Cum sa NU iti alegi o cariera?



articol redactat de RightFIT


1.1) Urmeaza sfaturi binevoitoare de la persoane care „stiu mai bine”!

Toti am fost pusi in situatia in care altii cred ca stiu mai bine decat noi ce ni se potriveste, ce ne place si ce putem face - din pacate astfel de sfaturi binevoitoare ajung de multe ori sa ne indrepte spre o cariera nepotrivita si spre niste alegeri care ne impacteaza in mod nepotrivit mai multe laturi ale vietii.

Evident, aceste persoane, de cele mai multe ori, ne ofera sfaturi cu scopul de a ne proteja sau ajuta. Din pacate, aceste sfaturi vin din niste temeri si preconceptii formate in urma experientelor fiecarei persoane in parte, sau in urma parerilor auzite de la terti. Asta inseamna ca un angajator care tie ti-ar putea fi potrivit, altora le poate parea complet nepotrivit, asadar ei vor oferi feedback negativ. Acest lucru se poate aplica si la o pozitie sau un rol in companie, dar chiar si la viziunea lor despre o
industrie.

Din acest motiv, precum si datorita faptului ca nimeni nu te cunoaste atat de bine pe cat te cunosti tu, indicat este sa te bazezi, in primul rand, pe experientele tale, pe preferintele tale si pe capacitatea ta de a filtra informatia primita, astfel incat sa ramai numai cu ce este relevant pentru tine.

1.2) Filtreaza informatiile primite!

Nu uita ca ai o viata unica si complexa. Nimeni nu traieste pentru tine si nu poate sa te cunoasca intru totul. Tu ai anumite experiente interpretate de catre harta ta interioara intr-un mod diferit de cum le-ar fi interpretat alte persoane, ceea ce inseamna ca si felul in care acestea iti influenteaza viata este diferit de cum ar impacta viata altora.

Tu esti cea mai in masura persoana sa stabileasca ce este potrivit pentru tine si sa decida cum te face un anumit job, sau o anumita perspectiva sa te simti. Este in regula sa iti asumi riscuri calculate, este in regula sa te indrepti in alta directie si sa te reinventezi.

Tu esti persoana care masoara experientele trecute, informatiile primite de la cei din jur (mai mult sau mai putin subiective), tu esti decidentul relevantei informatiilor.

Nu uita ca nu traieste altcineva pentru tine.


 

2.1) Fa-o pentru notorietate si alearga dupa titluri (prestigiu)!

Sunt multe cuvinte cheie care ne ofera anumite repere despre persoanele alaturi de care stam de vorba, ca de exemplu un anumit titlu pe o carte de vizita sau o semnatura din e-mail. Acestea aduc cu sine anumite standarde si asteptari pe care ni le formam, de multe ori, despre interlocutorii nostri.

Ai avut momente in care cineva din jurul tau nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor? Dar de surprize placute, in care persoana cu care ai interactionat ti-a depasit asteptarile? Ambele sunt situatii cu care te vei intalni si in viitor. Acestea sunt situatii in care notorietatea si prestigiul provenite din a lucra intr-un anumit domeniu sau din a avea o pozitie cu un anumit nume ajung sa conteze semnificativ mai putin.

De aceea ideal este sa te orientezi spre ceva ce chiar vrei sa faci si catre care chiar esti dispus(a) sa lucrezi pe termen lung, nu catre un titlu. Este vorba despre activitatile pe care le vei face zilnic, despre mediul si domeniul in care vei lucra, precum si despre ceea ce doresti sa faci in afara celor 8 ore clasice de lucru, evitand, astfel, burnout-ul si situatii precum neidentificarea cu locul de munca, trairea intr-o stare emotionala si spirituala proasta in mod continuu si chiar somatizarea acestor emotii, ajungand astfel bolnav fizic.
 

2.2) Pune-ti in valoare cunostintele si abilitatile!

Tu cum iti imaginezi o zi de lucru completa in situatia ideala? Imagineaza-ti cate ore stai la birou, cate ore faci cercetare, cat timp petreci invatand, cate ore petreci in afara biroului, ce fel de activitati desfasori in afara biroului, cat timp petreci comunicand cu persoane din afara companiei, cate ore petreci scriind rapoarte, ce alte tipuri de activitati ai, in ce proportie sunt activitati de rutina, de analiza sau creative, etc. Este jobul pe care il ai in vedere unul unde ziua arata astfel macar in proportie de 70%? Daca da, atunci este minunat fiindca poti sa te concentrezi pe a te dezvolta in continuare. Daca, insa, nu te regasesti intr-o zi obisnuita (cu tot cu activitatile de rutina, sau mai putin placute) atunci poate ar putea sa te ajute sa te reorientezi catre ceva ce ti se potriveste mai bine.

