Topul joburilor “de viitor”

In anul 2007, companiile din cateva domenii aflate in plina expansiune isi deschid “portile” pentru tinerii care se gasesc la inceputul carierei profesionale. Oportunitatile de gasire a unui loc de munca “de start” cresc direct proportional cu domeniile respective, acestea fiind destul de usor de identificat. Vorbim, in mod evident, despre IT si telecomunicatii, banci si asigurari, bunuri de larg consum. Le urmeaza, in imediata apropiere, sectoarele afacerilor imobiliare si auto. Angajatorii declara cu cetitudine ca sunt deschisi “inrolarii” de noi candidati care, in urma instruirii primite chiar la locul de munca si experientei acumulate, sa devina profesionisti de succes.

VANZARILE au reprezentat intotdeauna un domeniu deschis tinerilor, in aceste joburi fiind necesare calitati precum entuziasm, energie, ambitie. Joburile in vanzari s-au diversificat din punct de vedere al domeniilor si au crecsut ca numar, in ultimii ani. Sectoarele amintite ca fiind in plina expansiune, precum asigurari, bunuri de larg consum sau telefonie ofera din ce in ce mai multe ocazii tinerilor de a isi incepe cariera ca “vanzatori”. Toate conditiile sunt indeplinite pentru a propulsa vanzarile in topul carierelor pentru anul 2006.

Este un an in care ne-am propus sa avem o crestere sustinuta a vanzarilor. Nu am stabilit un calendar de recrutare pentru absolventi ci recrutarea va fi continua. Tinerii absolventi vor beneficia de un program de pregatire, de formare profesionala in cadrul societatii noastre. De asemenea, exista un Plan de Cariera pentru forta de vanzare”, transmit reprezentantii companiei Allianz. Si in cazul bunurilor de larg consum exista multe oferte in cadrul acestor departamente. Nici telefonia mobila nu ramane mai prejos. Firmele din acest domeniu prezinta, totusi, conditii putin diferite pentru tinerii doritori de angajare. “Pentru vanzarile directe, trebuie cel putin un an de experienta in aceasta activitate. Exista deschidere la posturile de entry level. Noi insa ne concentram pe vanzarile indirecte, in care promovarile se fac in majoritate din interiorul companiei. Pentru incepatori, am derulat un porgram de “sales trainee” pe care este posibil sa-l reluam”, spune Alexandra Bebu, HR Manager la Zapp.

In general, salariul mediu de “intrare” in departamentele de vanzari este de 300-400 euro, care, de cele mai multe ori, este compus din suma fixa plus comision la rezultatele obtinute. In acest domeniu, principalele aptitudini ale unui candidat de succes sunt enumerate de companii astfel: impulsivitate (in sensul pozitiv), proactiv, deschis la nou, rezistent la stres, bun negociator, capacitate organizatorica, perseverent, calitati de lider, flexibil, sociabil, convingator.

CUSTOMER SUPPORT reprezinta o categorie de posturi care se dezvolta “intr-un an cat altele in zece”. Se poate traduce, aproximativ, ca “asistenta pentru clienti” si este vorba despre comunicarea cu acestia plus asigurarea consultantei. Ca regula generala, se intalneste in toate domeniile amintite, joburile fiind mai numeroase in domeniul IT, unde asistenta tehnica este prioritara. Salariile pentru incepatori nu sunt spectaculoase, de obicei la nivelul minim al pietei, 200-300 euro. Fiind vorba despre o componenta de consultanta, sunt necesare ceva cunostinte de specialitate in domeniul de activitate al companiei. Un job asemanator il reprezinta acela de lucru intr-un “call center”, in cadrul caruia poti oferi asistenta clientilor sau altor categorii de parteneri, cum ar fi, de exemplu, clientii clientilor. In cazul firmei de recuperare a datoriilor Kasolvenzia, tinerii din “call center” ii contacteaza pe clientii rau platnici ai companiilor care solicita ajutor. “Jobul consta in asistenta pentru creditori, astfel incat sa se gaseasca solutii de plata a datoriilor si sa evite porcesele in instanta”, explica Mihaita Lupu, consultant junior de resurse umane la Kasolvenzia. Serviciile companiei sunt in extindere, asadar este nevoie de “forte proaspete” in call-center. “Pentru fiecare client este necesara o grupa de 10-12 persoane, iar clientii vin in permanenta”, mai spune Lupu. Sunt necesare, in mod evident, cunostinte de specialitate in economie sau drept.

