AL patrulea val - Cariera in domeniul TEHNIC
Daca privim putin istoric optiunile de cariera in Romania, se poate spune ca au fost 4 valuri care au marcat deciziile de educatie si specializare ale tinerilor romani.
Primul val – imediat dupa revolutie, a fost o perioada de incertitudine in care alegerea nu putea fi bazata pe o predictie a evolutiei economiei. Alegerea carierei si implicit a specializarii din timpul studiilor nu a fost dictata sub nici o forma de piata, lucru care a creat dezechilibre majore. Numarul de locuri de munca din domeniul tehnic era intr-o scadere majora alternativa pentru candidatii tehnici fiind joburile din afara ariei lor de specializare.
Al doilea val – si primul care a inceput sa normalizeze piata, a fost cel in care toata lumea isi dorea studii economice (ASE, ISE). Determinate de o nevoie reala, o diploma de contabil si atractia salariilor mari din banci au fost mirajul care a dictat decizia de specializare undeva pana in anii 2000.
In acel moment a inceput sa se simta o inflatie de absolventi de studii economice care nu toti isi mai gaseau un loc pe piata fortei de munca potrivit studiilor pe care le urmasera.
Al treilea val – este cel determinat de explozia IT-ului. Venirea in Romania a catorva nume grele din industria IT globala, cat si dezvoltarea multor firme locale, incurajate atat de abundenta (la acel moment) de talente in zona programarii si administrarii de sistem, de salariile relativ mici comparativ cu pietele vestice si de facilitatile acordate de sistemul fiscal, au fost un semnal pentru multi tineri ca dezvoltarea de software si cunstintele hardware ofera perspective promitatoare pentru cariera. Cu un decalaj de aproape 5 ani, piata incepe incet, incet, sa se normalizeze si aici, in sensul ca numarul de absolventi incepe timid sa satisfaca cererile pietei, desi decalajul cerere/oferta de talente IT va mai continua cativa ani buni.
Al patrulea val care a inceput sa-si arate primele semne cam in urma cu an de zile este cel al cererii de specialisti tehnici. Dezvoltarea industiriei auto, explozia industriei de constructii, reactivarea multor fabrici si combinate, precum si o multitudine de investitii de tip green-field au dat semnalul dinamizarii sectorului de productie, pe care pleiada de economisti si cei cativa specialisti IT care erau pe piata fortei de munca,
nu prea aveau cum sa o sustina.
Este nevoie in acest moment de un numar considerabil de ingineri si tehnicieni pentru a
satisface nevoia de specialisti in domeniile de mai sus. Detaliem mai jos cateva repere in acest sens.
Auto
De la preluarea Dacia in 1999 si pana in prezent, grupul Renault a investit in Romania peste 700 de milioane de Euro, urmand sa depaseasca 1miliard pana la sfarsitul anului.
Pe langa achizitionarea fabricii de la Mioveni, grupul Renault a mai demarat inca 3 proiecte importante:
In luna septembrie 2006 au fost demarate lucrarile pentru constructia unui centru de proiectare si dezvoltare de noi modele auto, destinate pietelor emergente, valoarea investitiilor estimate fiind de circa 500 mil.Euro. Locatia noului centru este la Titu, in judetul Dambovita, foarte aproape de Bucuresti.
Tot in 2006, 16 milioane de euro au fost investite pentru constructia viitoarei uzine de cutii de viteze, a carei inaugurare este prevazuta pentru anul 2008. In acest an producatorul va deschide in Bucuresti un centru de design auto, destinat in prima etapa viitoarelor modele ce vor fi create pe platforma Logan. In prima faza, centrul va angaja sapte designeri. Pana la sfarsitul anului 2009 numarul angajatilor centrului va creste pana la 30 de persoane, ce vor realiza lucrari de proiectare si design pentru modele de autovehicule.
In acelasi timp, pentru fosta fabrica Daewoo de la Craiova, discutiile de preluare de catre Ford sau General Motors au intrat pe ultima suta de metri. Intentia ambilor producatori este de a relansa capacitatile de productie in special cu modele destinate pietei din Est.
Toate aceste investii genereaza sute, chiar mii de locuri de munca pentru ingineri mecanici, ingineri electrici, absolventi de Transporturi sau Tehnologia Constructiilor de Masini sau metalurgisti.
Nu trebuie uitati nici producatorii de subansamble pentru industria auto care recruteaza de asemenea in numar foarte mare ingineri si tehnicieni.
Constructii
Plecand de la valul de investitii in infrastructura determinat de finantarea cu fonduri europene, continuand cu
proiectele rezidentiale si de birouri pe care fondurile de investitii le-au demarat in Romania (in valoare de peste
3mld. Euro), cu ridicarea sau reactivarea fabricilor de materiale de constructii si terminand cu dezvoltarea lanturilor de retail pentru acestea, nevoia de specialisti in constructii este poate una dintre cele care sufera cel mai mult in acest domeniu.
Pe fondul migrarii unei importante parti a fortei de munca calificata in afara tarii, orientarea tinerilor specialisti catre acest domeniu este foarte importanta. Pozitiile cele mai cautate sunt cele de ingineri constructori, ingineri electrici, diriginti de santier, arhitecti sau proiectanti.
La fel de cautati sunt si specilistii interdisciplinari cum ar fi agentii de vanzari cu studii tehnice, inginerii de ofertare si sefii de proiect.
Perspectivele pentru candidatii din domeniul tehnic sunt optimiste. Companii puternice si-au deschis centre in
Romania (Ex: Nokia, Dacia, Renault, Continental, Siemens, Alcatel, Honeywell) si aceasta tendin]a va continua.