Pana la urma poate un job de specialist ti-ar face mai mare placere decat un job de top management, iar daca tot petrecem mai bine de jumatate din zi la locul de munca sau in activitati conexe, meritam sa fie in acord cu valorile si idealurile noastre. Important este ca la finalul zilei tu sa te poti simti in acord cu valorile si idealurile tale.


 

3.1) Alege ce e „la moda” acum!

Multi dintre noi suntem in pericolul de a cadea in capcana „joburilor trendy”, a joburilor care in momentul de fata sunt mai banoase, mai usoare, mai rapide, mai bine cunoscute, sau unde se fac cele mai multe angajari. Joburi pe care multi din jurul nostru vor sa le obtina. Insa daca ne orientam catre acele joburi care „prind bine” in prezent s-ar putea sa ne regasim in situatia in care, din cauza gandirii pe termen scurt, devenim neangajabili in viitor. Din acest motiv putem sa ne regasim in situatia in care s-au aflat inaintea noastra si alti specialisti in diferite arii, care fie au devenit irelevante, fie au devenit automatizate, fie au suferit schimbari majore, lasand un numar mare de oameni in urma si pastrand numai oamenii cu adevarat interesati de aceste arii si care s-au perfectionat in mod continuu, chiar si pe cont propriu.

Acest lucru se intampla din cauza punerii prezentului in prim-plan, fara a ne gandi daca suntem dispusi sa ne dezvoltam in directia asta in mod continuu, sau daca ne-ar face cu adevarat placere sa lucram in domeniul respectiv pe termen lung. Totusi, cariera tine o viata (chiar daca facem o reorientare la un moment dat), pe cand moda tine un sezon. Precum diferenta dintre stilul vestimentar si hainele trendy, de duzina. Ceva ce ni se potriveste si ne place se va putea purta multi ani, pe cand un articol vestimentar la moda se va purta numai un sezon, daca scopul acestuia este numai de a ne afla in ton cu moda.

Evident, un job nu este ceva ce trebuie sa tina doar 2-3 luni, iar in campul muncii un sezon poate sa tina oriunde intre unul si cinci ani. Asadar intrebarea pe care trebuie sa ne-o punem este „ma vad facand asta peste cinci ani?”. Ia in considerare si posibilitatea de a creste pe plan vertical (catre pozitii de management) sau orizontal (catre pozitii de specialist). Multe joburi se automatizeaza in prezent, asadar posibilitatea de dezvoltare personala si profesionala, precum si dorinta de a lucra in sensul acesta, in acel domeniu, sunt elemente vitale in cariera potrivita.
 

3.2) Gandeste in perspectiva!

Pe cat de „la moda” pot fi joburile, pe atat de usor putem sa ne regasim in situatia de a deveni irelevanti sau neangajabili din cauza neadaptarii la nou, sau a deschiderii spre invatare.

Ce putem face pentru a ne feri de aceste variante sumbre? Pai putem incepe prin a ne concentra pe dezvoltarea noastra continua. Acest lucru inseamna ca este important, atat sa ne orientam spre dezvoltarea competentelor tehnice (limbi straine, software, hardware, limbaje de programare etc.) precum si spre orientarea competentelor interpersonale (leadership, dezvoltare personala, comunicare, lucrul in echipa, facilitare etc.) in egala masura. Ba chiar sa cautam periodic articole de specialitate in care sa putem observa care sunt competentele dorite la nivel national sau global.

Lumea evolueaza din punct de vedere tehnologic, informational si cultural in mod constant si din ce in ce mai repede. Asadar, pe langa dezvoltarea competentelor existente, sau dobandirea unora noi, putem sa fim atenti si la competentele transferabile si la pluridisciplinaritatea specifica sistemului educational romanesc. Aceste lucruri pot deveni atuuri, iar daca sunt folosite corespunzator ne pot mentine relevanti si dezirabili.


 

4.1) Conformeaza-te!

Te poti gandi ca fiecare dintre noi este diferit intr-un anumit fel si ca fiecare perioada istorica vine la pachet cu oportunitati si provocari; sau poti sa te uiti in proximitate si sa vezi ca strabunicul a fost tamplar, bunicul a fost tamplar, tatal la fel... si sa te conformezi.

