Avem instrumentele necesare pentru a identifica talentele si pentru a ne ajuta angajatii sa isi implineasca potentialul profesional - Gabriela Alexandru @ Michelin
In Romania, Michelin si-a inceput activitatea in anul 2001, investind de-a lungul anilor peste 400 de milioane de euro.
Activitatea din Romania este dinamica si diversa, pastrand trendul ascendent atat prin numarul angajatilor – peste 4000 de persoane, cat si prin ariile profesionale acoperite – 20 de domenii de activitate diferite si peste 300 de tipuri de posturi. Alaturi de cele 3 fabrici din Romania: una in Floresti, Prahova si doua in Zalau, in ultimii 3 ani, sediul Michelin de la Bucuresti s-a extins, devenind centru european pentru servicii: achizitii, finante, logistica, administrarea vanzarilor sau resurse umane.
Headquarter-ul Michelin pentru Europa Centrala se afla, de asemenea, la Bucuresti. Activitatile desfasurate in cele 20 de tari europene de care ne ocupam sunt foarte variate. Cei aproximativ 14000 de angajati din Regiunea Europa Centrala lucreaza in 6 unitati de productie, in comert, shared services sau harti si ghiduri.
Ce planuri de dezvoltare aveti in perioada urmatoare?
In uzinele de la Zalau vom investi in perioada urmatoare inca 93 de mililoane de euro. Uzina Zalau Anvelope devine astfel singura uzina din Grup care produce anvelope de camion pentru segmentul de piata intermediar, iar uzina Romsteel Cord va avea o crestere cu 50% a capacitatii de productie. Aceste investitii permit crearea a 250 de locuri noi de munca in domeniul industrial, insa volumul total de recrutare, in toate activitatile Michelin Romania, in urmatorii 5 ani depaseste 1500 de angajati.
Care sunt elementele care considerati ca va diferentiaza de celelalte companii?
Am inlocuit sistemul anterior de evaluare a performantei, bazat pe note, cu intalniri periodice de feedback intre angajat si managerul sau, cu scopul de a analiza activitatea persoanei, de a aprecia si recunoaste aspectele pozitive si de a interveni rapid cu solutii de imbunatatire si actiuni de dezvoltare, atunci cand este necesar.
Suntem constienti de nevoia noii generatii de a avea, in mod regulat, experiente noi in zona profesionala, si de aceea, pe de o parte, oferim vizibilitate asupra posturilor pe care angajatii le pot lua in considerare pentru urmatorul pas in cariera, iar pe de alta parte, oferim cadrul necesar pentru ca acestia sa poata sa aplice la posturile deschise in intern.
In Michelin, o noua experienta profesionala poate sa implice si schimbarea domeniului de activitate, altfel spus, sustinem proiectul de reconversie profesionala al unui angajat, daca acesta si-l doreste si se angajeaza sa-l urmeze, cu beneficii pe termen lung de ambele parti. Este un element important al politicii noastre de retentie si suntem mandri de colegii care si-au asumat, cu succes, aceasta provocare.
Un alt aspect il constituie mobilitatea profesionala in cadrul Regiunii Europa Centrala, in ultimul an 20 de colegi acceptand noi misiuni ce au presupus schimbari de post, cu relocare internationala, in tarile din regiune.
Suntem, de asemenea, atenti la semnalele care vin de la angajatii nostri privitor la modul in care viata profesionala se armonizeaza cu cea personala, si pentru a raspunde nevoii de flexibilitate, am implementat, de 3 ani, o politica foarte apreciata de home office, permis pana la 5 zile/saptamana.
Aceste elemente de diferentiere ne-au adus in toamna anului trecut, din partea Romania Insider, premiul « Angajatorul Anului 2018 ».
Care poate fi parcursul profesional al unui angajat in companie?
Diversitatea domeniilor de activitate si a posturilor pe care le avem in Europa Centrala ne permite sa construim, impreuna cu angajatii nostri, parcursuri de cariera inedite. Avem instrumentele necesare pentru a identifica talentele si pentru a ne ajuta angajatii sa isi implineasca potentialul profesional.
Care sunt beneficiile pe care le oferiti angajatilor?
Pe langa beneficii comune precum asigurari medicale, tichete de masa, cantina, decontare partiala a vacantei, achizitionarea produselor companiei la preturi speciale sau planuri de actionariat, angajatii din industrie sunt mai atrasi de pachetele de beneficii traditionale precum zile suplimentare de concediu, ajutoare pentru diferite evenimente familiale si compensatii specifice domeniului de productie. Angajatii din sediul central pot alege intre mai multe abonamente medicale, inclusiv stomatologice sau abonamente la sali de sport, insa avantajul cel mai apreciat este politica de homeoffice.
Valoarea beneficiilor creste anual, fiind un element de mare atractivitate in totalul pachetului de compensatii si beneficii.
Cum va implicati in dezvoltarea profesionala a angajatilor?
Pentru diferitele categorii de joburi am creat traininguri specifice, menite sa dezvolte competentele din domeniul productiei de anvelope, calitatii, financiar, comert, logistica, achizitii. In functie de complexitatea posturilor durata acestora poate fi de la cateva saptamani la cateva luni si pot sa se desfasoare in Romania sau in locatii Michelin din alte tari. In Centrul de Servicii formarile pe meserie au loc in centrele Michelin din Europa.
Viziunea de ansamblu si intelegerea businessului sunt competente relevante pentru pozitiile de management, astfel incat investim in programe internationale de leadership.
Cum se deruleaza procesul de recrutare si ce instrumente folositi de obicei?
Profilele pe care le cautam in Bucuresti, pentru centrul de servicii, sunt absolventi de studii economice, pentru domenii variate: achizitii, logistica, administrare vanzari, finance. Pentru centrele noastre de productie din tara (Floresti, Prahova si Zalau) cautam absolventi de studii tehnice, in domenii ca mecanica, automatizari, chimie. Pentru toate activitatile pentru care recrutam cunoasterea unei limbi straine este un avantaj.
Am construit procesul de recrutare astfel incat sa ne asiguram ca toti candidatii au o experienta pozitiva in urma interactiunii cu noi, iar rezultatele anchetei pe care o utilizam pentru a colecta feedback-ul lor ne arata ca reusim sa ne adaptam continuu pentru a raspunde nevoilor acestora. Procesul de selectie combina interviul cu studiile de caz sau cu testele cu continut tehnic, si, in functie de profil, candidatii pot sa treaca si printr-un assessment center.
Gabriela Alexandru – Regional HR Director, cu un parcurs profesional de 15 ani in Michelin, cu precadere in domeniul resurselor umane, a ocupat anterior posturi ca Talent Management Director pentru Europa Centrala, Director HR pentru Europa Central-Sudica, HR Manager pentru uzina Michelin din Floresti Prahova sau HR Manager pentru Marketing&Sales Romania si Balcani.