PROGRAMARE in domeniul IT. Nu mai este o surpriza pentru nimeni ca domeniul IT este in expansiune si ofera din ce in ce mai multe sanse pentru tinerii cu aptitudini reale. Un comentariu relevant pentru oportunitatile de pe piata il ofera reprezentantii Axway: “Compania este in extindere si isi manifesta interesul pentru cooptarea in echipa de oameni tineri si dornici sa asimileze cunostinte noi  si sa isi dezvolte aptitudinile. Numarul de absolventi pe care am dori sa ii integram in compania noastra in anul 2006 a fost estimat la 40 de persoane. In procente se ridica la peste 50% din numarul total de angajari care se vor face pana la sfarsitul anului”. Performanta profesionala este, fara discutie, criteriul de baza. “competentele se axeaza in special pe domeniul tehnic, fara insa a neglija trasaturile de personalitate sau comportamentul individului. Cunostintele de specialitate pe care trebuie sa le aiba un viitor candidat sunt de Java, C/C++ precum si notiuni de baze de date. Politica noastra de recrutare se adreseaza tinerilor absolventi sau studentilor in ultimii ani de facultate, pentru pregatirea carora compania noastra asigura un plan de training-uri tehnice si o politica de certificari”, mai transmite daprtamentul de resurse umane al Axway. Majoritatea firmelor care angajeaza tineri programatori aplica un sistem asemanator. Salariile in acdst domeniu sunt mai ridicate decat cele medii de pe piata, cele mai mici situandu-se in jurul a 500 euro. In unele cazuri, si standardele sunt destul de ridicate: “Pregatirea teoretica trebuie sa fie foarte buna, alte cerinte fiind legate de experienta, creativitate, pasiune, orientare spre performanta, disciplina”, transmite o alta firma in dezvoltare, Route 66. Avand in vedere nivelul de salarizare si complexitatea domeniului, jobul de programator IT se situeaza indiscutabil in topul “de succes” al anului 2006.

   ANALIST FINANCIAR reprezinta o meserie mai mult decat atractiva si cu reale sanse de dezvoltare a unei cariere in domeniul bancar. Aici se includ analistii de “consumer credit” dar si cei de credite pentru companii mici sau corporatii. Bancile isi extind permanent oferta catre noi grupuri tinta sau zone geografice, crescand direct proportional sansele de angajare pentru tineri. Desigur, cei cu pregatire de specialtate sunt favorizati. Exista numeroase programe speciale initiate chiar de c[ptre banci pentru recrutarea si instruirea celor care doresc sa lucreze in domeniu. Asa sunt cele derulate de Raiffeisen, dar si de alte institutii bancare. In functie de program, Raiffeisen primeste candidaturi de la studenti sau absolventi de studii superioare, din intreaga tara. Cei care au trecut printr-un stagiu de practica si au demonstrat capacitate de lucru si entuziasm au promovat in circa doi ani catre pozitiile de analist de risc si Credit & Risc Management. « Cautam tineri cu atitudine proactiva, entuziasm si spirit intreprinzator », explica Alina Bebia, HR manager Raiffeisen. Si in acest domeniu salariul de intrare este putin peste media pietei, respectiv 400-500 euro. 

   LOGISTICA. Joburile in cadrul departamentelor de logistica isi fac loc incet, dar sigur, in topul oportunitatilor de dezvoltare a carierei. Marii furnizori de bunuri de larg consum, dar si companiile din domeniul auto dezvolta centre sofisticate de logistica pentru sustinerea ijn conditii optime a activitatii, produselor si serviciilor firmei. Unul din angajatorii de top din Romania si strainatate, Coca Cola, mentioneaza in acest context departamentul de “Supply Chain” ca unul din cele mai promitatoare pentru sansele de dezvoltare in plan profesional. Pentru acest departament, dar si pentru altele, ca de exemplu vanzari sau marketing, “avem programe de graduate recruitment, prin care anual luam in toata tara studenti si absolventi atat pe pozitii temporare cat si permanente”, spune Oltea Ceraceanu, din partea Coca Cola HBC. Ce anume cauta o astfel de companie la candidatii care incearca sa se angajeze? “Pasiune, teamwork, comunicare si gets results sunt competente comune, dupa care diferentierea este facuta in functie de pozitie si cerinte specifice postului”, adauga reprezentantul companiei.
Salariile pentru incepatori, in cadrul departamentelor de logistica, se situeaza in jurul mediei de 300-400 euro.


