Rezolvarea problemelor. Orientarea spre solutii
“Majoritatea oamenilor irosesc mai mult timp si mai multa energie incercand sa evite o problema decat daca ar incerca sa o rezolve.” Henry Ford
Ce sunt problemele? Ce inseamna sa fii orientat spre solutii?
Prietenii nu inteleg de ce, in loc sa iesi cu ei, muncesti pana tarziu, furnizorii nu au respectat termenul si acum si relatia ta cu clientul ar putea avea de suferit, profesorii nu inteleg ca ai un job si nu poti participa la seminarii. Toate acestea sunt “probleme”. Asa le numim generic si ne lovim de ele zilnic. Dar ce sunt in definitiv problemele? Sunt situatiile din cauza carora intampinam dificultati, intarziem sau aproape esuam in atingerea scopurilor propuse.
Comportamente care demonstreaza aceasta competenta
- Ce optiuni ai atunci cand te confrunti cu astfel de situatii?
Poti alege sa eviti problema, sa cauti responsabili pentru situatia creata, sa astepti sa se rezolve de la sine sau sa cauti o solutie.
Ca in multe alte situatii, rezultatul depinde de atitudine! Esti mai aproape de rezolvarea situatiilor dificile atunci cand esti orientat spre solutii, adica atunci cand:
• Esti proactiv;
• Comunici eficient;
• Esti orientat spre oameni;
• Doresti sa inveti si sa te perfectionezi continuu.
- Care sunt pasii pentru a rezolva eficient o problema?
1. Defineste problema clar, succint si obiectiv;
2. Stabileste-ti obiectivele;
3. Aduna informatii despre ce a cauzat situatia – te vor ajuta sa-ti formezi o imagine de ansamblu;
4. Cauta solutii creative(apeleaza la brainstorming);
5. Analizeaza solutiile si ia o decizie;
6. Implementeaza solutia si verifica rezultatele.
Cum dezvolti aceasta competenta in timpul facultatii?
O problema solutionata iti poate oferi satisfactii, invataminte, te va ajuta sa ai mai multa incredere in fortele proprii.
• In cazul in care te confrunti cu mai multe probleme in acelasi timp, nu uita sa prioritizezi. Analizeaza factorii ce influenteaza situatia si decide ceea ce este important si urgent.
• Stabileste-ti obiectivele atat pe termen lung, cat si pe termen scurt. Propune-ti cel putin doua obiective pe an pentru dezvoltarea ta profesionala. Abordeaza dificultatile pe care le intampini, nu le evita si nu abandona proiectele.
• Implica-te in activitati extracurriculare, cauta solutii creative, fii voluntar. Nu uita ca practica in timpul studentiei poate fi solutia uneia dintre problemele cu care studentii se confrunta des: lipsa experientei in mediul corporate la absolvirea facultatii.
Cum dezvolti aceasta competenta dupa angajare?
Abordeaza sarcinile pastrand o perspectiva de ansamblu pentru a putea preveni aparitia situatiilor dificile. La munca, situatiile dificile cu care te confrunti ii afecteaza si pe ceilalti si pot genera probleme pentru intreaga echipa.
Ce poti face daca problema nu te vizeaza doar pe tine?
• Pastreaza-ti mintea deschisa si afla ce parere au colegii tai;
• Evita sa impui solutiile tale, fa propuneri si sustine-le cu argumente logice;
• Colaboreaza pentru gasirea unei solutii optime;
• Asuma-ti responsabilitatea pentru proiectele la care lucrezi, implica-te si retine ca, atunci cand un coleg din echipa intampina o problema, aceasta va poate afecta pe toti.
• Este in interesul intregii echipe ca toti membrii sa contribuie la solutionarea problemei.
Exerseaza in viata personala
Majoritatea problemelor personale se datoreaza subiectivitatii si faptului ca abordarea pe care o avem in rezolvarea lor de cele mai multe ori este intuitiva si nu rationala. Aminteste-ti sa respecti diferentele de perceptie ale celor din jur. Cauta sa aplici cei sase pasi si in viata personala pentru a gasi solutii ce ofera beneficii reciproce. Pastreaza o atitudine pozitiva si retine ca problemele ne ajuta sa evoluam. Vei invata sa cultivi relatii armonioase de durata.
Ce competente cauta angajatorii?
Capacitatea de analiza | Pasiunea |
Invatarea continua | Inovarea |
Orientarea spre rezultate | Lucrul in echipa |
Proactivitatea | Comunicarea eficienta |