Viitorul muncii dupa coronavirus



articol redactat de Catalina Dobre, co-fondatoare Mingle

"Exista decenii in care nu se intampla nimic; si sunt saptamani in care se intampla zeci de ani." - Vladimir Lenin

Astfel a fost ultimul an: am asistat la transformarea modului in care lucram, colaboram, invatam, comunicam sau in care reusim sa ne mentinem aproape. Si avem motive sa credem ca ceea ce am inceput sa facem acum va ramane valabil si pentru perioada de dupa criza.


De aceea intrebarea care se afla in mintea tuturor este: cum va arata lumea dupa coronavirus? Cum vor afecta transformarile de acum mediul de lucru din viitor, angajatii si companiile?


Iata cateva posibile raspunsuri:

1. Vom adopta munca remote, iar spatiile de birouri vor fi regandite

Companiile, angajatii si managerii au devenit mai confortabili cu munca de acasa, iar asta se va observa si in comportamentele viitoare: vom avea de ales intre deplasari la clienti si o intalnire pe Zoom si s-ar putea ca intalnirea remote sa fie mai eficienta.

In plus, avantajul de a apela la o piata a talentelor care nu mai e conditionata de locatie va determina companiile sa gaseasca modurile potrivite pentru a ingloba munca de la distanta in cultura lor.

Iar pentru angajatii care se vor intoarce la lucru, birourile vor deveni un mediu mai confortabil si primitor, intrucat angajatorii vor fi nevoiti sa isi regandeasca abordarea fata de spatiile de lucru. Intr-o prima faza, se vor concentra pe dezinfectarea periodica a birourilor si pe cautarea unor moduri de a pastra distantarea fizica. Ulterior, vor aduce la birou lucrurile cu care angajatii s-au obisnuit in munca de acasa: zone confortabile de relaxare sau personalizarea spatiilor de lucru.
 

2. Bunastarea angajatilor va fi pusa in prim-plan

Una dintre prioritatile echipelor de HR din ultima perioada a devenit bunastarea angajatilor. Aceasta nu mai este un simplu beneficiu, ci felul in care vom privi munca de acum inainte: angajatorii vor pastra obiceiul de a oferi indrumare angajatilor pentru formarea si respectarea unor obiceiuri sanatoase.

Printre initiativele populare se numara:
  • Crearea unor grupuri de resurse care sa contina sfaturi utile pentru bunastarea fizica, mentala, emotionala si spirituala a angajatilor.
  • Implementarea unor intalniri frecvente cu liderii echipelor sub forma sesiunilor de Town Hall, sau a discutiilor informale dintre lideri si fiecare membru al echipei.
  • Sesiuni de Q&A cu specialisti in sanatate. Acestea pot fi despre coronavirus, dar si despre gestionarea stresului sau mentinerea unui stil de viata sanatos.
  • Mentinerea unei comunicari deschise cu angajatii si pastrarea transparentei in ceea ce priveste deciziile luate sau noile reglementari.
Vom observa mai ales o imbunatatire a perceptiei angajatorilor asupra bunastarii mentale: daca in trecut nu a primit atentia cuvenita, acum mai mult ca oricand angajatorii au inceput sa ofere solutii, beneficii si asistenta pentru mentinerea sanatatii mentale a angajatilor lor.
 

3. Se va pune accentul pe calitate mai mult decat pe cantitate

In prezent, companiile creioneaza strategiile pentru recuperarea de dupa aceasta perioada - iar transformarea modului de recrutare si de punere in valoare a talentelor se afla pe lista lor.

Intr-un articol scris de directorul general Infosys, Ravi Kumar, acesta previzioneaza o crestere a recrutarii pe baza de aptitudini, in defavoarea celei bazate pe studii si calificari. In opinia lui, sarcinile operationale vor fi rezolvate prin intermediul solutiilor tehnologice, in timp ce angajatii se vor concentra pe valorificarea abilitatilor umane de gandire critica si creativitate.

In acelasi timp, acum este momentul potrivit pentru ca organizatiile sa reexamineze care dintre modurile traditionale de lucru exista mai degraba din cauza conventiilor si nu a necesitatii.

De aceea, numarul de ore petrecute la birou nu va mai fi o masura a productivitatii, iar companiile vor apela mai degraba la indicatorii de rezultate pentru aceasta analiza.

Liderii au oportunitatea de a alege munca de calitate in fata cantitatii. Mai mult, vor aprecia calitatea ideilor creative care apar dupa activitati relaxante precum o plimbare la pranz sau o sesiune de meditatie, mai degraba decat in urma unei zile de 8 ore la birou. Vor incepe sa aprecieze raspunsurile bune in defavoarea celor rapide, sau zilele cu adevarat productive in defavoarea celor lungi.
 

4. Vom asista la o transformare a modului de invatare

Nu vom incepe doar sa lucram remote, ci si sa invatam remote. Potrivit unei previziuni efectuate de Research & Markets, piata de e-learning se va tripla pana in 2025. Aceasta crestere va fi accelerata de ritmul digitalizarii din ultima perioada, care s-a facut simtita si in zona de invatare.

Din ce in ce mai multe organizatii incep sa adopte moduri noi de instruire, care sa fie in modul online.

Pe de alta parte, asistam si la un trend de re-calificare a fortei de munca, care va determina multe companii sa dezvolte programe de instruire continua si ecosisteme dedicate invatarii si reorientarii profesionale - iar pentru a face asta, vor explora posibilitatea de crea noi parteneriate cu institutii de training si invatare sau cu startup-uri care se orienteaza pe invatarea digitala.
 

5. Vom observa o reducere a birocratiei

Criza actuala a determinat multe companii sa reduca sau sa elimine sistemele care nu sunt esentiale, ceea ce a generat un proces mai rapid de luare a deciziilor si de raspuns la evenimentele externe.

Fie ca vorbim de sisteme de HR, de productie sau de dezvoltare, capacitatea de a raspunde rapid va avea un efect pozitiv in viitor.

In plus, cum deciziile importante care privesc managementul crizei ocupa acum timpul liderilor, deciziile de o mai mica importanta vor incepe sa fie delegate catre middle manageri, ceea ce duce la o mai mare autorizare a angajatilor.

Daca reusim sa crestem in prezent eficienta raspunsurilor si le vom permite angajatilor sa participe la procesul de luare a deciziilor, asta cu siguranta va avea un efect pozitiv asupra muncii din viitor si ale blocajelor decizionale.
 

Viitorul muncii dupa coronavirus

Desi in acest moment nu putem decat specula cum va arata viitorul, ce stim cu siguranta este ca nicio companie nu isi va mai permite sa isi organizeze activitatea asa cum a facut-o pana inainte de aparitia coronavirus.

"Mintea incepatorului vede multe posibilitati; mintea expertului vede doar cateva", spune Shunryu Suzuki in cartea sa Zen Mind, Beginners Mind.

Liderii trebuie sa inceapa sa gandeasca din nou ca niste incepatori, sa ia in calcul toate posibilitatile si sa puna sub semnul intrebarii credintele trecute pentru a conduce aceasta transformare a muncii.

Catalina Dobre, co-fondatoare noii solutii digitale Mingle
Catalina este co-fondatoarea noii solutii digitale Mingle, o platforma moderna pentru automatizarea proceselor de recrutare. De la primul contact pana la oferta finala, Mingle ofera echipelor de HR instrumentele potrivite prin care sa angajeze cei mai buni oameni. Iar ca parte a misiunii de transformare a experientelor de HR, Catalina scrie si articole dedicate recrutarii si retentiei angajatilor.


 

Citeste si:

 
 
 

 

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri