Experienta unui interviu de angajare ar trebui sa fie un castig atat de partea candidatului cat si de partea firmei care angajeaza - SC OPEN MIND-GRUPPO OM SRL



articol redactat de Liliana Pastragus, Coordonator Departament Recrutare @ SC OPEN MIND-GRUPPO OM SRL

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change - Charles Darwin

In contextul pandemic actual piata muncii a devenit tot mai activa. Se discuta foarte mult despre pandemie (cateodata chiar prea mult) si despre efectele ei in procesul de recrutare si selectie. Se considera un mare plus faptul ca sunt din ce in ce mai multi aplicanti si se jubileaza zgomotos la migrarea interviurilor in online, considerandu-se o mare economie de timp, plus se discuta din ce in ce mai mult si despre necesitatea afisarii salariului in anunturile de recrutare, argument imbratisat cu caldura atat de recrutori cat si de candidati. Si aici "timpul" este impins cu emfaza in fata si prezentat ca si argument principal.

Probabil in viitor anunturile de recrutare vor fi reduse doar la o poza cu persoana vizata, ca sa nu oboseasca aplicantul cu cititul textului, desigur photoshop-ata bine ca sa poata corespunde idealului de frumusete si "skills-urilor|" masurate in numarul de thumbs up-uri obtinute pe profilele media la "datul cu presupusul", criterii care vor fi obligatorii in procesul de angajare, plus o banda rosie agatata in jurul gatului pe care sa fie trecut si pretul, exact ca la produsele in oferta! Angajatul redus la un simplu produs, lipsit de viata, de pasiune, de ambitii: un produs cu un pret standard, care sa poata fi schimbat usor atunci cand nu mai corespunde criteriilor jobului si...in timp util! Culmea este ca "in primis" candidatii sunt cei care saluta in mod entuziast aceasta schimbare, motivand pierderea de timp reciproca. Asta a devenit interviul de angajare in ultima perioada din pacate: o posibila pierdere de timp! Cu o astfel de gandire vom ajunge sa triem candidatii ca la piata si tot ca la piata vom pleca "acasa" numai cu "patrunjel" de 3 lei bucata si doi lei rest. Time is money but it’s not all about the money!

Cel mai bun exemplu l-am avut recent intr-un interviu video cu o candidata care s-a prezentat in pijamale. Socata, incercand sa evit momentul de jena, i-am facut ironic un compliment pentru frumoasele pijamale iar raspunsul ei m-a socat si mai tare: mi-a spus ca nu a considerat necesar sa se mai schimbe!

In ultima perioada simt din ce in ce mai des ca urmaresc alt film! Nu stiu daca e de bine sau daca incep sa ma incadrez in grupa "pe vremea mea" si urmeaza sa merg in parc sa dau de mancare la porumbei si sa joc sah cu colegii de breasla pe bancuta sau doar ma situez in tabara lui "Gica Contra" dar va declar cu toata sinceritatea ca as "pierde" bucuroasa TIMP cu orice candidat care, in afara de competentele pe care le are sau nu, ar veni la interviu ca sa inteleaga dincolo de salariu ce plus valoare poate aduce societatii la care doreste sa se angajeze si cel mai important, ce ii poate oferi societatea lui, dincolo de compensatii si beneficii.

Incep sa consider sincer ca lectia anului 2020 a fost excesiv de interpretata. Triplarea numarul de aplicanti a adus o mare bucurie recrutorilor care considera ca asta le ofera mai usor candidatul cautat.

Site-urile de anunturi contabilizeaza aplicantii cu spor si umflandu-se in pene declara ca au inceput tinerii sa dea dovada de responsabilitate profesionala deoarece se observa ca sunt din ce in ce mai multi din fasa lor de varsta in cautarea unui loc de munca. Aproape ca m-as bucura si eu daca as analiza aceasta mare schimbare doar prin prisma numarului.

