O zi din viata unui consultant de management
Luni dimineata:
6:30 Suna alarma de la telefon.Te trezesti buimac si in gandul tau, azi avem livrabilul final la client, sa vezi distractie. Ai renuntat la sunetul alarmei, cel linistitor cu apa curgatoare in mijlocul padurii si ti-ai pus un Iron Maiden puternic, pentru ca stii ca numai asta te poate trezi.
6:40 S-a dus si al doilea snooze, e clar trebuie sa te trezesti. Te indrepti cu ochii pe jumatate inchisi si cu gustul amar de tigara de aseara din bar, spre toaleta.
6:55 Dupa un dus rece care parca te mai aduce la realitate, dai drumul la televizor, stirile de dimineata. Highlight astazi: pretul petrolului a crescut din nou, un nou maxim istoric atins in sedinta de azi...bursele raman din nou pe rosu, o usoara crestere pentru SIF-uri....In gandul tau, anu asta nu mai joc la bursa.
7:00 Deschizi frigiderul pe jumatate gol pentru ca din nou nu ai avut timp sa faci cumparaturi in Carrefour. Iei un sumar mic dejun si te pregatesti de plecare.
7:20 Iti pui costumul bun pentru ca azi ai intalnire la client, camasa alba calcata rapid aseara si cravata neagra. Stii ca azi trebuie sa arati impecabil la client. Iti dai cu putina spuma in par si un mic strop din parfumul tau preferat Hermes.
7:45 Comanda la Taxi 2000, astia vin destul de repede si sunt reliable. Trebuie sa ajungi la 9 la Victoriei si preferi sa iti iei o marja de timp. Azi nu-ti poti permite sa intarzii. E un client strategic si viitoarele proiecte depind de intalnirea de astazi. Vocea suava de la centrala taxi 2000, ne pare rau, nici o masina libera, buna ziua si ti-a inchis. Mai incerci la Cobalcescu si spre fericirea ta in 10 min masina 06 e jos.
8:00 In taxi. Ai avut noroc, de data asta nu asculta manele, taximetristul.
8:30 Still in taxi, nici o sansa sa ajungi la timp in Victoriei. Esti abia la Obor si traficul e din nou infernal. Iti deschizi laptopul, cu gandul ca macar daca nu ajungi la timp sa fii bine pregatit, si mai arunci o privire pe documentul powerpoint de vreo 200 de slide-uri. Unul dintre cele mai mari proiecte pentru o companie de top, care va aduce revenue mult timp de acum inainte...totul depinde de ziua de azi.
8:45 Mail de la partener cu high importance. Oare ce o fi, nu-mi zi ca s-a modificat ceva la intalnirea de azi. Important Client from Poland: Major bank has accepted consulting services for a finance transformation project…mmm, suna bine. Maine trebuie sa pleci in Varsovia, proiect de o luna, in mare parte vei fi acolo. Totul e aranjat, in seara asta la 12:00 ai avionul. Nu stiu ce sa zic, inca o luna plecat de acasa. De data asta, chiar ma lasa prietena.
9:00 Esti aproape de Victoriei, inca mai ai sanse sa ajungi la intalnire in timp util. Clientul mai are obiceiul prost sa intarzie la intalniri.
9:10 Te dai jos in graba din taxi si fugi spre client.
9:15 Esti in meeting room, tu si inca 3 colegi de ai tai. Trebuie sa mai vina managerul si clientul, nici vorba.
9:20 Intra si managerul pe usa, nervos cu traficul din Bucuresti, dar cu un usor zambet pe fata. La mine in Austria nu e niciodata asa, dar imi place Bucurestiul trebuie sa recunosc, are ceva anume. Asa e, in gandul nostru, e un oras mai aparte.
9:30 Intra clientul, 3 oameni, dintre care CFO-ul, COO-ul si un membru al board-ului responsabil de strategie.
9:45 Se hotarasc sa incepem prezentarea rezultatelor. Dai drumul la proiector si treci scurt prin document ca sa le oferi un overview.
10:00 Nici o schitare din partea clientului...oare se intampla ceva, ce nu am zis bine? Managerul da din cap aprobator si zice sa continui.
10:30 Tot nimic din partea clientului. Ceva e dubios. Le-ai povestit de profitabilitatea crescuta datorita restructurarii, beneficiile pe care le vor avea cu ajutorul noi organizarii si ei nimic? Ba chiar ti se pare ca unul dintre ei mai are putin si adoarme. Sau e oare foarte concentrat?
11:00 Ai parcurs aproape jumatate din document si clientul nu are nimic de zis...chiar nici un comentariu? Simti cum devine din ce in ce mai cald in sala si te uiti tintit spre client, asteptand sa zica ceva. I-ai intrebat in repetate randuri daca au intrebari, dar ei nimic..totul pare sa fie ok la document, cel putin in perceptia ta.
12:00 Gata. Partea ta s-a terminat....acum feedback-ul clientului. 5 min de tacere, cei 3 sosotesc ceva intre ei, dar nimeni nu ii poate auzi. Dupa care, incepe CFO-ul: da intra-devar un document foarte elaborios, ati atins key issues si identificat principalele parghii de crestere, DAR nu ne este foarte clar cum urmariti sa imbunatatiti partea de achizitii, am vrea totusi sa schimbam abordarea....what??? pai asta au cerut ei, cum nu e bine....
13:00 Dupa o ora de discutii intense legate de cum ar vrea clientul sa schimbam abordarea, toata lumea cade de acord si vom face schimbarile necesare. Managerul ne face semn sa iesim din sala...ramane sa poarte el discutia legat de partea financiara ce va urma.
13:30 Iese si managerul si ne indreptam spre iesirea din cladire. Deci, cum a fost? Nu era asa stabilit in contract? Cum de s-au razgandit? El foarte calm...nu va faceti griji, am mai castigat un proiect. Noi, cuum? Pai, s-a gandit clientul ca trebuie sa aprofundam si partea de achizitii, desi nu era asa prevazut initial...practic, se mai prelungeste deadline-ul cu inca doua saptamani si ne ridicam si revenue-ul.
13:35 Multumiti, ne urcam in taxi si mergem la primul restaurant. Nu am apucat sa mancam de pranz pana acum...si ne permitem un pranz mai lung, doar am avut o intalnire benefica.
15:00 Ne indreptam spre birou.
15:30 Back in the office si intalnire in sala Albastra, trebuie sa discutam urmatorii pasi.
17:30 S-a terminat intalnirea, te indrepti spre laptop, sa-ti verifici mail-urile de azi si sa te pregatesti putin pentru maine. Faci un scurt research pe client sa intelegi mai bine situatia in care se afla si vorbesti cu colegii din Polonia sa-ti explice mai exact despre ce e vorba in proiectul de maine.
20:30 Gata, totul e clar...ai o imagine mai exacta. Dai un telefon prietenilor si te duci la o bere pe Motoare.
21:00 Toata lumea la masa: Ce faci bai? Iara asa tarziu de la birou?...Da, ce sa fac, asta e jobul meu, asta inseamna sa fii consultant..si in gandul tau, multumitor....dar imi place la nebunie ce fac.
22:00 Ajungi acasa, faci un dus scurt si iti iei troller-ul care inca mai are hainele de la ultima plecare de saptamana trecuta. Arunci cateva camasi si costumul...iti suni prietena si ii spui ca o sa va vedeti in w/k.
22:30 Suni la taxi. In seara asta iarasi dorm in avion.
Adrian Rasoiu, Deloitte.