Ce inseamna sa fii proactiv la locul de munca. Sfaturi si exemple concrete



Probabil ai tot auzit mentionandu-se foarte des cuvantul proactivitate cand vine vorba de cum ai putea sa iti cresti sansele de avansare la locul de munca sau ce calitati ar trebui sa detii pentru a obtine jobul dorit. In acest articol iti vom prezenta importanta proactivitatii, ce poti face pentru a deveni o persoana proactiva si cum arata proactivitatea la locul de munca.
 

1. Atitudinea proactiva - ce este proactivitatea

Proactivitatea este o abilitate importanta, tinand cont de competitivitatea pe care o intalnim la locul de munca si la interviurile de angajare. Aceasta presupune asumarea responsabilitatii propriului rol la locul de munca, anticiparea unor evenimente/actiuni, gandirea strategica si curajul de a actiona pentru a obtine rezultate pozitive.

Potrivit World Economic Forum si a raportului Future of Jobs Report 2025, proactivitatea este o competenta importanta pe piata muncii tinand cont ca 50% dintre angajatii din prezent vor avea nevoie de traininguri si cursuri pentru a dobandi noi abilitati si pentru a ramane competitivi pe piata.

In plus, odata cu dezvoltarea tehnologiei, noi roluri precum data analysts, AI si machine learning specialists etc, angajatii vor trebui sa fie proactivi, cautand oportunitati de invatare pe cont propriu.
 

De ce este importanta o atitudine proactiva?

La locul de munca, proactivitatea te poate ajuta sa te remarci si sa contribui activ la atingerea obiectivelor organizatiei la care lucrezi. Daca esti proactiv/a la job vei putea face mai multe pentru tine ca profesionist/a:
  1. Preiei initiativa. Nu vei astepta sa primesti urmatorul task, ci tu singur/a iti vei identifica oportunitatile pe care le poti influenta prin rolul tau si te vei implica in acestea, crescadu-ti experienta si capacitatile.
  2. Gestionezi mai bine timpul si resursele. Fiind mereu cu un pas inaintea celorlalti, vei putea anticipa nevoile echipei tale, vei planifica eficient si poti evita situatii de criza si impotmoliri in parcursul unui proiect, de exemplu.
  3. Iti creezi o imagine pozitiva. Managerul tau cu siguranta va aprecia ca iti asumi mai multe responsabilitati si ca contribui activ la succesul companiei. Dovedesti ca esti implicat/a si iti doresti sa te imbunatatesti.
  4. Ii inspiri si pe cei din jur. Se spune ca proactivitatea este contagioasa. Esste posibil ca odata ce tu vei fi mai proactiv/a ca si ceilalti colegi sa se simta inspirati si sa ti-o ia pe urme.


Comportamente care demonstreaza aceasta competenta

Te intrebi cum ar trebui sa te comporti pentru a demonstra mai multa proactivitate la locul de munca? Iata cateva trasaturi comportamentale care dovedesc acest lucru:
  1. Adaptabilitatea la schimbari: O persoana proactiva raspunde rapid la cerintele dinamice ale locului de munca, aratand flexibilitate si dorinta de a invata lucruri noi.
  2. Identificarea si rezolvarea problemelor: Un angajat proactiv observa potentialele dificultati din timp si actioneaza pentru a le preveni, sau gaseste solutii pentru a le evita in viitor.
  3. Asumarea responsabilitatii. O persoana proactiva isi intelege rolul, este responsabil si isi asuma eventualele greseli pe care le-ar putea face. 
  4. Colaborare. Un angajat proactiv lucreaza indeaproape cu colegii sai, ofera suporta si participa la initiative care contribuie la succesul echipei.
  5. Primeste feedback. Proactivitatea presupune si imbunatatire constanta, asa ca un angajat proactiv va fi mereu dispus sa primeasca feedback, dar va fi si cel care preia initiativa si cere feedback de la oamenii cu care lucreaza.
 

Cum dezvolti aceasta competenta in timpul facultatii

In cazul in care te gandeai ca proactivitatea este importanta doar la locul de munca, trebuie sa stii ca te inseli. 

Facultatea este un mediu ideal pentru a iti dezvolta aceasta abilitate. Participa la activitati extracurriculare, implica-te in proiecte de voluntariat si profita de oportunitatile de networking. Aceste experiente te vor invata sa lucrezi cu alti oameni, sa preiei initiativa, sa gandesti critic si sa analizezi riscurile.

 

2. Ce inseamna sa fii proactiv la job - exemple

Sunt multe moduri prin care poti fi proactiv la locul de munca. Iti prezentam mai jos cateva situatii care te pot ajuta:

A) Ai un proiect cu un termen limita foarte scurt si cu multe activitati de facut?
Este important sa iti organizezi din timp toate task-urile pe care trebuie sa le faci, sa te gandesti la moduri prin care iti poti face munca mai usoara (ex. Sa optimizezi un proces de lucru) si sa fii tu cel/cea care apeleaza la ceilalti colegi pentru a livra mai repede materiale sau rapoarte care iti sunt necesare si tie pentru a duce la bun sfarsit proiectul.

