De ce nu termini lucrul la ora 18
Programul oficial s-a incheiat, majoritatea colegilor tai sunt deja in drum spre casa iar tu nu ai ajuns nici macar la jumatatea listei To Do de astazi. In continuare vom studia cauzele frecvente ce te tin peste program precum si cateva solutii potentiale.
Sa descoperim in continuare cateva din cauzele frecvente ce te tin in mod constant dupa program la birou.
Te afli la inceput de cariera
Cand faci prima data un lucru cu siguranta nu vei performa la viteza maxima. Diferenta dintre modul si ritmul de lucru din mediul academic si cel al unei companii poate constituii alt factor perturbator. Este normal sa iti acorzi o perioada de acomodare in care sa descoperi modul in care functioneaza procedurile companiei si sa intelegi mai bine atributiile postului pe care il ocupi.
Solutie: Raporteaza-te la ritmul de lucru al unui senior ce are responsabilitati comparabile cu ale tale, construieste-ti un plan de adaptare rapida si cronometreaza timpul in care faci sarcinile repetitive (ex: durata de completare a raportului de activitate – prima saptamana – 1 ora; a doua saptamana - 50 min, a treia saptamana 40 min).
Ai prea mult de lucru
Supraincarcarea cu sarcini este una dintre cele mai des intalnite cauze pentru lucrul peste program.
Principalele surse de munca in plus pot fi:
- Seful tau – situatie in care nu ai cum sa refuzi atributiile dar merita sa incerci sa ai o discutie cu superiorul tau in care sa ii explici ca esti aglomerat cu sarcini, lucru ce afecteaza calitatea muncii tale.
- Colegii tai – persoanele cu care lucrezi in mod direct pot genera temporar (ex: perioadele de concedii in care trebuie sa preiei o parte din atributiile lor) sau permanent (persoane care nu realizeaza o sarcina in termenul limita sau la un nivel de calitate sub cel agreat fapt ce te obliga sa refaci o mare parte de munca lor)
- Tu – prin asumarea in mod voluntar a unor noi responsabilitati. Desi este o cale buna de a te face remarcat nu trebuie sa uiti ca un volum mai mare de munca poate aduce cu sine oboseala si scaderea calitatii muncii la nivel global.
Nu esti organizat
Emailurile vin, telefoanele suna iar tu nu ai terminat nici macar task-urile de saptamana trecuta. Agenda nu este niciodata la indemana iar pe biroul tau stau zeci de notite importante pe hartii. Suna familiar?
Solutie: Construieste-ti un sistem de organizare personala care functioneaza bine pentru tine! De la clasica agenda de hartie pana la PDA-uri si programe software de organizare personala incearca sa folosesti orice pentru a identifica modalitatea prin care sa fii la zi.
Prea multe activitati care iti mananca timp
Te uiti la ceas si descoperi cu surprindere ca din nou a trecut jumatate din ziua si inca nu ai reusit sa te apuci efectiv de lucru, singurele realizari fiind pauzele de fumat, cafea, de masa sau discutiile inutile pe messenger.
Solutie: Stabileste-ti prioritatile pentru fiecare saptamana si apoi imparte-le in task-uri pe zi si pe ore. Nu uita sa urmaresti atent daca timpul alocat pe hartie a fost si cel real in care ai rezolvat sarcina respectiva. Aloca timpul eficient si incearca sa reduci la minim momentele in care care nu esti productiv.
Nu esti destul de rapid in activitatile tale
Amani task-urile neplacute si plictisitoare, eviti sa te apuci din timp de un proiect mare si ajungi in final sa faci totul pe ultima suta de metri. Acestea sunt doar cateva simptome ale unei persoane demotivate sau obosite. In plus, daca colegii tai de pe o pozitie similara cu a ta reusesc in mod constant sa termine treaba inaintea ta cu siguranta ceva nu este in ordine.
Solutia poate veni in acest caz numai din partea ta. Ia-ti 2-3 zile de concediu, fa o analiza proprie la rece, aminteste-ti ce te motiveaza si capitalizeaza la maxim pe aceste insight-uri.
Cu siguranta exista si alte motive ce ne retin sa ne incadram in programul de lucru, motiv pentru care am aprecia daca ati lasa un comentariu in care sa le adaugati dar numai cu conditia de a oferi si o solutie la problema respectiva!