Orice revolutie duce la disparitia unor joburi, dar si la aparitia unora noi – problema este durata acestei reasezari pe piata muncii




Ce s-a intamplat cand societatea a trecut de la trasuri trase de cai la automobile? Ce s-a intamplat cand productia a trecut de la munca majoritar manuala la cea industriala? Ce s-a intamplat cand Internetul a luat avant si a revolutionat toate industriile? Ce s-a intamplat cand retelele sociale au devenit extrem de populare? Cu totii stim in mare care au fost consecintele si implicatiile. Si cam aceleasi vor fi si atunci cand vom ajunge la transformarea determinata de AI. O mare diferenta, insa, ar fi legata de viteza cu care are loc aceasta transformare, care se preconizeaza a fi mai mare decat in trecut.


Totusi, la nivel macro, solutiile raman in general aceleasi:


✓ Upskilling si reskilling pentru actuala forta de munca – aici guvernele si companiile trebuie sa lucreze;


✓ Educarea si pregatirea copiilor si tinerilor pentru viitor, nu pentru trecut – aici toti actorii implicati trebuie sa colaboreze. Doar asa va putea avea loc o reasezare a pietei muncii si in acest mod se poate face mai repede si mai eficient.


La nivel micro, leadershipul etic este solutia. „Esenta“ unui lider consta in valorile, convingerile si atitudinile sale, trasaturi care il ajuta la luarea deciziilor clare si eficiente intr-un timp foarte scurt. Potrivit lui Stephen R. Covey, autorul cartii „The 7 Habits of Highly Effective People“, conducerea bazata pe principii reprezinta calea spre reusita. El sustine ca „adevarata putere de a conduce deriva dintr-un caracter onorabil si din exercitarea anumitor principii si unelte ale puterii“.


Asadar, intr-o conducere eficienta, este vorba atat despre comportamentul etic (valori, trasaturi), cat si despre leadership (stil de a conduce). Leadershipul etic este crucial in contextul ascensiunii Inteligentei Artificiale, deoarece aceasta are potentialul de a crea provocari etice semnificative. De exemplu, astfel de sisteme pot fi partinitoare sau discriminatorii si pot fi folosite pentru a invada viata privata sau pentru a incalca drepturile oamenilor.


Liderii etici pot contribui la asigurarea faptului ca AI este dezvoltata si utilizata intr-un mod responsabil si etic, promovand transparenta, responsabilitatea si corectitudinea in sistemele si aplicatiile AI. Acestia pot contribui, de asemenea, la crearea unei culturi de constientizare si responsabilitate etica in randul echipelor si organizatiilor lor. Conducand printr-un comportament etic, liderii pot promova increderea, credibilitatea si respectul in echipele lor, lucruri esentiale pentru succesul in lumea complexa si interconectata de astazi.


DE CE CHATGPT NU POATE DEVENI (INCA) UN INSTRUMENT PENTRU AFACERI


Neil Jackson face parte din echipa specializata HURST Digital, care ajuta companiile sa-si imbunatateasca performanta si eficienta prin valorificarea tehnologiei. El a facut o analiza a modului in care functioneaza in prezent ChatGPT precum si in ceea ce priveste potentialul impact in mediul de business. El sustine ca, desi este un pas mare in directia in care putem comunica cu AI si este o introducere amuzanta in aplicarea tehnologiei bazate pe chat, nu este inca suficient de dezvoltat sau specializat pentru a fi o unealta complet functionala pentru afaceri. Asta pentru ca are unele limitari importante. Caci o Inteligenta Artificiala este la fel de buna ca modelul pe care este construita si datele pe care a fost antrenata sau la care are acces, care pot fi imperfecte. Din acest motiv, raspunsurile generate trebuie validate daca vor fi folosite.


Ba mai mult, daca accesul la informatiile de pe Internet va fi extins, atunci s-ar putea sa nu fie capabil sa distinga faptele de fictiune. Cu toate acestea, asta nu inseamna ca ChatGPT nu merita explorat. Mai ales ca, in viitor, va deveni din ce in ce mai bun pe masura ce setul sau de date este rafinat si extins, si puterea sa de procesare este crescuta. Iar comunitatea mare de utilizatori si investitiile consistente i-ar putea spori capabilitatile si acuratetea.


Neil Jackson ii mai puncteaza o vulnerabilitate: crearea de continut este prea generala in prezent. Dar poate fi un bun stimulent in anumite cazuri, de exemplu, atunci cand cauti cateva subiecte de discutie pentru o prezentare si il poti modela pentru a dezvolta anumite teme.


Asadar, poate fi util pe partea de research si pentru a obtine un punct de pornire ori o prima ciorna. Insa avand in vedere ca nu este inca adaptat pentru afaceri, nu iti poate spune unde poti face imbunatatiri specifice si adaptate cerintelor companiei tale. Dar poate analiza rapid volume mari de date si gasi moduri noi de a prezenta informatiile solicitate, insa nu gandeste pentru sine, deoarece totul se bazeaza pe setul sau de date.


ChatGPT nu are capacitatea de a intelege nuantele. Ii lipseste experienta umana a ceea ce functioneaza sau nu intr-o anumita afacere. Dar, odata ce acesta poate fi antrenat pe datele unice ale unei companii, Neil Jackson crede ca va deveni mai eficient pentru mediul de business: „Va fi capabil sa ajute la automatizarea proceselor, interogarea datelor cu limbaj natural, precum si la gestionarea relatiei directe cu clientii si furnizorii. Cu toate acestea, acest lucru va necesita o pregatire buna si extrem de sigura a datelor companiei“.


INTELIGENTA ARTIFICIALA – PENTRU UNII, MUMA, PENTRU ALTII, CIUMA?


O analiza realizata de Shamika N. Sirimanne, directorul Diviziei de Tehnologie si Logistica din cadrul Conferintei Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare (UNCTAD), arata ca tari dezvoltate si bogate au cel mai mare potential de a beneficia de pe urma acestor tehnologii de Inteligenta Artificiala, avand in vedere ca se situeaza peste medie in ceea ce priveste disponibilitatea fortei de munca inalt calificate si viteza Internetului, ca indicator al calitatii infrastructurii digitale. Insa tarile in curs de dezvoltare si cele sarace se afla la polul opus in ceea ce priveste ocaziile de a profita de aceste tehnologii. La urma urmei, tarile in curs de dezvoltare trebuie sa se pregateasca pentru a beneficia de AI prin promovarea utilizarii, adoptarii, adaptarii si dezvoltarii acestei tehnologii.


Nu exista o strategie universala privind modul in care acest lucru ar putea fi realizat. Dar, in general, este nevoie de actiuni in patru domenii principale. In primul rand, angajatii trebuie sa fie pregatiti pentru munca specifica secolului XXI. Acest lucru inseamna dezvoltarea competentelor digitale, crearea si consolidarea competentelor complementare, cum ar fi rezolvarea problemelor complexe, gandirea critica si creativitatea. In al doilea rand, trebuie sa avem grija de cei care vor avea de pierdut in tranzitia catre noile forme de munca.


Programele de recalificare ar trebui sa faca parte din politicile si programele guvernamentale pentru a aborda pierderea locurilor de munca din cauza noilor tehnologii. Initiativele de invatare pe tot parcursul vietii, care implica formarea si recalificarea angajatilor, sunt din ce in ce mai mult responsabilitatea comuna a guvernelor, a angajatorilor si a angajatilor.


In al treilea rand, trebuie sa promovam incluziunea si sa impartim pe scara larga beneficiile acestei tehnologii. In acest scop, trebuie sa promovam o abordare deschisa a inovarii in domeniul AI, in care contributiile, metodele si rezultatele inovarii sunt impartasite in mod deschis cu diferite persoane care le-ar putea utiliza pentru a continua inovarea. Nu in ultimul rand, impactul tehnologiilor de frontiera va fi resimtit de toti, dar nu toti participa in mod egal la definirea caii pe care o vor urma tehnologiile de frontiera precum AI. Este esentiala stabilirea cadrelor si a reglementarilor etice pentru aceste tehnologii.


La final, va invit la reflectie printr-un proverb african: „Cunoasterea fara intelepciune este ca apa in nisip.“



Citeste si: 

Cele mai bune 60 de programe de internship din Romania votate de studenti si proaspat absolventi 

7 lucruri pe care as fi vrut sa le stiu dupa absolvire

TOP 100 Cei mai doriti angajatori din Romania in 2023 

National Intern Day iti aduce peste 60 de programe de internship in 2023! Descopera-le (si descopera-te) acum! 

Va recomandam si:

Navigating the Future of Work: an interview with Marius Clapon, Head of IT Delivery @MassMutual Romania