REAL ESTATE BROKER este un job care poate aduce venituri substantiale celor care au energie si un anumit “talent” de vanzatori. Comisioanele pentru o tranzactie se ridica la sume frumoase, de cateva mii de euro cel putin.
Tranzactiile imobiliare, in special cele pentru spatii comerciale, cresc continuu, ca numar si ca valoare, strans legate fiind de expansiunea investitiilor in hipermarketuri, mall-uri si cladiri de birouri (celebrele business centers). Un lucru cert este ca proiectele imobiliare de anvergura vor continua in 2006, dar si in anii urmatori. Tinerii care doresc sa patrunda in acest domeniu au nevoie de ceva cunostinte economice, ambitie, pasiune si entuziasm.

PROFESIONISTI IN RESURSE UMANE. Ultimul, dar nu cel din urma, domeniu care asigura o deschidere deosebita pentru tineri este cel al resurselor umane. Este vorba atat de departamentele din cadrul companiilor medii si mari, dar, mai ales, de agentiile specializate in consultanta si recrutare de personal. Cresterea semnificativa a ponderii acestor servicii in forma externalizata, in defavoarea recrutarilor efectuate direct de catre angajatori, conduce inevitabil la nevoia de specialisti in domeniu. In Romania, exista cateva sute de companii care se ocupa cu intermedierea cererii si ofertei pe piata fortei de munca. Alte cateva sute ofera consultanta, atat pe parcursul rerutarii cat si ulterior angajarii, atat pentru candidati cat si pentru companii. In fine, mai putin, dar cu un rol important si in crestere, sunt agentiile de head-hunting, cu un public tinta bine definit.

Cerintele pentru a lucra in Resurse Umane in cadrul companiilor mari, dar si in cadrul agentiilor de servicii specializate, sunt mai putin stricte fata de alte domenii. De regula, este necesar sa ai studii in psihologie, comunicare sau economie. Salariile de intrare nu sunt spectaculoase, in jur de 300-400 de euro, depinzand de dimeniunea companiei si job-description. Cu siguranta este un domeniu cu reale perspective pentru viitor.

La finalul trecerii in revista a joburilor de top pentru anul 2007, trebuie mentionate cateva aspecte. Angajatorii intervevati au mentionat faptul ca, desi se simte o cerere in crestere din partea candidatilor pentru domenii “spectaculoase”, cum ar fi cele de Relatii Publice si publicitate, companiile nu manifesta o dorinta speciala de a angaja tineri pe asemenea pozitii.

   SFATUL NOSTRU. Spre orice job te-ai indrepta, ia in considerare aceste cinci decizii care-ti pot garanta succesul unei cariere in cadrul marilor companii:

1. Munceste pt un brand puternic inca de la inceput. Spre exemplu, este mai bine sa fii vanzator la Coca Cola decat managerul unui butic. Asociindu-ti numele cu o marca foarte populara, cunoscuta ca o buna scoala de profesionalism, iti creste valoarea. 
 
2. Risca. Asuma-ti acele responsabilitati de care fug ceilalti colegi. Este cea mai sigura cale de dezvoltare si de accelerare a carierei.

   3. Fii curajos si urmeaza-ti pasiunea si talentul nativ in loc de domeniul din care ai absolvit.

4. Ajuta-ti colegii mai mult decat ar fi neaparat necesar.

5. Organizeaza din proprie initiativa o echipa de colegi chiar daca acestia nu-ti sunt subordonati sa rezolvati o problema ivita sau sa imbunatatiti o procedura de lucru.

  

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri