolvent clasa a XII-a sa scrie: “Am fost mai altfel si mai-nu-stiu-cum”. Ma definea un sonet si inca-l mai pastrez pentru un lucru pe care nu vreau sa-l fac uitat, oriunde m-as afla – profesorii, colegii de liceu, portarul si femeile de serviciu, toti stiau ca sunt Bogdan. Pentru ca eram altfel, si asta mi-am propus sa si raman. Asta acum noua ani.

A urmat o facultate in care am incercat sa stau departe de “stimabile student”, “dumneavoastra” sau “regulamentul de functionare”. Am evadat in activitati voluntare, in medii lipsite de formalism, in grupuri creative, in proiecte care sa ma provoace si sa ma creasca. Pentru astazi.

Ieri. Am cautat un mediu in care sa fiu altfel, in care sa conteze si sa se pretuiasca ca sunt altfel. Altfel - pentru lipsa de formalism “dupa vorba, dupa port”, pentru curajul de a spune lucrurilor pe nume, pentru abilitatea de a stii ce vrea si “dom’ profesor” si “tanti de la colt”, pentru ca cer de la mine sa stiu de ce ma trezesc in fiecare dimineata. Si pentru o echipa, un manager, un furnizor sau un client care sa pretuiasca asta.

Sunt trainer astazi. Pentru maine aspir sa fiu la fel: mai “altfel” decat astazi.”


3. Fa o prioritate strategica din dezvoltarea ta personala: pentru un brand personal tot mai matur!


Maturizarea profesionala nu se intampla doar in salile de curs! Cele mai importante lectii sunt cele pe care le inveti “pe front”, prin deciziile pe care le ei zilnic. Obisnuieste-te insa sa te intrebi frecvent: “Ce pot invata din aceasta situatie?”, “Ceea ce voi invata in acest proiect, experientele pe care le voi avea, se aliniaza planului meu de dezvoltare personala? Daca nu – atunci de ce sa ma mai implic?”, “Care sunt cele mai importante 10 lectii pe care le-am invatat in ultimul an? Imi sustin ele brandul pe care vreau sa-l am in aceasta companie?”


4. Cauta experiente diverse pentru a dobandi abilitati diverse: pentru un brand personal plin de culoare!


Majoritatea companiilor, in lupta pentru eficienta, tind sa devina din ce in ce mai conventionale si mai procedurate, iar de la indivizi se asteapta din ce in ce mai mult sa se conformeze. Vaneaza orice oportunitate de a iesi din rutina activitatii zilnice, chiar daca este vorba de voluntariat! Daca esti invitat sa fii manechin pentru o zi la o parada de moda in companie sau la un eveniment caritabil – fa-o! Daca trebuie sa fii ghidul prin Bucuresti al unui grup de soferi francezi vorbareti veniti la o Conventie a transportatorilor, fa-o! Vei avea mai multe povesti si mai multe abilitati noi decat oricare altcineva!

Alexandra Georgescu, Trainer Human Invest:
“M-am intrebat de ce pot face ceea ce fac, in Romania, la 25 de ani! Dupa 4 ani de voluntariat, o slujba in India pentru jumatate de an, balet si schi, calatorii cu trenul prin Europa si cu rucsacul in spate prin muntii Romaniei. Intre o cafea cu cea mai buna prietena si skype cu prieteni din 3 continente…

Diversitatea m-a invatat sa am curaj sa incerc lucruri noi, sa nu ma sperie ce nu cunosc, sa invat mereu si sa accept ca nu o sa stiu vreodata totul! Frecvent, imi e mult mai usor sa gasesc puncte comune cu cei cu care intru in contact si am povesti care te pot tine conectat. Sunt lucruri vitale pentru succesul meu professional!”



5. Leadership-ul personal este cea mai importanta unealta: pentru un brand personal cu sustinatori!


Poti avea performante excelente doar cu sprijinul celor din jur! Si poti obtine ceea ce doresti ajutandu-i onest si entuziast pe cei din jurul tau sa obtina ceea ce doresc ei! Afla cine sunt cei din jurul tau dincolo de rolul de coleg, incurajeaza-i sa-ti povesteasca despre visurile lor, arata-le cum actiunile si comportamentele tale se aliniaza valorilor tale profunde sau ofera-le solutii neconventionale pentru situatii de rutina! Aceste lucruri te vor ajuta sa-i atragi si sa-i mentii in jurul tau pe cei mai buni, pe cei mai talentati si pe cei mai ambitiosi – impreuna cu care poti promite si realiza lucruri extraordinare!


