Marcela Sumanariu, Bosch Service Solutions Timișoara: proactivitatea ne-a ajutat să ne adaptăm cu agilitate noii realități
Cum te numești și cu ce te ocupi?
Mă numesc Marcela Sumanariu È™i sunt people person. Activez în domeniul HR de peste nouă ani, încă din timpul facultății. De anul trecut coordonez echipa locală de recrutare, formată din È™ase persoane.
Compania Bosch Service Solutions face parte din Grupul Bosch È™i este prezentă pe piaÈ›a din TimiÈ™oara încă din anul 2007. Suntem unul dintre principalii furnizori de servicii externalizate pentru alte locaÈ›ii Bosch din Europa È™i livrăm, atât pentru diferite divizii Bosch din lume cât È™i pentru clienÈ›i externi, servicii precum contabilitate, finanÈ›e È™i controlling, suport vânzări si logistică, achiziÈ›ii, IT È™i suport tehnic, customer experience, suport producÈ›ie, order management, etc.
Pandemia de COVID-19 a afectat întreaga lume, care a fost momentul în care v-aÈ›i dat seama că trebuie să luaÈ›i măsuri?
Primul semn de întrebare cu privire la criza din sănătate ni l-am ridicat încă din luna ianuarie, de la apariÈ›ia primelor È™tiri despre noul coronavirus. Atunci, echipa de Business Continuity Management s-a mobilizat, s-a întrunit È™i a gândit diverse scenarii de lucru, dar È™i o serie de soluÈ›ii È™i măsuri care să asigure continuitatea operaÈ›iunilor noastre în contextul pandemiei. Uitându-mă în urmă, îmi amintesc că primele semne cum că lucrurile iau o turnură serioasă au început să apară spre sfârÈ™itul lunii ianuarie, odată cu primele interdicÈ›ii de călătorie venite de la sediul central din Germania. Apoi, toate deciziile din perioada imediat următoare au fost luate în „real time”, iar la doar câteva zile de la închiderea È™colilor È™i a grădiniÈ›elor, întreaga organizaÈ›ie a trecut pe sistem de Work-from-Home. Suntem un business preponderent digital, dar abia în aceste momente fără precedent am realizat cât de mult contează această trăsătură pentru o companie, independent de dimensiunile sale. De asemenea, în perioada de lockdown, dar È™i în cea imediat următoare, am devenit 100% digitali. În acest context, am mutat toate sesiunile de training în online È™i am amânat sau anulat toate călătoriile în scop de afaceri. Și pentru că avem convingerea că domeniul resurselor umane È™i cel al comunicării fac casă bună împreună, am intensificat activitățile de comunicare internă È™i ne-am menÈ›inut informaÈ›i toÈ›i colegii cu privire la deciziile echipei de Business Continuity, prin intermediul unor informări săptămânale.
A fost vreuna dintre măsuri mai dificil de implementat?
Da È™i nu. Chiar È™i înainte de izbucnirea pandemiei, ofeream angajaÈ›ilor opÈ›iunea de a lucra de acasă un anumit număr de zile pe lună. Este o facilitate È™i o practică uzuală pentru Bosch, pe care noi o numim Work-from-Home, iar astfel locaÈ›ia noastră a fost printre primele din divizia Service Solutions, la nivel global, care a reuÈ™it să ofere angajaÈ›ilor posibilitatea de a lucra de acasă. Ceva mai dificil a fost să adaptăm, de la o oră la alta, infrastructura tehnică astfel încât să susÈ›ină munca la domiciliu, în procent de 100%, pentru toÈ›i colegii noÈ™tri. Cred că extinderea serviciilor de IT - cum sunt cele de comunicare, monitorizare, raportare sau oferirea de suport tehnic - a fost cea mai mare dificultate pe care am întâmpinat-o. Ne-am mobilizat, însă, rapid È™i am reuÈ™it să suplimentăm numărul de echipamente disponibile (laptopuri, căști, monitoare), pentru ca toÈ›i colegii să poată lucra în siguranță de acasă.
Cum au primit angajații măsurile de siguranță?
Pe scurt: cu deschidere È™i maturitate. Dacă intrăm în detalii vă pot mărturisi că da, colegii au apreciat faptul că È™i-au putut continua activitatea în siguranță, de acasă, dar că sunt È™i mulÈ›i colegi cărora le lipseÈ™te interacÈ›iunea de la birou È™i care aÈ™teaptă cu nerăbdare revenirea È™i mai ales discuÈ›iile face-to-face care pe toÈ›i ne ajută, de cele mai multe ori, să rezolvăm mai rapid sarcinile de serviciu. Lucram, încă de dinainte de pandemie, la un proiect pilot prin care ne dorim să extindem numărul de zile de lucru de acasă. Ceea nu È™tiam atunci când l-am demarat era dacă È™i în ce măsură va fi afectată productivitatea. Temerile noastre s-au dovedit nefondate È™i am avut plăcuta supriză a fost să descoperim că lucrurile funcÈ›ionează în parametri normali È™i productivitatea oamenilor este la fel de ridicată chiar È™i în regim de tele-muncă. Mai mult, feedback-ul pozitiv pe care l-am primit din partea colegilor în legătură cu facilitatea Work-from-Home ne-a convins că planurile noastre sunt binevenite. Actualmente suntem pe ultima sută de metri pentru stabilirea detaliilor de natură tehnică, dar cu siguranță vom merge înainte cu acest proiect È™i în perioada post-pandemie. TranziÈ›ia la noua normalitate o vom face treptat; am decis că ne vom întoarce la birou atunci când echipa de Business Continuity va considera că suntem în deplină siguranță acolo.
Un trend tot mai des întâlnit este „Work from Anywere”: echipe virtuale, leadership de la distanță, colegi din toată lumea
Ce oportunități de carieră aveÈ›i deschise în momentul de față?
