Munca de acasa – cum te asiguri ca atingi maximul performantei tale?
Visul oricarui profesionist din lumea moderna a fost la un moment dat sa isi dea demisia de la jobul clasic, 9 la 18 si sa isi realizeze munca de acasa. Fara timpul pierdut pe drumul spre job si inapoi, fara hainele office si colegii galagiosi.
Desigur, unii dintre noi ne putem bucura de luxul de a lucra o zi, doua de acasa. Dar si sa lucrezi constant de acasa se poate dovedi mai dificl decat pare. Asa ca, intrebarea cu care ramanem este “Care mediu iti permite sa fii mai productiv: biroul de la job sau biroul de acasa?”
Criteriul Work from home a urcat in top 5 beneficii, fiind urmat de Zile libere suplimentare, potrivit Raportului Hipo.ro - Piata fortei de munca in 2019.
Cum atingi maximul performantei pentru locurile de munca la domiciliu?
Ce poti face pentru a evita acest lucru?
1. Super focus
Poate fi usor sa fii distras atunci cand esti la “job” acasa, stiind ca nu esti supravegheat/supravegheata te poti pierde intr-un scroll interminabil pe Facebook. Pentru a evita astfel de situatii trateaza oportunitatea de lucru acasa ca job-ul de la birou. Urmeaza-ti rutina de pregatire pentru job chiar daca nu vei pleca de acasa.
Pregateste-te de lucru acasa, ca si cum ai pleca de acasa. Altfel, exista riscul sa mai ramai in pat, recomanda Hubspot.
Stabileste cateva reguli pentru modul de lucru. De exemplu, nu intri pe Instagram sau Facebook decat in pauza de masa, lucrezi in perioade de cate 30 de minute, urmate de pauze de 5-10 minute etc.
Hubspot recomanda sa fii un multitasker aparte si sa imbini utilul, cu si mai mult util. Foloseste-te de programul pe care il setezi la masina de spalat pentru a finaliza cateva dintre task-urile de pe to do. Fara a lasa lucrurile sa iti distraga atentia, doar dedica-te task-ului pe care trebuie sa il finalizezi in timp ce masina de spalat isi finalizeaza ciclul de spalare.
2. Skill-uri de organizare
Daca la birou iti mentii spatiul de lucru organizat pentru a face o impresie buna colegilor, cand esti la munca acasa te poti gandi ca din moment ce nu te vede nimeni este in regula sa uiti de ordine. Un spatiu organizat si curat te poate ajuta sa fii mai productiv si mai eficient.
Organizare ar trebui sa existe si in modul in care lucrezi. Nefiind la birou poti uita despre anumite task-uri, asa ca ar fi foarte bine sa iti faci un to do.
Structureaza-ti programul de lucru la domiciliu, ca si cum ai fi la birou si organizeaza-ti timpul conforim fiecarui task pe care trebuie sa il faci. De exemplu, diminetile la birou erau pentru a scrie? Impune aceeasi rutina si acasa, recomanda Hubspot.
3. Singuratatea
Probabil unul dintre lucrurile care o sa iti lipseasca cel mai mult va fi socializarea cu colegii. Sa faci tranzitia de la un birou in care erau cateva zeci de colegi, cu care puteai comunica cu usurinta, la o camera goala din apartamentul tau poate fi greu. Foloseste-te de avantajele social media si pastreaza comunicarea cu colegii, fie pe Facebook, fie ca va trimiteti poze funny.
Retele sociale sunt in acest caz, un lucru bun pentru cei care au joburi petru acasa. Vei putea mentine cu usurinta o balanta intre linistea din propriul apartament si interactiunea umana.
4. Comunicarea
Pe vremea cand erai la birou era mult mai simplu sa pui o intrebare sau sa ceri mai multe detalii de la managerul tau. Insa, odata ce incepi sa lucrezi de acasa, comunicarea se va face in mare parte prin emails si telefonic. Faptul ca vei pierde un deadline sau ca vrei sa afli mai multe detalii despre un proiect in desfasurare, proactivitatea in comunicarea va trebui sa devina una dintre calitatile tale.
Fii succint, direct si cat mai sincer in comunicare pentru a fi sigur ca mesajul a fost primit, recomanda Jennifer Parris, autor de cariera pentru FlexJobs.
5. Automotivarea pentru munca de acasa
Motivatia poate disparea atunci cand esti singur si stii ca nu te urmareste nimeni. Poate esti tentat sa pui un serial pe fundal in timp ce lucrezi, dar acest lucru nu te va ajuta. Seteaza-ti obiective zilnice sau saptamanale, care sa te incurajeze sa lucrezi. Odata ce acestea vor fi realizate, cu siguranta te vei simti mai multumit de efortul depus.
6. Work-life balance pentru job-ul la domiciliu
Daca te gandeai ca odata ce vei incepe sa lucrezi acasa, echilibrul dintre viata ta personala si profesionala va fi mai usor de mentinut, acest lucru nu este necesar adevarat. Atunci cand lucrezi acasa te poti pierde in task-urile zilnice si nu vei simti tranzitia dintre ziua “la birou” si terminarea programului.
Mentine programul de lucru asemanator cu cel pe care il aveai la birou. Hubspot recomanda sa setezi o alarma pentru finalul zilei la birou pentru a iti reaminti ca trebuie sa te opresti din a munci pentru acea zi.
Joburi online
1. Munca la domiciliu de tehnoredactare
Daca ai talent la scris si iti place sa iti pui la incercare creativitate, tehnoredactarea la domiciliu este potrivit pentru tine.
2. Testare
Daca atentia la detalii, pasiunea pentru IT si ochi vigilenti poti testa website-uri si aplicatii pentru a te asigura ca functioneaza bine.
3. Transcrieri
Daca ai maini dibace si tastezi foarte repede poti transcrie materiale audio pentru job-ul tau de weekend. Singurul lucru de care ai nevoie este o pereche de casti foarte buna.
4. Freelancing
In prezent exista foarte multe platforme de freelancing pe care poti gasi j0b-uri in diferite domenii de interes (editare foto/video, traduceri etc).
A lucra sau a nu lucra de acasa? Aceasta este intrebarea, la care iti poti decide raspunsul conform celor prezentate mai sus.
Citeste si:
-
Cum sa iti amenajezi biroul ca sa fii mai productiv
-
Ce muzica sa asculti ca sa iti sporesti productivitatea
-
Work - life balance: Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala
-
Work – life balance: Cele 6 componente ale echilibrului dintre cariera si viata personala
-
Cum sa fii freelancer in Romania?