Despre varsta si de ce nu e un impediment in angajare
articol redactat de Angela Ghircoias, Managing Partner Eurotriade
De curand am luat parte la un proces de recrutare in cadrul caruia am inteles un lucru esential despre varsta in angajare.
Unul dintre clientii nostri a angajat de curand in centrul de inginerie o persoana de 56 de ani. Din ce am vazut in mediul lor, nu este un episod punctual, este o practica a lor, cheama la interviu candidatii potriviti netinand cont de varsta. Asta m-a inspirat sa incerc sa demontez un mit legat de varsta, iar mesajul esential este: angajatorii nu au o problema cu varsta in sine, ci au o problema cu lipsa unor abilitati care le sunt necesare in organizatie. Astfel, daca v-ati blocat si nu gasiti un loc de munca, aveti o varsta pe care o considerati inaintata, va invit sa mai analizati o data si sa vedeti de fapt, ce exact va lipseste? Din fericire, multe dintre lipsuri se pot remedia sau indeparta.
De asemenea, inteleg si faptul ca pentru unii dintre ei din motive obiective multe din puctele mentionate mai jos nu pot fi atinse, pentru ca sunt mai multe elemente de care depinde angajarea unui candidat.
Necunoasterea unei limbi straine.
Organizatiile multinationale, cele care au actualmente si cele mai multe joburi disponibile, cer de obicei si cunoasterea unei limbi straine, limba Engleza cel mai frecvent. Nu este un “moft” al lor, pur si simplu lumea de astazi impune tot mai multa cooperare internationala si care nu mai este posibila fara cunoasterea unei limbi de circulatie internationala. Cunosc multe cazuri de persoane care nu obtin interviuri datorita acestui motiv, dar nici nu fac nimic sa-si inlature dezavantajul: curs de limba straina sau activitati care pot ajuta si nu costa bani, cum ar fi apelarea la un prieten/parinte/copil, urmarirea unor emisiuni, lectii gratuite pe internet.
Neactualizarea.
Sunt multe persoan care cu timpul nu isi mai actualizeaza fie cunostintele, abilitatile, fie atitudinea, nu sunt la curent cu informatiile din domeniul lor, nu mai citesc. Cred ca acesta este unul dintre principalele motive pentru care multi candidati nu mai prezinta interes pentru angajatori. Se vede din citirea CV-ului, a unei scrisori de intentie sau a unei simple discutii telefonice ca persoana nu mai este la curent cu terminologia folosita, cu programele, soft-urile, instrumentele care se folosesc in profesie mai de curand. De multe ori, CV-ul este doar un copy/paste din fisa postului, cu greseli de ortografie, neactualizat. De ce ar acorda angajatorul timp unui document caruia nici “proprietarul” nu i-a acordat timp?
Informatii eronate in CV.
Spre exemplu, de multe ori in CV apar limbi straine la un anumit nivel iar cand suni candidatul iti spune natural ca de fapt nu stie limbile acelea, le-a studiat demult. Aici sfatul meu este sa treceti nivel “incepator” iar daca il treceti, sa stiti macar cateva cuvinte si fraze in limba respectiva.
Abilitati reduse de utilizare a calculatorului, internetului.
Aici este vorba tot de lumea actuala, nu puteti lupta contra curentului, este nevoie de calculator astazi pentru foarte multe meserii. Cel mai bine este sa invatati sa lucrati cu calculatorul si sa va descurcati cu internetul – cu aceasta ocazie veti descoperi o lume interesanta si mult mai multe joburi la care puteti aplica...online.
Sanatatea, starea fizica.
Acesta este un teren sensibil si nu as dori sa intru in detalii. Pot doar sa va impartasesc ce am observat la candidatii seniori care obtin joburi: au un stil de viata sanatos, fac exercitii fizice cu regularitate, de cele mai multe ori nici macar nu isi arata varsta. Sunt dinamici, energici. Multe tin si de factori care nu depind de noi, dar ii admir pe cei care acorda atentie acestui capitol.
Neacceptarea ierarhiei.
Am vazut deseori cazuri de candidati seniori care pur si simplu transmit mesajul ca nu ar accepta un sef mai tanar, considerand ca varsta inseamna “mai calificat”. Cred ca e un atu sa poti invata de la cei mai tineri. Am colege cu 7 ani mai tinere de la care invat foarte multe. Cred ca juniorii ne ajuta sa ne pastram actuali.
Si sa fii tanar e greu.
Reamintiti-va cum a fost la inceput, vedeti cum e viata copiilor, nepotilor dvs. Poate ati vazut ca e o competitie mult mai mare si deloc simplu sa iti gasesti un job cand nu ai experienta. Asa ca in nici o situatie nu e usor pana la urma.
Deplangere a soartei in loc de actiuni concrete.
Eu as face asa: m-as gandi cat timp petrec fiind trist ca nu imi gasesc un job vs. cat timp petrec sa imi caut un job sau sa depasesc lipsa unor abilitati. Daca prima situatie imi ia mai mult timp, cel mai probabil trebuie schimbat ceva.
Stiu ca sunt si situatii nedrepte si nu sunt putine. Totusi, cred ca putem face in primul rand si ceea ce tine de noi.
Daca cititi acest articol si nu sunteti in cauza, acum, inainte de Sarbatori, va invit sa va luati timp sa incurajati un senior sau sa-i dedicati din timpul vostru pentru a-l ajuta sa faca pasi spre succes. Faptele bune sunt la indemana noastra si nu presupun bani, de cele mai multe ori.
La final, va doresc Sarbatori Fericite, sanatate, timp, iubire si puterea de a schimba ceea ce va doriti in viata voastra.
Despre Angela Ghircoias
Angela are 15 ani de experienta in domeniul Resurselor Umane (recrutare, salarizare, dezvoltare organizationala). A lucrat in companii multinantionale primii 7 ani din cariera iar de 8 ani lucreaza in cadrul EuroTriade (companie de consultanta HR).
A avut ocazia sa lucreze in Romania, India si Cehia iar echipa sa actuala este una multiculturala, avand colegi din Romania, Germania, Franta, Brazilia si SUA.
Ii place domeniul Resurselor Umane pentru ca ii ofera ocazia de a afla povesti de viata si de cariera care o inspira. Apreciaza discutiile sincere si se bucura oricand sa impartaseasca lectiile invatate despre HR, viata si antreprenoriat. In viata personala este pasionata de India, natura, dans si se bucura de rolul de mama si sotie.
Despre EuroTriade
Companie de consultanta HR, de 14 ani in Romania si de 15 ani in lume, cu expertiza in recrutare personal cu studii superioare (industrial/automotive, IT, BPO, juridic), precum si in consiliere de cariera. Mai multe despre EuroTriade aici si aici.