Bosch Service Solutions TimiÈ™oara oferă oportunități de carieră în diverse domenii de activitate: Accountants (Acounts Payable, Accounts Receivable, General Ledger) cu diverse limbi străine, Controllers, Commercial Customer Specialists for Automotive, IT Tech Support, Security Systems Specialists, Purchasing Analysts, Reporting Expert, Auditor etc. Cea mai mare parte a poziÈ›iilor deschise se adresează vorbitorilor de limbi străine: engleză, germană, franceză, spaniolă, turcă, italiană, cehă È™i maghiară. De asemenea, există poziÈ›ii pentru care recrutarea s-a mutat de pe plan extern pe plan intern, iar astfel le putem oferi colegilor noÈ™tri È™ansa de a explora un alt domeniu, chiar dacă nu au experienÈ›a necesară. Prin trainingurile pe care le oferim, aceÈ™tia au posibilitatea să îÈ™i însuÈ™ească noi cunoÈ™tinÈ›e È™i să facă un pas (nu înainte, ci în lateral) diferit în carieră.
Anul acesta, deÈ™i este un an dificil, ne-am diversificat portofoliul de servicii prin introducerea serviciului de suport în vânzări È™i distribuÈ›ie. Vorbim despre un proiect care vizează activități de monitorizare a vânzărilor, oferă suport departamentului de recuperări creanÈ›e È™i reclamaÈ›ii clienÈ›i, mentenanÈ›a instrumentelor de distribuÈ›ie È™i vânzare È™i crearea comenzilor pentru clienÈ›ii Bosch din sectorul automotive. În plus, avem deschise noi poziÈ›ii în sfera ingineriei de dezvoltare software È™i DevOps (Development-Operations) È™i am pus bazele primului hub de buyeri din cadrul Bosch TimiÈ™oara.
Cum s-a schimbat activitatea departamentului de HR în această perioadă?
Activitatea nu s-a schimbat È™i nici lumea nu s-a oprit în loc. Ce s-a schimbat, însă, este modul în care ne desfășurăm activitatea. Pentru a continua recrutarea într-un mod sigur atât pentru colegele mele, cât È™i pentru candidaÈ›i, toate interviurile se derulează acum în mediul online, prin intermediul apelurilor video. Ne-am adaptat È™i astfel am reuÈ™it, chiar È™i în aceste momente delicate, să atragem în continuare talente în Bosch.
Tot pe digitalizare au mizat È™i colegii din aria Learning & Development care au adaptat toate programele de training la mediul online. Aici, provocarea cea mai mare a fost adaptarea programelor de dezvoltare a abilitățiilor de comunicare, relaÈ›ionare sau management al conflictului, care în mod normal se derulează în prezenÈ›a fizică a interlocutorilor. IniÈ›ial, participanÈ›ii au afiÈ™at o uÈ™oară reticiență față de acestă modalitate de training, însă au fost plăcut surprinÈ™i să confirme că programele nu È™i-au pierdut interactivitatea.
Pentru colegii noi, care în mod normal participă la un program de Onboarding de două zile atunci când se alătură companiei, am implementat un program mai scurt, dar È™i o aplicaÈ›ie mobilă dezvoltată special pentru acest scop (denumită Welcome 2 Bosch), iar echipele lor coordonatoare le oferă toată atenÈ›ia necesară direct din Work-from-Home.
Ce tips&tricks ai pentru candidații care se pregătesc pentru un interviu online?
Să fie perseverenÈ›i, serioÈ™i È™i curioÈ™i. Regulile standard ale unui interviu se aplică în continuare, chiar dacă este vorba de un interviu online: research-ul despre companie, punctualitatea, motivaÈ›ia, entuziasmul, răspunsurile concrete oferite recruiterului, adresarea de întrebări clarificatoare. Dacă ne referim strict la pregătirea tehnică pentru un interviu online, le-aÈ™ transmite candidaÈ›ilor să se asigure că totul funcÈ›ionează : conexiunea la internet, conectarea la Skype, audio de calitate, camera web. Dar È™i să elimine eventualele distracÈ›ii: un fundal neutru È™i liniÈ™tea ajută atât candidatul, cât È™i recruiterul să se concentreze. Totodată, să nu uite de contactul vizual cu recruiterul.
Care crezi că e un trend care va schimba domeniul resurselor umane în următoarea perioadă?
Cred că viitorul ne va aduce mai multă flexibilitate È™i probabil ne vom lua la revedere de la programul clasic, 9-6. Un trend în domeniul HR despre care se discută tot mai intens în această perioadă este ideea de Work from Anywhere: echipe virtuale, leadership de la distanță, colegi din toată lumea. Mai cred È™i că aptitudinile de care vom avea cu toÈ›ii nevoie în viitor, pentru a rămâne conectaÈ›i, sunt capacitatea de învățare continuă, abilitatea de a lucra cu datele, adaptabilitatea în medii de lucru diverse, agilitatea, inteligenÈ›a emoÈ›ională È™i gândirea critică – iar acest crez al meu îmi oferă o privire de ansamblu către cum ar putea arăta domeniul resurselor umane în viitor È™i mai puÈ›in un trend. Trendurile sunt trecătoare.
Care au fost efectele pandemiei și a noului mod de lucru asupra ta?
Sunt multe lucruri care îmi lipsesc, în special interacÈ›iunea umană. Îmi lipsesc discuÈ›iile „peste birou” È™i small talk-urile din bucătărie sau coridoare, dar È™i întâlnirile face-to-face. Mă bucur, totuÈ™i, că am scapăt de traficul până la birou È™i că pot fi acasă alături de familia mea. Iar cel mai bun lucru? No heels È™i haine confortabile!