10 lucruri la care sa te uiti inainte sa accepti un job!

Cand primesti o oferta de angajare esti entuziasmat, o accepti si incepi sa lucrezi imediat. Totusi, ar fi de preferat sa evaluezi la rece toate aspectele care ar putea sa-ti provoace pe viitor neplaceri. Noi am gasit 10 elemente esentiale ce merita o analiza atenta.

1) Numele pozitiei
Daca iti place cum suna un job afla si ce task-uri trebuie sa indeplinesti in cadrul acestuia. In spatele unor titluri pompoase se ascund de multe ori activitati plictisitoare. Ar fi ideal sa faci saltul catre un job full-time doar dupa ce ai incercat o pozitie asemanatoare intr-un job part-time si ti-ai dat seama de cerintele si activitatiile incluse.

2) Locul, orele si mediul de lucru
Un job de birou cu program intre 9 si 5 pm intr-o multinationala nu este pe gustul tutoror cum nici job-urile care te solicita in timpul weekend-urilor nu sunt chiar preferatele angajatilor. Cauta un colectiv cu un ritm de lucru similar cu al tau in care personalitatea ta sa nu faca nota discordanta.

Unele companii ofera posibilitatea sa stai peste program intr-o zi si sa iti iei cateva ore libere in alta zi. Spre exemplu, ai putea lucra pana la ora 5.30pm de luni pana joi, iar vineri termini programul la 3pm, astfel ca iti incepi weekend-ul mai devreme. Acest avantaj iti de libertatea sa iti creezi un program care sa iti satisfaca nevoile personale.

3) Posibilitatile de avansare
Lipsa oportunitatilor reale de promovare este o cale sigura spre demotivare. Tine cont de posibilitatea de a avansa in pozitii care implica mai multa responsabilitate si cat de repede se poate intampla acest lucru! Intrebarile utile ce pot fi adresate angajatorului pot fi:

  • Sustine compania promovarea interna?
  • La ce intervale de timp are loc evaluarea performantei?
  • Care este urmatorul nivel ierarhic in cadrul acestui departament?
  • Ce alta pozitie as putea ocupa in cadrul companiei dupa ce acumulez experienta pe aceast job?
  • Puteti sa-mi oferiti exemple de evolutie profesionala a altor persoane din acest departament?

4) Salariul
Asigura-te ca iti sunt oferite informatii clare despre salariul tau si nu te abtine sa iti expui direct asteptarile. Incearca sa afli nivelul salarial din alte companii pentru o pozitie similara de la prieteni rude sau de pe internet. Nu uita la sfarsit sa corelezi informatiile obtinute cu abilitatile si experienta ta!

Daca esti nevoit datorita noului job, sa iti muti locuinta in alt cartier sau alt oras, trebuie sa iei in considerare cheltuielile uzuale din zona respectiva. De asemenea, tine cont de faptul ca salariul de inceput nu va ramane acelasi pentru totdeauna, ci se va schimba dupa o anumita perioada de munca.

5) Bonusuri
Multe job-uri au o schema de bonusare care incurajeaza performanta si efortul sustinut al angajatilor. Spre exemplu daca discutam de un job in vanzari incearca sa obtii informatii in timpul interviului despre nivelul target-ului si schema de bonusare aferenta si nu te crampona in negocierea partii salariului fix.
Pe de alta parte, ai grija sa nu supraestimezi bonusul pe care il poti castiga, altfel la sfarsitul lunii, vei avea o surpriza financiara neplacuta.

6) Pensia
Nu te lasa pacalit de mituri conform carora nu trebuie sa te gandesti la pensie decat dupa varsta de 30 de ani, e necesar sa iti faci din timp un cont de pensii. Cu cat incepi sa strangi banii mai devreme, cu atat e mai bine, tocmai de aceea ar fi recomandat sa profiti de beneficiile unei companii care iti ofera o pensie privata. De asemenea intereseaza-te de modalitatea prin care vei fi platit (contract de munca pe perioada determinata, contract de colaborare, PFA etc) si daca toate impozitele si taxele aferente salariului tau vor fi achitate de catre angajator.

7) Masina de serviciu
Daca ai un job care implica multe calatorii, ai putea primi o masina de la companie pentru a te ajuta in deplasarile tale prin tara. Nu te entuziasma prea tare! Masinile companiilor sunt rareori BMW sau Mercedes pentru job-urile entry-level. Pe de alta parte nu va trebui sa platesti pentru service auto, taxe de drum, asigurare, inmatriculare sau alte reparatii.

8) Gratuitatile de care poti beneficia
Multe companii ofera diferite servicii gratuite angajatilor sai, de la cafeaua de dimineata si pranzul de la bufet, pana la abonamente la sala de gimnastica sau piscina. Corporatiile stiu ca pentru a mentine constant nivelul de performanta au nevoie de o forta de munca sanatoasa si abila, tocmai de aceea le ofera angajatilor sai, in mod gratuit, teste de vedere si alte analize pentru a cunoaste starea sanatatii lor. Gandeste-te la aceste avantaje ca mini bonusuri pe langa salariul tau si vei incheia ziua cu un zambet pe buze.

9) Oferta de training-uri
Prietena mea Alina a facut un MBA sponsorizat de firma”. Suna familiar?
Multe companii considera trainingul o parte vitala din dezvoltarea unui angajat si te vor chema la cursuri platite de ei pentru a invata mecanismele job-ului pe care urmeaza sa-l ocupi. Investitia in training trebuie sa aiba ROI pentru cei care o fac asa ca asteapta-te la obligatia de a semna un contract pe termen lung cu angajatorul care iti ofera acest privilegiu!

10) Concediul
In general, un angajat primeste patru saptamani, adica 20 de zile, de concediu platit in decursul unui an. Numarul acestora se poate mari in functie de politica firmei si se intampla deseori atunci cand lucrezi deja de o perioada lunga de timp pentru compania respectiva.
De asemenea, concediile fara plata au devenit foarte populare, oferindu-ti sansa sa calatoresti pentru cateva luni sau sa te bucuri de o vacanta prelungita din care sa te intorci relaxat si revigorat.

La finalul acestei analize trebuie sa ai incredere ca job-ul care ti-a fost oferit se va potrivi cu personalitatea ta, cu aptitudinile tale si nevoile financiare, dar mai ales cu planurile de viitor!

Succes!

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri