Tendinte pe piata muncii
“Noile colectii” care le vin cel mai bine angajatorilor, in prezent dar si ca perspective de viitor, se bazeaza pe instruirea viitorilor profesionisti si manageri, impreuna cu aparitia unor noi meserii pe firmamentul ofertei de joburi.
Una din cele mai evidente tendinte care se remarca, din punct de vedere al initiativelor angajatorilor, este realizarea de programe speciale de training pentru tineri. Acestea se pot desfasura fie la sediul companiilor, fie in cadrul universitatilor, in parteneriat cu asociatii studentesti. Bancile si multinationalele din industria bunurilor de larg consum au fost cele mai active in aceasta privinta pana in prezent. Este de asteptat ca initiativele sa creasca in numar si amplitudine, o data cu nevoia angajatorilor de a recruta tineri daca nu experimentati, macar familiari cu notiunile de baza ale domeniului respectiv.
Cateva exemple in acest sens nu sunt greu de observat. Finansbank a anuntat pe site-urile de recrutare ca doreste “candidati talentati si dinamici in vederea inscrierii in programul de Management T ainee pentru Divizia IMM a bancii. Acestia vor primi un training extensiv de 3 luni despre domeniul bancar si produse bancare, care includ cursuri, “vizitarea” mai multor departamente. Se doreste recrutarea unor absolventi sau studentii in domeniul economic.
De asemenea, mai putem mentiona Bursa ING si Programul "ING Management Trainee". La acest tip de programe, atat la ING cat si la alte institutii bancare, candidatii trebuie sa aiba o situatie scolara foarte buna, cu activitate extracuriculara si cunoscatori de limbi straine. Nu numai bancile organizeaza astfel de programe, si si alte companii mari, cum este spre exemplu Rompetrol Group. De asemenea, sunt de remarcat programele desfasurate cu mare succes in anii anteriori de Coca Cola, Pepsi, si nu in ultmul rand, Orange. Operatorul de telefonie mobila a instruit cateva zeci de tineri prin initiativele sale School of Customer Experience, Scoala de Vanzari si Marketing si Scoala de Comunicare. Asteptam lansarea unor programe asemanatoare, la de catre companii, si in perioada urmatoare.
Un alt trend crescator, remarcat de catre specialistii in resurse umane, il prezinta o mai mare nevoie de forta de munca specializata in provincie. O data cu deschiderea sau dezvoltarea dinamica de filiale sau reprezentante, companiile sunt dispuse, pe langa recrutarile de candidati pe plan local, sa ofere pachete atractive de relocare unor tineri din alte orase, in special din Bucuresti. Cateva exemple in acasta categorie sunt Siemens, Route 66, Dacia, si companii din domeniul farmaceutic.
Dintre domeniile campioane din punct de vedere al dezvoltarii si competitiei cu alte tari trebuie sa amintim, fara nici un dubiu, outsourcingul. Inainte ca avantajele concurentilor “urmaritori” din India si China sa ajunga din urma oportunitatile Europei de Est, mai sunt inca multi ani in care outsourcingul va fi “pe val” in Romania. Si desigur, sectorul IT detine aici felia cea mai importanta. Actorii importanti de pe piata estimeaza ca piata europeana de outsourcing IT reprezinta aproape jumatate din cea mondiala, cu o valoare de aproximativ 200 miliarde de dolari iar pana in 2008, se apreciaza o crestere de pana la 300 miliarde dolari.
Publicatia Market IT&Watch aprecia, la finalul anului trecut, ca “Romania are cel mai mare numar de specialisti in domeniul IT din Europa de Est, iar piata de profil inregistreaza cresteri anuale de 20%. Mai mult, exporturile de produse si servicii IT cresc anual cu 50%, urmand sa atinga valoarea de 1 miliard de dolari”.