B)Lucrezi cu procese ineficiente care iti ingreuneaza munca?
Daca observi un proces care poate fi eficientizat sau imbunatatit, propunerea unor solutii sau initierea unor schimbari poate aduce beneficii pe termen lung. De exemplu, automatizarea unui task repetitiv care consuma mult timp.

C)Ti-ai dori sa comunici mai eficient cu colegii din echipa ta?
In loc sa astepti intrebari de la colegi sau superiori, poti oferi actualizari pro-active despre progresul unui proiect sau despre eventuale dificultati intampinate. Sau poate ai un coleg care are nevoie de ajutor pentru a finaliza un task si stii ca va fi ocupat, poti oferi sa-l sprijini fara a fi solicitat, ajutand astfel echipa sa fie mai eficienta.

D)Stii ca ai un proiect care trebuie sa inceapa, dar managerul tau inca nu ti-a dat mai multe detalii?
Daca ai capacitatea de a anticipa ce trebuie facut, poti incepe sa lucrezi la un proiect chiar inainte ca superiorul tau sa iti ceara acest lucru, demonstrand initiativa.

 

Cum dezvolti aceasta competenta dupa angajare

Acum ca am povestit destul despre ceea ce face ca un anagajat sa fie proactiv, acum este timpul sa ne concentram pe ce poti face tu pentru a devenii proactiv. Vom detalia in cele ce urmeaza cateva aspecte foarte importante care te vor ajuta.


Identifica-ti obiectivele si prioritatile

Primul pas pe care trebuie sa il faci este sa determi unde te clasezi, adica ce obiective personale si profesionale ai, unde ti-ai dori sa evoluezi peste 2-3 ani. Fa-ti o lista cu prioritatile tale si concentreaza-te asupra lor.

Dupa 6 luni, poti reevalua aceste obiective pentru a determina unde mai trebuie sa lucrezi si care ar fi urmatorii pasi.


Planifica-ti activitatile

Urmatorul pas va fi sa stabilesti actiunile pe care trebuie sa le urmezi pentru a iti atinge obiectivele despre care discutam la pasul anterior. Aici, vei avea nevoie de o planificare eficienta, dar si de o discutie cu managerul tau.

Acesta trebuie sa cunoasca obiectivele tale, pentru a iti putea oferi oportunitati in cadrul echipei, precum un nou proiect, sau o noua echipa pe care sa o coordonezi. Tu decizii ce iti doresti.
 

Fii responsabil pentru propriile actiuni

Este clar ca fiind un lucru nou in care te implici ca vor exista si momente in care vei gresi sau i care va trebui sa accepti esecul.
Aici tot ce poti sa faci este sa accepti consecintele deciziilor tale si sa te gandesti la moduri in care le poti repara.
 

Ia initiativa

Nu astepta sa ti se spuna ce sa faci. Propune solutii, implica-te in proiecte noi si arata-ti dorinta de a contribui activ.

 

3. Beneficiile unei atitudini proactive la locul de munca

Sunt multe beneficii daca esti proacitv/a la locul de munca, asa cum ti-am prezentat pe parcursul acestui articol, insa ne dorim sa le reluam pe cele mai importante.

 

Eficienta si productivitate

Proactivitatea ajuta la reducerea timpului pierdut si la utilizarea optima a resurselor. Vei reusi sa livrezi rezultate mai rapid si mai eficient.

Astfel, te vei putea concentra si pe alte aspecte ale jobului tau sau vei avea timp si pentru acele traininguri sau cursuri pe care mereu ti-ai dorit sa le urmezi doar ca nu niciodata nu aveai timp.

 

Imbunatatirea relatiilor

Persoanele proactive construiesc relatii solide cu colegii si superiorii, datorita atitudinii lor pozitive si orientate spre colaborare.
Acest lucru te va ajuta sa lucrezi mai eficient sau chiar te va pozitia ca un posibi viitor lider sau manager de echipa.

 

Dezvoltarea abilitatilor de leadership

Asa cum am mentionat putin mai sus, prin preluarea initiativei si asumarea responsabilitatilor, proactivitatea contribuie la formarea liderilor de succes.

Daca ti-ai dori ca in viitor sa ai o echipa pe care o coordonezi, proactivitatea ar trebui sa fie una dintre abilitatile pe care te vei focusa.

 

Cresterea increderii in sine

Atunci cand esti proactiv si obtii rezultate pozitive, increderea in propriile forte creste, ceea ce iti permite sa abordezi provocarile viitoare cu mai mult curaj.


Adoptarea unei atitudini proactive este un proces continuu, dar beneficiile pe care le aduce impreunei cariere sau vieti personale sunt inestimabile. Asa ca, daca ti-ai dori sa fii mai proactiv/a acum este momentul sa iri dezvolti aceasta abilitate.

 

Va recomandam si:

Ce inseamna sa fii angajat part time - ce joburi part time in Bucuresti poti gasi

ULTIMELE JOBURI