Dar o privire obiectiva, "out of the box" rezulta din analizarea fenomenului per ansamblu, din mai multe puncte de vedere caci numarul nu reprezinta totul. Este drept ca depinde si de ce valori organizationale promovezi. Daca angajezi nu neaparat pentru competente (caci acestea se pot invata) ci doresti sa alegi persoane cu atitudine, motivatie si creativitate atunci este foarte clar pentru tine ca "less is more". Mai ales cand aceasta maree de noi tineri candidati se arunca in lupta cu joburile, aplica haotic, nu mai citesc nici macar anuntul de angajare, nu se informeaza si nu isi pun problema daca jobul la care au aplicat se pliaza pe competentele, personalitatea si viziunea lor. Aleg angajatorul doar in baza salariului si mai putin prin prisma posibilitatii de crestere profesionala si personala, neglijand faptul ca oportunitatile de avansare in cariera si munca provocatoare te ajuta sa cresti si din punct de vedere personal si profesional si de aceea sunt motive cel putin la fel de importante pentru acceptarea unei oferte de munca ca si compensatiile si beneficiile. E clar ca unii sincer au iesit din case cu desaga plina de CV-uri in cautarea oricarui job cat sa "nu faca foame" sau au fost obligati de sirul disponibilizarilor, restrangerilor de activitate, somajului tehnic sau plasarea muncii si studiilor remote cu inca 3 membri ai familiei pe acelasi dispozitiv, astfel fiind nevoiti sa-si puna amibitiile de avansare in domeniul lor in bat, la pastrare, pentru vremuri mai bune. Dar totusi asta nu ar trebui sa transforme angajatorii constanti, care au facut eforturi imense sa-si pastreze angajatii cu riscul unor pierderi financiare, un teren de fotbal pentru cei in cautarea unui sut la poarta.

Este de ajuns sa intrebati mai des candidatii de ce aplica pentru jobul pentru care recrutati si veti realiza ca raspunsul face diferenta si poate inlocui orice test de selectie. La intrebarea "de ce doriti sa lucrati in domeniul call center?" eu anul acesta am auzit raspunsuri mai colorate decat perlele de la Bac: "ca sa mai ies din casa.", "pentru ca imi place sa vorbesc la telefon", "ca sa mai socializez cu colegii", "pentru ca pe domeniul meu nu se fac angajari si atunci accept si o munca mai de jos", "nu stiu, am aplicat la 50 de joburi, despre ce e vorba?" etc. Pacat doar ca acesti aplicanti iesiti din matca, daca se angajeaza, nu raman stabili prea mult timp in organizatie si iau posibilitatea celor cu adevarat interesati si motivati sa ajunga in procesul de selectie si recrutare si chiar sa fie angajati.

Experienta unui interviu de angajare ar trebui sa fie un castig atat de partea candidatului cat si de partea firmei care angajeaza indiferent daca se finalizeaza cu un contract, cu o colaborare imediata. Ar trebui sa deschida mintile si sa fie un schimb de idei si experiente care sa imbunatateasca performantele ambelor parti.

Ca sfaturi pentru cei care sunt in cautarea unui loc de munca stabil:

  • cititi cu atentie anunturile, informati-va,
  • mergeti la interviuri cu mintea deschisa,
  • discutati mai mult despre competentele voastre, scoateti-le in evidenta si despre cum puteti sa va dezvoltati profesional si personal in cadrul acelei societati si ce contributie puteti aduce,
  • aratati-va increzatori si entuziasti, dornici de a invata mereu lucruri noi.

Pregatiti-va pentru a merge la interviu asa cum va pregatiti pentru orice mare eveniment din viata voastra chiar daca este doar un videointerviu. Respectati timpul alocat de catre recruteri asa cum si voi va doriti sa va fie respectat timpul petrecut aplicarii.

Fiti curiosi si aratati ca va doriti cu adevarat sa fiti acolo. Adresati intrebari in afara de cele legate de salariu si program. Asigurati-va ca ati inteles toate detaliile si ca cerintele, structura job-ului si cultura organizationala prezentate la interviu vi se potrivesc ca sa nu fie cazul sa plecati a doua zi spunand ca "nu va regasiti".

Si ca raspuns la: „Ce intrebare ar trebui sa adresezi recruiterului la finalul interviului?” va pot da un exemplu de intrebare adresata de un candidat care m-a impresionat: ”Ce va motiveaza pe dumneavoastra de reusiti sa faceti aceasta munca cu atat placere si rabdare?” Raspunsul meu este „VOI!”. Cum spuneam si cu alta ocazie, in orice loc de munca ai mereu 10 motive sa pleci si un singur motiv sa ramai!

Alegeti inteligent, munciti cu drag adaptati-va si fiti mereu dispusi sa schimbati ceva chiar si la voi insisi, daca trebuie!

Mult succes!
 

Va recomandam si:

Discover Snyk — New Cybersecurity Company to Keep an Eye On