Conversații pentru dezvoltarea carierei în organizație


Mediul organizaÈ›ional este în continuă schimbare È™i dezvoltarea continuă a capabilităților organizaÈ›ionale, atat la nivel individual cat È™i de echipă, precum È™i atenÈ›ia acordată dezvoltării capitalului uman este o cheie importantă în reuÈ™ita unei organizaÈ›i.

ProfesioniÈ™tii în resurse umane vorbesc deja de mai multă vreme despre importanÈ›a unei abordări proactive, moderne pentru învățarea organizaÈ›ională. Managerii de top È™i middle, care au competenÈ›e înalte de leadership (sau doresc să se dezvolte în direcÈ›ia aceasta) ar fi util să includă periodic pe agenda lor subiecte ce È›in de dezvoltarea oamenilor È™i dezvoltarea capabilităților organizaÈ›ionale necesare companiei ca întreg.

Aceste aspecte sunt utile È™i importante însă adesea, în tumultul activităților de zi cu zi, în dinamica schimbărilor, proiectelor, tuturor lucrurilor ce trebuie făcute, dezvoltarea oamenilor ajunge să fie pe ultimul loc - atat pentru profesioniÈ™tii în resurse umane din companie cat È™i pentru manageri È™i colegii lor. Avem nevoie de oameni pregătiÈ›i, la nivel personal È™i profesional, pentru realitatea actuală, însă nu avem timp să contribuim la pregătirea lor – aceasta este o „mantră” pe care eu o aud constant în organizaÈ›ii.

Din perspectiva mea, de coach profesionist, întrebarea la care cu toÈ›i, cei implicaÈ›i în dezvoltarea organizaÈ›ională, trebuie să răspundem este:

– Cum putem dezvolta continuu capabilitățile oamenilor pe termen scurt, mediu È™i lung?

Personalizarea propunerilor de dezvoltare individuală sau de echipă È™i crearea planurilor de carieră sunt unelte pe care le avem la îndemană pentru învățarea continuă dar È™i pentru a facilita o experiență a angajaÈ›ilor conectată cu obiectivele È™i reuÈ™ita organzaÈ›iei. Aceste 2 unelte sunt atat la îndemana profesioniÈ™tilor în resurse umane cat È™i la îndemana managerilor.
În acest articol voi vorbi, pe scurt, despre importanÈ›a personalizării conversaÈ›iei pentru dezvoltarea carierei È™i impactul său.

În toÈ›i anii mei de practică de coaching am învățat că oamenii aleg să rămană în organizaÈ›ii unde simt că au o contribuÈ›ie È™i că aceasta este văzută, unde simt că sunt provocaÈ›i să se dezvolte continuu, să înveÈ›e lucruri noi È™i unde simt că există spaÈ›iu È™i pentru ei, ca oameni È™i nevoile lor. Iar managerii sunt cei care au un rol cheie în facilitarea acestei relaÈ›ii cu oamenii cu care lucrează astfel încat, împreună, să atingă rezultatele agreate într-un mod sănătos pentru ei È™i pentru organizaÈ›ie. În conversaÈ›iile 1 la 1 È™i în conversaÈ›iile de echipă, dezvoltarea carierei È™i creÈ™terea în organizaÈ›ie, pot să apară atat spontan pe agendă cat È™i planificat.

Planificarea conversaÈ›iei de dezvoltare a carierei poate fi anuală, pentru a avea obiective clare de dezvoltare personală È™i profesională È™i timp suficient pentru progres. Din perspectiva mea, planificarea acestei conversaÈ›ii între manager È™i oamenii din echipă necesită pregătire de ambele părÈ›i.