Nu ai obligatia de a mentine status-quo-ul familiei, prin respectarea meseriei cu traditie in aceasta, la fel cum nu esti obligat sa accepti un job doar pentru ca mama, tata, bunicul sau bunica au vorbit cu „doamna de la personal care o cunoaste pe sefa de la financiar”. Poti refuza astfel de joburi, poti refuza sa iti creezi obligatii familiale, sau poti considera ca acceptarea unei astfel de pozitii te ajuta sa inveti ceva nou si sa iti dai seama daca un anumit tip de loc de munca si un anumit domeniu ti se potrivesc. Indiferent cum vezi lucrurile, important este ca tu sa fii decidentul fiindca tu esti actorul principal in cariera ta.

Mereu vor exista joburi la indemana sau companii unde se intampla sa avem o persoana cunoscuta si nu exista o varianta corecta sau gresita; doar asigura-te ca varianta pe care o alegi este cu adevarat a ta si este asumata!


 

4.2) Stabileste-ti propriul drum!

Alege mereu acele joburi cu care poti sa te impaci. Asta inseamna ca alegerile ar fi asumate si sanatoase. Adica sa nu faci compromisuri pe care nu ti le permiti (financiare, spirituale, morale etc.) in momentul in care alegi un job. Gandeste-te la ce e cel mai important pentru tine si alege jobul in functie de asta (indiferent daca e vorba despre ospatarie sau contabilitate). Un exemplu de astfel de intrebari, importante pentru fiecare dintre noi, ar fi: Care e mediul de lucru potrivit pentru tine? Valorile companiei/echipei se aliniaza cu ale tale? Ai ce invata de acolo? Te poti dezvolta?

Ia cariera pas cu pas, gandeste-te periodic la ce vrei sa faci si incotro vrei sa o apuci. Nu este atat de important daca ajungi acolo unde ti-ai propus acum 10 ani, atat timp cat esti multumit(a) cu directia in care te indrepti. Fii dispus(a) sa iti schimbi asteptarile si sa te adaptezi la nevoile, valorile si credintele tale precum si la nevoile si orizonturile pietelor care iti sunt de interes.

Mai bine iti dai seama ca vrei sa o iei de la zero, in cu totul alt domeniu, decat sa ramai intr-un domeniu care te nemultumeste. Evident, poate iti place domeniul in continuare, dar te-ai hotarat ca vrei sa te specializezi. Nu e nimic gresit in asta. Dupa cum am spus si anterior, nu exista o singura reteta. Voi decideti ce este potrivit pentru voi si cariera voastra.

Nu va puneti singuri piedici de tipul „trebuie sa ma fac inginer pentru ca tata a fost inginer” sau „trebuie sa ma fac translator pentru ca asta se asteapta lumea de la mine”- nu trebuie sa nimic. Este perfect in regula sa te razgandesti si sa schimbi cariera atunci cand nu ti se mai potriveste. Te poti reinventa la orice varsta si sa abordezi alt domeniu, sau chiar sa iti incerci norocul in antreprenoriat. Poti oricand sa te intorci, daca nu ti se potriveste.

Nu uita: atat timp cat este o actiune ecologica (sanatoasa pentru tine si care nu le face rau celor din jur) si care functioneaza pentru tine, nu conteaza daca nu e ceea ce dorea altcineva.


 

5.1) Mergi la sigur!

Gandeste-te la ce anume face un job sa fie sau sa devina sigur.

Faptul ca multe persoane spun ca este? Numarul de universitati, facultati si academii care ofera programe de studiu in domeniul respectiv? Gradul de stabilitate al unei companii? Sansele teoretice de a nu se automatiza in urmatorii 5 ani?

Oamenii se mai si inseala, au existat mereu domenii cu angajabilitate mai mare sau mai mica dupa facultate, au mai fost luate decizii de disponibilizare a angajatilor si la fiecare cativa ani apar pozitii care nu au existat anterior. Dincolo de a avea un job „sigur”, fiecare dintre noi se poate concentra pe un job placut, care sa ne bifeze criteriile interne, respectiv pe crearea unei retele de conexiuni la care sa apelam la nevoie.
 

5.2) Mentine-te relevant!

Este, intr-adevar, important sa gandim in perspectiva, dar asta nu inseamna sa facem o anumita facultate si sa ne angajam intr-o anumita pozitie din teama de a nu ramane someri. A gandi in perspectiva in secolul XXI se refera la a invata cat mai mult. Lifelong learning nu este numai un termen frumos, este o necesitate. Invata lucruri variate, din mai multe domenii si utilizeaza cunostintele la actualul job. Dezvolta-te ca persoana, dar si ca profesionist, afla-te la zi cu noutatile din domeniul tau, dar nu te plafona.

