Angajarea in 7 pasi (pasii 1-4)
Pasul II - Invata sa dobandesti informatii “secrete” prin prospectarea pietei!
Stii ce vrei. Ti-ai ales job-ul pe care ti-l doresti. Cum faci acum sa iti gasesti acea sansa prin care sa capeti experienta necesara sau prin care sa–ti dovedesti valoarea profesionala? Raspunsul este, poate, surprinzator: Prospectand. Aceasta activitate poate deveni palpitanta, fiindca presupune un amestec de munca de detectiv si ehnica de vanzator.
Intr-unul din compartimentele unui acvariu a fost introdusa o stiuca. Apoi, atat in compartimentul respectiv, cat si in cel de alaturi, despartit de primul printr-un geam de sticla, au fost adusi niste pestisori. stiu ca i-a mancat, unul cate unul, pe toti pestii din compartimentul sau. Pe cei de alaturi nu putea sa-i manance. Timp de cateva saptamani, stiu ca a fost lasata sa se loveasca de geam incercand sa manance si pestisorii protejati de geamul transparent.
Dupa un timp, rapitorul a renuntat sa mai incerce. La un moment, dat geamul despartitor a fost extras din acvariu. Abia acum incepe partea interesanta! Cu toate ca acum stiu ca putea prinde oricare dintre pestii protejati pana atunci de geam, ea nici macar nu a incercat asta…
Ce putem invata din acest exemplu? Ca oportunitatile uneori pot trece pe langa noi fara ca macar sa ne dam seama cat de aproape suntem de ele. Asta seintampla fie pentru ca am fost programati de mediulin care traim sa ignoram oportunitatile, fie pentru ca noi singuri le consideram inaccesibile. Vomincerca,in paginile urmatoare, sa desfiintam cateva dintre barierele mentale pe care singuri ni le-am construit de-a lungul timpului . in primul rand, trebuie sa retinem un lucru. De fiecare data candintalnim o dificultate sau o limitare impusa de asa numitul SISTEM trebuie sa neintrebam daca nu cumva ne lasam, ca si stiuca, convinsi ca nu avem nici o sansa cand de fapt sansa este chiar acolo,in fata noastra. Cunoscand aceste lucruri, vom fi motivati sa actionam, daca este nevoie,inca o data, pentru a nu rata oportunitatile din jurul nostru pentru ca nici macar nu le observam.
Uita-te la toate anunturile de angajari publicate si incercuieste-le pe cele care corespund jobului dorit. Cate ai gasit? Daca sunt unul sau doua, stam destul de bine. Ce te faci daca nu ai gasit nici unul? Vei constata, in continuare, ca de fapt exista multe sanse care iti “scapa”.
Uita-te inca o data. Noteaza acum anunturile fata de care esti oarecum interesat, daca ignori calificarile cerute pe care poate nu le ai. Cate anunturi ai observat? Daca nu ai observat nici unul pana acum, cel mai probabil te afli intr-o stare de “stiuca”…
Un exemplu: sa spunem ca vrei un job de contabil. Anunturile care ti se pot potrivi nu sunt doar cele care sunt strict pentru postul de contabil, ci si pentru controlor financiar, auditor, consultant financiar sau chiar ofiter de resurse umane. De regula acest sfat este intampinat cu mirare…
In vizita la departamentul de resurse umane
O metoda si mai buna de a gasi oportunitati este vizita si contactul direct cu reprezentantii companiilor. Abordarea este extrem de eficienta fiindca prin contactul direct poti face o impresie buna, poti afla informatii concrete despre job-urile disponibile si poti intalni persoane cu care sa tii legatura.
PASUL III - Construieste si foloseste RETEAUA
Nu este vorba de un exercitiu desprins din filmele de actiune. Reteaua sau networking, cum i se spune in original, presupune a identifica si aborda persoane cu care intram in contact si care ne pot ajuta sa ne atingem obiectivele. Prospectarea in RETEA este atat de puternica incat o vom prezenta in detaliu.
Cum poti tu chiar acum sa identifici ce persoane se gasesc in reteaua ta? Din categoriile de mai jos vei identifica cu siguranta cel putin 20 de persoane pe care le poti considerain reteaua ta: familie (parinti, frati si surori, sotie sau sot), alte rude (veri, unchi, etc), prieteni, cunostinte, colegi de serviciu (actuali sau fosti), vecini, angajati ai firmelor cu care intri in contact cand cumperi diverse produse sau servicii (dentist, doctor, vanzator, instalator etc.).
Nu este greu sa realizezi ca fiecare persoana din categoriile de mai sus are si ea o retea asemanatoare ca numar cu a ta. In modul acesta fiecare dintre noi avem la orice moment acces la aproximativ 400 de persoane. Vezi acum puterea retelei?
- stiti cumva in ce firma s-ar face angajari pe un astfel de post?
- stiti cumva vreo persoana care lucreaza deja in job-ul x (cel pe care il cauti)?
Iata deci cateva beneficii din urma networking-ului:
- Poti face o impresie buna care poate sa conduca la un interviu si chiar la angajare
- Poti afla informatii despre cerintele pentru jobul cautat
- Iti cresc sansele de identificare a job-urilor disponibile, de a-ti depune candidatura si sansele de influentare a deciziei.
Ce te faci insa daca ai prospectat, daca ti-ai “epuizat” reteaua si totusi nu ai dobandit acces la nici o oportunitate care sa dea roade? Raspunsul este pe cat de simplu, pe atat de dificil de pus in practica. A cere informatii este o activitate care nu se finalizeaza decat in momentul in care reusesti sa obtii ce cauti. Felul cum stii sa ceri pana cand vei reusi ii desparte pe cei care reusesc de ceilalti.
Nu, nu este vorba de cererile adresate institutiilor de stat, unde esti plimbat pana iti vine acru. Este vorba de o abordare foarte simpla,insa dificil de aplicat, prin care te detasezi de concurenti. Secretul este, paradoxal, sa nu ceri sa fii angajat. Ce-ti trebuie,in schimb, este informatia. A cere informatii de la o persoana necunoscuta ar putea suna cam asa : Buna ziua, ma numesc ....... si sunt foarte interesat sa-mi construiesc cariera in domeniul Marketing. Mi-ati putea spune daca aveti pozitii disponibile in care angajati personal acum, pentru care as putea candida? Daca nu sunt pozitii disponibile acum, as putea reveni in viitor, cand veti face recrutari? stiti cumva alte companii unde se fac angajari acum, si as putea incerca?
Inainte de a cere ajutorul unei persoane, testeaza terenul. Cauta sa plasezi intrebarea atunci cand simti ca cealalta persoana poate fi dispusa sa te sprijine, cand aceasta persoana nu este presata de timp. in situatiile in care nu poti alege momentul, poti CEL PUTIN sa pregatesti terenul. Astfel, poti mentiona ca apreciezi timpul acordat, experienta si orice informatie sau idee pe care ne-ar putea-o sugera.
Cerem continuu
Poti deveni obositor si chiar suparator?
Trebuie sa raspundem la intrebarea: ce este mai important, sa nu fim iritanti sau sa ne angajam in job-ul pe care ni-l dorim? O zicala celebra spune: Calea cea mai sigura catre esec este saincerci sa multumesti pe toata lumea. Nimic mai adevarat!
Iata cateva exemple care te vor inspira sa actionezi chiar daca tu crezi acum ca nimeni nu te va baga in seama si ca nu vei primi informatiile de care ai nevoie.
In biografiile lui Bill Gates, Steve Jobs si Richard Branson se vede foarte clar ca acestia au stiut si au avut curajul sa ceara chiar si atunci cand nu aveau deloc credibilitate.
Bill Gates la mai putin de 20 de ani a cerut directorilor de la IBM, cea mai temuta companie la acel moment, sa ii accepte ideea de colaborare cu un sistem de operare careinca nu era finalizat.
Steve Jobs i-a cerut rectorului facultatii sa-i permita sa invete sI sa-si plateasca o parte din cheltuieli prin munca de administrare si monitorizare a caminului in care urma sa locuiasca.
Richard Branson a cerut 10 lire pentru metrou sa seintoarcain centrul Londrei dupa ce aincheiatintalnirea de negociere pentru cumpararea unui avion Boeing la mana a doua cu presedintii firmei British Airways
Pasii urmatori (5, 6 si 7 vor fi publicati saptamana viitoare) intr-un nou articol.