Pregătirea managerului pentru această conversaÈ›ie poate însemna timp pentru reflecÈ›ie È™i creionarea catorva direcÈ›ii de dezvoltare:
  • Ce asumpÈ›ii am eu legat de dezvoltarea colegului meu?
„El/ea nu vrea să” ... „nu poate să” ...”nu îl interesează” ... „el/ea crede că” ...
  • La ce am nevoie să dau drumul ca să fiu prezent în conversaÈ›ia cu acesta? Ce credinÈ›e, presupoziÈ›ii, judecăți?
  • Ce are colegul(a)l meu(a) nevoie de la mine în acest moment?
  • Care este o direcÈ›ie de dezvoltare profesională în care consider că poate aduce valoare colegul(a) meu(a)?
De cealaltă parte a relaÈ›iei, pregătirea colegului(ei) pentru această conversaÈ›ie poate însemna timp pentru reflecÈ›ie È™i creionarea unor idei:
  • Ce asumpÈ›ii am eu despre dezvoltarea mea personală È™i profesională?
  • Ce cred eu că este posibil pentru mine aici în organizaÈ›ie?
  • Ce zonă, activitate, direcÈ›ie, job mă inspiră È™i sunt curios (ă) să aflu mai multe?
  • Ce arie, zonă, activitate mă motivează să învăț lucruri noi?
  • Pentru ce tip de rol simt eu că sunt pregătit?
ConversaÈ›ia de dezvoltare a carierei, în care fiecare intră pregătit, are mai multe È™anse să fie una valoroasă, pentru toate părÈ›ile implicate. În practica mea de coaching, am observat că o simplă conversaÈ›ie poate crea energie pozitivă, entuziasm, motivare È™i un plan de acÈ›iune concret, măsurabil, atunci cand respectă cateva principii:
  • În loc de judecăți, concluzii, asumpÈ›ii È™i mentalitatea „eu È™tiu cel mai bine pentru tine” sau “cine eÈ™ti tu să mă înveÈ›i pe mine”, este util ca ambii parteneri să intre într-un spaÈ›iu al curiozității, deschiderii È™i dialogului.
  • Dialogul înseamnă construcÈ›ie, fiecare contribuie cu ceva iar întregul are È™anse să fie mai mare decat ideea, observaÈ›ia, soluÈ›ia fiecăruia
  • O conversaÈ›ie care nu se închide cu acÈ›iuni concrete, decizii clare, chiar dacă sunt puÈ›ine, este o pierdere de timp pentru toÈ›i cei implicaÈ›i
Mult prea des am văzut oameni demotivaÈ›i, supăraÈ›i, frustraÈ›i, furioÈ™i, încărcaÈ›i de ruÈ™ine, după astfel de conversaÈ›ii, individuale sau colective. Este uÈ™or să creăm aceast tip de experiență atunci cand nu suntem atenÈ›i la prezenÈ›a noastră în conversaÈ›ie, atunci cand mentalitatea noastră este închisă la dialog, cand respectul È™i compasiunea sunt doar concepte din cărÈ›i. Și, în acelaÈ™i timp, capabilitatea noastră de a fi prezenÈ›i, conÈ™tienÈ›i de cuvintele È™i comportamentele noastre este o provocare È™i un obiectiv de dezvoltare continuă, indiferent de nivelul la care suntem (personal È™i profesional).

Cunosc mulÈ›i manageri cărora le este greu să poarte o conversaÈ›ie liberă È™i valoroasă cu focus pe dezvoltarea carierei sau a persoanei È™i poate fi util să avem o structură simplă de urmărit – GROW, de exemplu, este o structură cunoscută È™i eficientă.

G – goal (obiectivul urmărit)
  • Care este obiectivul conversaÈ›iei noastre?
  • Ce este important pentru ambele părÈ›i ca intenÈ›ie?
  • Care este obiectivul tău personal È™i profesional?
R – reality (realitatea)
  • Ce se întamplă în realitate?
  • Cum arată situaÈ›ia în prezent?
O – options/obstacles (opÈ›iuni, obstacole)
  • Ce opÈ›iuni sunt posibile pentru atingerea obiectivului setat?
  • Care sunt obstacolele pe care le vezi în calea atingerii obiectivului?
W – what/when/who (cine, ce,cand)
  • Ce acÈ›iuni poÈ›i pune în practică?
  • Cum pot eu ca manager să te susÈ›in mai departe?
  • Cine/ce este o altă resursă pentru atingerea obiectivului tău?
Abordarea subiectelor de È›in de dezvoltare poate nu este uÈ™oară pentru managerii care caută să securizeze echipa, să se asigure că au făcut tot ce au putut mai bine în recrutarea oamenilor potriviÈ›i È™i gata, echipa este completă È™i aÈ™a trebuie să rămănă pe termen mediu È™i lung. În mediul actual, acest tip de mentalitate nu ne mai serveÈ™te – oamenii caută locuri, echipe, manageri unde pot creÈ™te, unde se simt apreciaÈ›i È™i implicaÈ›i în viaÈ›a organizaÈ›iei. Cred că avem nevoie de mentalitate managerială deschisă, fluidă, în care găsirea oamenilor potriviti, performanÈ›a È™i dezvoltarea, sunt un continuum.

Rodica OBANCEA
Managing Partner Viitorul Meu

 

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri

ULTIMELE JOBURI