Capacitatea de analiza
Nu vei gasi solutii spunand “Nu este nicio problema”. William Rostler
Ce este capacitatea de analiza?
Capacitatea de analiza consta in descompunerea, ordonarea, caracterizarea si ierarhizarea elementelor unui sistem, precum si in abilitatea de a intelege de ce sistemul a ajuns acolo unde este si a previziona evolutia acelui sistem in conditiile modificarii unui element component.
Ea este o competenta cheie in aproape orice job din domeniul tehnic, pentru pozitiile de middle si top management, indiferent de industrie, si in general pentru joburile care au ca obiectiv dezvoltarea sau imbunatatirea unui sistem. Acesta poate fi unul financiar, o instalatie de productie sau o solutie software. Stapanirea cu succes a acestei competente poate asigura un avantaj competitiv pe piata fortei de munca, fiind una dintre cerintele companiilor.
Comportamente care demonstreaza aceasta competenta
A fi un profesionist care are o capacitate de analiza recunoscuta de cei din jurul sau inseamna ca ceilalti asteapta de la tine sa poti:
• Descompune partile problemei fara a pierde imaginea de ansamblu;
• Vedea cum modificarea unei componente, variabile a sistemului influenteaza ansamblul;
• Modela problema in termeni abstracti;
• Sa nu tragi concluzii pripite chiar daca te afli in situatii de stres;
• Sa sintetizezi informatia si sa identifici elementele importante;
• Formula solutii pe baza analizei facute si sa poti argumenta in mod logic solutia propusa, punctand partile ei forte si punctele ei slabe.
Cum dezvolti capacitatea de analiza dupa angajare
• Intelege sistemul!
Incearca sa intelegi legatura intre jobul tau si al colegilor tai si felul in care departamentele companiei interrelationeaza. Acest lucru iti va permite sa sesizezi inaintea celorlalti nevoia de schimbare, sa intelegi ratiunile unor decizii care te afecteaza si, la randul tau, sa iei niste decizii care sa-i influentele in mod benefic pe cei din jurul tau.
• Alatura-te oricarei initiative!
Orice proiect care vrea sa aduca ceva nou sau sa imbunatateasca ceva in compania in care lucrezi trebuie sa te aiba in echipa. Ofera-te voluntar sau porneste chiar tu aceste initiative. O expunere multidisciplinara iti va oferi o intelegere mai profunda a companiei in care lucrezi si, cu siguranta, calitatea solutiilor propuse de tine va fi superioara calitatii solutiilor cuiva care nu a trecut prin asta. Acest lucru va insemna pe termen mediu si lung combustibil pentru cariera ta si un bagaj de credibilitate solid.
Ce competente cauta angajatorii?
Capacitatea de analiza | Pasiunea |
Invatarea continua | Inovarea |
Orientarea spre rezultate | Lucrul in echipa |
Proactivitatea | Comunicarea eficienta |