Dintre companiile renumite care si-au externalizat serviciile companiilor IT din Romani sunt amintite Siemens, Motorola, Alcatel, Solectron sau BreezeCom. In acelasi timp, si alte companii dezvolta centre de outsourcing in Romania: ”obiectivul meu este să creez un centru important de outsourcing aici în România. Pentru a putea face lucrul acesta avem nevoie să aducem oameni (insource) din rândul companiilor care ne sunt clienţi. Acesta este noul concept dezvoltat de Ericsson! Scopul nu este să furăm angajaţi ai clienţilor noştri ci să le oferim ceva valoros şi eficient în schimb. În telecom, spre deosebire de experienţa IT, outsourcingul este foarte eficient », declara Adriana Boersma-Rodriguez, Country Manager Ericsson România şi Republica Moldova, pentru revista “Comunicatii mobile”, cu cateva luni in urma.
Nu numai centrele de outsourcing au mare “trecere” in Romania, ci si cele de suport logistic. « Am initiat un centru de suport, pentru achizitii, destinat clientilor din Europa de Vest. Avem nevoie de aproximativ 50 de angajati, din care, o parte, au inceput deja sa lucreze », spune Alina Rusu, din partea Procter&Gamble.
In domeniul financiar bancar se deschid alte oportunitati deosebite pentru tineri. Dezvoltarea intensiva a bancilor catre zona de retail, precum, si extinderea in mai multe zone din tara creeaza multe deschideri pentru joburi de front office si credit analist. Pe aceste pozitii sunt, de regula, angajati tinerii cu studii economice si, nu de putine ori, este necesar ca ei sa fi participat la stagii de practica sau programe de trainig ale bancilor respective.
Demararea unor mari proiecte de infrastructura, dincolo de o prioritate economica a guvernantilor, reprezinta o sursa importanta de creare de locuri de munca. Aici isi vor gasi menirea absolventii de studii tehnice care, timp de multi ani, datorita declinului marilor unitati industriale, s-au vazut nevoiti sa se reorienteze catre alte domenii mai “vandabile”, lasand la o parte domeniul in care s-au pregatit. Specialistii estimeaza ca ingineria va deveni, in romania, una din meseriile anilor viitori. In aceeasi categorie, care urmeaza trendul transformarilor din economia nationala, se incadreaza privatizarea marilor companii de utilitati publice care vor deveni angajatori cu greutate pe piata fortei de munca.
In acelasi context se remarca aparitia si dezvoltarea puternica a unor meserii relativ noi, care nu se regasesc foarte fidel in specializarile oferite de universitatile din Romania.
Aici se incadreaza joburile in logistica, dar si in business development, product management sau brand management.
Cresterea ponderii sectorului de servicii, importanta in contextul alinierii la tendintele pietelor euriopene si, iun general, ale celor din tarile dezvoltate, va atrage, dupa sine, cresterea cererii pentru consultanta in managementul si implementarea proiectelor. Este vorba atat despre consultanta in business, in general, cat si despre proiecte aparte, dsezvoltate pe baza creditelor sau finantarilor nerambursabile. Mai mult, pe domenii distincte, putem aminti managementul proiectelor de dezvoltare IT. Tot in domeniul IT incepe sa se dezvolte partea de implementare a sistemelor ERP/CRM.
In fine, avantul fara precedent al marilor proiecte imobiliare va propulsa sectorul constructiilor, asadar nevoia de specialisti in domeniu. Dar nu numai atat: inchirierea sau cumpararea spatiilor comerciale si de birouri va determina, in urmatoarea perioada, o cerere deosebita pentru consultanta in domeniul imobiliar.
Expertii in resurse umane comenteaza tendintele “la moda” ca fiind in avantajul celor foarte specializati pe domeniile respective. Astfel, “Companiile incep sa caute experti pentru diferite departamente. Tinerii ar trebui sa se orienteze inca din facultate, sa invete mai mult pe o anumita directie, pentru a putea tine pasul cu cererea”, conchide Alina Rusu, de la P&G.