6. Fa promisiuni si arata ca te tii de ele: pentru un brand personal de incredere!


Cele mai trainice marci de produse sau servicii isi datoreaza rezistenta in timp faptului ca s-au tinut de promisiunile facute: fanii Real Madrid-ului aleg sa vina in continuare la stadion, chiar daca echipa merge prost o vreme, pentru ca, in timp, in marea parte a meciurilor Real a promis si oferit spectacol! Volvo a promis, a oferit si continua sa ofere siguranta! Care sunt promisiunile pe care le faci si cum te tii de ele? Cei din jurul meu stiu ca promit sa atrag in Human Invest cat mai mult clienti ambitiosi si care au aspiratii indraznete in ceea ce priveste compania lor: si asa arata majoritatea clientilor pentru care livram proiecte de consultanta si training!


7. Mentine si cultiva relatii puternice de prietenie: pentru un brand personal deschis!


Copii fiind stiam imediat de la “gasca noastra” de baieti sau “de la fete” daca vreun joc urma sa inceapa pe strada sau cine a primit jucarii noi!! Stiam ce se intampla in cartierul vecin sau ca aveam sigur rezervat un loc la tortul aniversar al cuiva din grup! Abilitatile sociale de a stabili rapid si usor prieteni sunt cruciale in business: stii pe cine sa suni daca ai nevoie de o informatie, iar cei din jur stiu cand pot conta pe tine! Vei fi recomandat rapid unei persoane care nu te cunoaste sau vei fi informat printre primii despre ultimle noutati din companie.


8. Abilitatile de vanzare sunt cruciale: pentru un brand personal cu impact!


Daca nu-ti place sa vinzi, lasa-ti orice ambitie la o parte! Sunt nenumarate cazurile in care produse excelente au esuat datorita planurilor defectuoase de marketing sau vanzari! Marmelada de Kahul a fost superioara “tehnic” multor altor produse existente azi: naturala, savuroasa si bogata in vitamine – este insa de negasit pe rafturi! Un profesor excelent, desi viseaza sa aiba un impact mai mare in viata elevilor sau sa revolutioneze sistemul de invatamant, continua sa aiba succes an de an doar intr-o mica comunitate, pentru ca nu a stiut cum sa-i convinga pe cei care decid ca visul sau poate fi realitate. Faceti o prioritate din dobandirea abilitatilor de vanzare: nu dati vina pe nimeni sau nu fiti suparati daca colegi sau prieteni din jur, “vanzatori” mai buni isi ating obiectivele mai repede – pur si simplu asa functioneaza sistemul!


9. Calitatea design-ul are un impact mai mare decat performanta tehnologiei: pentru un brand personal atragator!


Ganditi-va pentru o clipa: deciziile pe care le luam zilnic au la baza “calitatea design”-ului mediului din jur: design-ul ne face sa respingem sau sa ne dorim un anumit lucru. Respingem astfel un sistem sofisticat de management al performantei dintr-o companie sau o invitatie la o sedinta care urmeaza “tipare ale eficientei” datorita “calitatii design”-ului acestora (fie te fac sa te simti “procesat de sistem”, fie te irita). In consecinta facem orice sa scapam de corvoada lor pentru ca ne storc de energie! In acelasi timp, suntem nerabdatori sa avem o intalnire individuala cu un manager care ne da un feedback onest privind performanta individuala sau sa avem o intalnire de lucru cu un client cu care iti place sa lucrezi – chiar daca nu este dintre cei mai profitabili! Daca ar fi sa va evaluati “calitatea design-ului personal”, pe o scara de la 1 la 10, cat de atragator sau energizant sunteti pentru cei din jur?

10. Formeaza-ti ambasadori: pentru un brand personal de rasunet!

Despre brand-urile de succes se vorbeste, apar povesti si legende, consumatorii le promoveaza altor consumatori, numele lor este pe buzele tuturor! Ce-i face pe consumatori sa le recomande si altora sa le consume este calitatea experientei personale pe care au avut-o venind in contact cu acel produs sau serviciu: o solutie rapida data de o banca atunci cand un client mai avea la dispozitie doar o ora pentru o decizie sau un extra serviciu de calitate oferit de o companie de curierat unui client la momentul potrivit! Ce experiente unice ai oferit colegilor tai de lucru astfel incat sa-i faci sa vorbeasca despre tine: le-ai acordat suficient timp sa-i asculti inainte de a le oferi solutia ta? I-ai surprins placut ajutandu-i sa gandeasca independent? Ai aflat cine sunt cu adevarat?

“No matter what you\'re doing today, there are four things you\'ve got to measure yourself against. First, you\'ve got to be a great teammate and a supportive colleague. Second, you\'ve got to be an exceptional expert at something that has real value. Third, you\'ve got to be a broad-gauged visionary -- a leader, a teacher, a farsighted "imagineer." Fourth, you\'ve got to be a businessperson -- you\'ve got to be obsessed with pragmatic outcomes” Tom Peters, The Brand Called You, http://www.fastcompany.com/online/10/brandyou.html



http://www.humaninvest.ro

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri