Fara experienta? Promoveaza-te bine!
Esti chemat la interviu, pentru un job pe care ti-l doresti. CV-ul tau nu are mai mult de jumatate de pagina, experienta profesionala iti cam lipseste, dar, inevitabil, interviul este programat pentru ziua de maine, iar tu nu stii daca vei face fata.
Singura solutie este sa treci de hopul cel mare printr-o abordare optima a situatiei.
In acest articol vom descrie trei abordari eficiente de a te promova la interviu chiar daca nu ai multa experienta. Acestea sunt: demonstrarea abilitatilor transferabile, setarea sI comunicarea unui obiectiv profesional foarte clar si comunicarea succinta sI la obiect.
In primul rand, in timpul interviului, vorbeste chiar si despre cele mai marunte activitati relevante pentru jobul pe care il urmaresti. Fie ca ai fost timp de 6 luni voluntar intr-o asociatie studenteasca unde te-ai specializat pe training, fie ca in timpul liceului ai dat meditatii elevilor de gimnaziu, subliniaza realizarile pe care le-ai avut in urma acestor activitati.
Uneori potI chiar vorbi despre aspecte care par a nu avea legatura cu jobul in cauza. Ma refer aici la abilitatile transferabile. Acestea reprezinta calitati si insusiri ale tale care pot fi cu usurinta folosite in mai multe domenii.
- Abilitati de negociere si persuasiune (in concursuri de debate, dar si in relatia cu prietenii, cand ii convingi sa
cumpere ceva de la tine)
- A vorbi in public fara sa resimti stanjeneala (in fata grupului tau de amici, dar si in cadrul unei organizatii non-profit in care activezi)
- Capacitatea de a supraveghea (membrii unei echipe, cand esti team leader)
- A scrie frumos (revista scolii).
Mai departe, pune accent pe pasiunile tale, dar si pe abilitatile tale naturale si pe cunostintele dobandite pana in momentul respectiv. Odata ce ai fost chemat la interviu, cu minimul de experienta pe care o detii, persoana care te evalueaza nu se asteapta sa ii povestesti cate in luna si in stele despre experienta ta. Orice angajator, in schimb, cauta potentialul candidatului, vrea sa vada cat de mult si de repede ar putea sa invete acesta sa se integreze in compania respectiva.
Mihai trebuie sa raspunda la intrebarea: Ce abilitati te fac diferit de restul candidatilor? Dupa cateva secunde de gandire, raspunsul acestuia este: Consider ca detin cele mai importante atuuri pentru acest job (Asistent manager): sunt o persoana organizata, am bune abilitati de comunicare si de interrelationare si sunt obisnuit sa fac fata cu brio situatiilor de criza. Dupa o zi, Mihai este anuntat ca a postul este al sau.
Mai mult decat cele enumerate, este important sa dovedesti ca ai un obiectiv clar si bine setat, ca stii unde vrei sa ajungi sau ca macar incerci sa afli catre ce te indrepti. In plus, fa tot posibilul ca din cuvintele tale sa reiasa preocuparea pentru viitoarea cariera, mai degraba decat sa vorbesti despre trecut. Cu atat mai mult iti va fi de folos aceasta abordare cu cat experienta anterioara este un minus pentru tine.
In timpul interviului, Maria discuta numai despre unica ei activitate din timpul facultatii: experienta pe care a dobandit-o in cele 4 luni in care a fost educatoare la o gradinita, despre cum se intelegea cu copiii si despre cum i-a invatat sa picteze si sa cante; intervievatorul nu o intrerupe, mai ales ca Maria isi gaseste cu greu cuvintele. Maria aplicase pentru un post in Public Relations, unde abilitatile de concentrare, de structurarea informatiei si abilitatile de comunicare sunt esentiale.A doua zi, Maria a primit un telefon de la intervievator, care o anunta ca postul a fost ocupat de altcineva.
Un alt aspect de care e bine sa tii cont, in afara de mesajul pe care il transmiti si de modalitatea de livrare a acestuia, este cantitatea de cuvinte pe care le folosesti, cantitatea comunicarii pe care tu o realizezi. Less is more spun americanii si aceasta deviza are aplicatie si in cazul nostru. Comunica-ti ideile intr-o varianta mai degraba scurta decat intr-una pompoasa, de dragul conversatiei. Angajatorii apreciaza o minte structurata, pe care, concret, ei o regasesc intr-o comunicare concisa, la obiect. Maniera ta de prezentare a ideilor ar fi bine sa fie una organizata, fara abateri irelevante de la informatiile pe care angajatorii doresc sa le auda.
Andrei este rugat la un interviu pentru un post de programator intr-o firma de IT sa se autoprezinte. Raspunsul dat de Andrei dureaza 17 minute, acesta pornind de la cursurile luate in facultate pana la joburile de care a fost nemultumit. Andrei asteapta apoi saptamani intregi un raspuns de la acea firma. Unde a gresit? A uitat sa verifice daca intervievatorul isi dorea o prezentare succinta, in cateva cuvinte, sau una detaliata.