Pluridisciplinaritatea si deschiderea spre riscuri calculate sunt prietenii tai. Asta nu inseamna ca trebuie sa ramai generalist si ca nu te poti specializa in ceva, ci ca este bine sa nu te multumesti cu a sti un singur lucru. Specializarea in software-ul x sau y nu exclude posibilitatea de a face coaching, de a invata o limba straina, de a invata limbaje de programare, software nou, sau de a dobandi alte astfel de abilitati care te pot diferentia si chiar recomanda in timp.


 

6.1) Fii super(ficial)!

Noi consideram ca avem cu totii datoria de a ne creea singuri propriul traseu si sa ne stabilim singuri asteptarile despre lucrurile din jurul nostru; implicit despre domenii profesionale, joburi si interese. Pana sa lucram intr-un domeniu nou, ne putem forma o opinie mai ancorata in realitate, de la oameni care fac asta deja, eventual la acelasi angajator pe care ni-l cautam.

In acelasi timp, dincolo de cuvintele pompoase din anunturile de joburi, idei care se vehiculeaza in media si opinii externe, va exista mereu o perspectiva mai importanta: perspectiva ta. Un domeniu poate arata bine pe hartie, insa nu vom stii cat de potrivit este pentru noi pana nu desfasuram activitati concrete, specifice domeniului.

Noi stabilim cat de usor/greu, antrenant/static este un job si ne vom putea forma o opinie in cunostinta de cauza doar dupa ce experimentam; in caz contrar, vom ramane mereu cu o serie de presupuneri mai mult sau mai putin intemeiate despre mediul inconjurator.
 

6.2) Experimenteaza si dezvolta-ti abilitatile!

Nu lasa superficialitatea si lenea sa aleaga in locul tau. Atunci cand alegi un job doar pentru ca „suna bine”, anuntul de angajare este dragut sau pentru ca ai mai auzit de el, sau pentru ca stii pe cineva bani care face asta si „are multi bani”, risti sa cazi in capcana jobului nepotrivit. Pe langa faptul ca situatia financiara a cunostintei s-ar putea sa fie diferita de a ta, tu nu ai de unde sa stii ce face omul acela zilnic. Nu vezi munca din spatele banilor, nu stii ce activitati are si te poti trezi in situatia in care nu esti bun la jobul respectiv, sau poate stii sa faci bine activitatile, dar iti displac profund si te duci cu sila la munca.

Inainte de a alege jobul este bine sa cauti detalii de la oameni care lucreaza sau au lucrat in acea pozitie, de preferat la acelasi angajator, de pe site-uri cu reviews, din articole despre acel domeniu si acel tip de pozitii. Ideal este daca stii ca ti-ar placea sa faci macar jumatate din activitati. Afla care sunt activitatile zilnice, care sunt cele mai rare, cum este angajatorul, cum este domeniul si orice altceva ar mai putea avea un impact asupra ta.

Poti, de asemenea, sa te indrepti in directia potrivita in urma timpului petrecut in facultate, prin participarea la activitati extracurriculare ca de exemplu: participarea la conferinte, activitati de voluntariat, internshipuri/practici de specialitate si prin aderarea la asociatii studentesti. Cu cat incerci astfel de activitati mai variate, cu atat vei avea o idee mai buna despre ce vrei sa faci in viitor.

De asemenea, este foarte important sa inveti pe cont propriu, prin participarea la cursuri (gratuite sau platite) si la evenimente de specialitate. Cu cat inveti mai multe, cu atat iti va fi mai usor sa gasesti joburi potrivite pentru tine.

Pana la urma cel mai sigur mod de a afla daca iti place ceva este sa incerci.


 

7.1) Vaneaza banii si beneficiile!

Pachetul salarial si beneficiile se afla, cel mai probabil, in top 10 criterii de angajare pentru aproape fiecare dintre noi, este adevarat. Insa cati dintre noi putem spune cu maxima siguranta ca ocupa detasat prima pozitie? Adica, realist vorbind, cati dintre noi am da curs unui sir nedeterminat de joburi in cariera noastra punand in plan principal salariului si beneficiile, iar in plan secundar, tertiar sau mai jos aspecte precum relatia cu managerul direct, optiunile de avansare si dezvoltare in companie, mediul de lucru, oportunitatile de invatare sau distanta fata de casa?

La sfarsitul unui zile de munca, cand ajungi acasa, e posibil sa vorbesti mai des despre cat de bine te-ai inteles cu seful, colegii, ce ai reusit sa obtii din lucrul cu clientii sau cat de satisfacut esti cu ceea ce faci, pe cand salariul… acela intra pe card cam odata pe luna.
 

7.2) Respecta-ti valorile!

Gandeste-te profund si realist la ce este cu adevarat important pentru tine acum. La ce nu vrei sa renunti? Exista anumite activitati pe care iti doresti cu adevarat sa le faci la locul de munca? Exista aptitudini pe care le ai si pe care vrei sa le folosesti cu precadere? Exista valori morale peste care nu ai vrea sa treci?

Evident, dorintele, nevoile, credintele si valorile noastre se pot schimba in timp, dar in aceasta situatie poti sa te reinventezi. Poti „reconfigura traseul” carierei tale, poti invata lucruri noi si te poti orienta catre alt tip de pozitie in companie, sau chiar te poti orienta spre o pozitie intr-o companie ale carei valori se aliniaza mai bine cu ale tale.

Daca alergi numai dupa bani si acesta este singurul lucru important pentru tine poti lucra inclusiv in zone poate mai putin potrivite felului tau de a fi, dar banoase. Salarii mari poti obtine inclusiv lucrand in call center, sau ca vidanjor, nu trebuie neaparat sa fii client owner la o firma mare. Totusi, gandeste-te bine daca esti dispus sa faci aceste compromisuri, atunci cand stii ca un anumit tip de job ti-ar crea disconfort psihic. I-ai spune bunicii tale despre jobul tau? Ai discuta despre el la o intalnire? Esti multumit cand ajungi seara acasa? Dimineata te gandesti ca vrei sa-ti dai demisia? Acestea sunt semne ca nu esti in locul potrivit. Asadar, pentru a trai sanatos este important ca jobul sa iti fie potrivit. Nu iti vinde sufletul pentru un salariu mai mare, ci orienteaza-te spre ceva congruent cu nivelul tau de cunostinte, cu personalitatea ta, cu nevoile tale, cu valorile pe care le ai si cu mediul in care vrei sa iti petreci timpul.

Daca jobul este in antiteza cu tine ca persoana, te vei gasi in situatia in care ajungi la burnout, ai momente de iritabilitate crescuta, iti sunt afectate chiar si relatiile din afara locului de munca, sanatatea fizica si emotionala si chiar si capacitatea de invatare.

De ce crezi ca anumite companii iti ofera, printre beneficii, confort sporit, loc de somn la birou si alte cele? Acestea sunt niste beneficii foarte frumoase, care aproape tuturor le plac, dar ati observat ca multe firme care le ofera au angajati care lucreaza 70 de ore pe saptamana, lasand echilibrul pe plan secundar? Evident, tuturor ne place sa avem cat mai multe beneficii si cat mai multi bani, dar chiar sunt acestea cele mai importante lucruri? O alta capcana a numarului mare de beneficii este ca iti va fi mai greu sa gasesti un job nou, atunci cand vei vrea sa schimbi locul de munca. Mai exact iti va fi greu sa te duci la un angajator care ofera cu cateva sute de lei mai mult daca nu iti ofera si spatiu de dormit, masaj, mancare si alte beneficii, chiar daca poate jobul in sine ti-ar placea mai mult.

In esenta, tuturor ne plac banii si beneficiile extrasalariale, dar ideal este sa vedem si dincolo de ele.


 

Cu ce ar trebui sa ramanem in urma lecturarii acestui articol?

In primul rand ca nu exista o reteta universal valabila. Fiecare dintre noi este diferit, iar ceva ce voua vi se potriveste ar putea sa fie complet gresit pentru altcineva. In al doilea rand ca nu este niciodata gresit sa realizati ca nu va place drumul pe care ati pornit. Puteti sa schimbati directia carierei. In al treilea rand este bine sa retineti ca nu trebuie neaparat sa devenim toti CEO pentru a avea o cariera de succes. Succesul il definiti voi pentru voi insiva, iar daca a fi un specialist este mai important pentru voi, atunci este irelevant ce parere au alte persoane.

Nu uitati sa experimentati si sa descoperiti ce functioneaza cel mai bine pentru voi! Puteti invata ceva nou oriunde, iar apoi sa preluati abilitatile dobandite la un job si sa le folositi la altul, din alt domeniu.

Viitorul este despre abilitatea de a ne adapta si de a invata! Vor ramane in urma numai cei ce resping schimbarea, asadar nu va faceti griji ca nu veti gasi job daca vreti sa faceti ceva ce va place cu adevarat.

Gaseste-ti job-ul potrivit AICI
 

Citeste si:

 
 

Va recomandam si:

Salariu minim 2025

ULTIMELE JOBURI