Comunicarea eficienta
Studiile de piata din SUA arata ca temerea Nr.1 a oamenilor este sa tina un discurs in fata unei audiente. Frica de moarte este nr. 6. (The Book of Lists)
Probabil ai mai auzit ca abilitatile de comunicare sunt importante pentru succesul tau in cariera. Dar ce inseamna sa comunici eficient? Cum te va ajuta aceasta competenta pe tine?
Comportamente care demonstreaza aceasta competenta
• Sa scrii si sa vorbesti clar, precis si bine structurat;
• Sa asculti cu atentie si sa interpretezi ce auzi cu acuratete;
• Sa iti adaptezi stilul de comunicare astfel incat sa acopere nevoile audientei;
• Sa te prezinti pe tine si mesajul tau intr-o maniera atractiva, convingatoare.
Cum dezvolti aceasta competenta in timpul facultatii
- Citeste!
Cititul nu trebuie sa fie, evident, o ocupatie placuta si folositoare doar pe timpul facultatii. Dar incearca sa profiti de momentele libere pe care le ai pentru a-ti dezvolta vocabularul si a-ti imbogati ideile. Incearca sa citesti din domenii diferite pentru a te familiariza cu limbajul si pentru a deprinde moduri de gandire si abordare care nu iti sunt proprii.
- Fa prezentari in fata colegilor!
Dupa prezentarea unui proiect in fata grupei, cere colegilor tai sa-ti dea un feedback cu privire la stilul tau de prezentare si la modul cum ai transmis mesajul: ce le-a placut, care au fost punctele neclare, ce cred ei ca ar trebui schimbat. Vei avea astfel ocazia sa observi ca felul in care au receptat mesajul nu este de fiecare data in concordanta cu ceea ce ai fi vrut sa transmiti. Asculta activ sugestiile si ia-le in considerare cand iti construiesti urmatoarea prezentare.
- Cauta diversitatea in comunicare!
Implica-te in cat mai multe activitati care iti ofera oportunitatea sa intri in contact cu persoane din medii diverse: din companii locale si internationale, din institutii de stat si cu persoane care apartin altor culturi. Abilitatea de a comunica eficient in ciuda diferentelor culturale iti poate oferi un avantaj in cariera.
Cum dezvolti aceasta competenta dupa angajare
• Comunicarea eficienta la serviciu inseamna intelegerea corecta a responsabilitatilor. Este foarte important sa cunosti atat audienta si asteptarile ei, cat si cel mai bun mod de a prezenta informatia. “Nota” nu tine atat de continut, ci de cat de bine a fost primit mesajul de audienta.
• Luarea notitelor la serviciu este diferita de luarea notitelor la cursuri. Nimeni nu se va astepta sa redai cuvant cu cuvant fraze ca la examen. Focusul ar trebui sa fie pe intelegerea elementelor esentiale care sunt legate de responsabilitatile tale si traducerea acestora in actiuni. Este important sa-ti notezi intrebarile fara raspuns si sa nu treci peste ele. Nu pleca de la intalnire inainte sa pui aceste intrebari.
• Asigura-te ca limbajul tau este pe intelesul tuturor.
Codarea mesajelor se face diferit in functie de educatie si experientele care te-au influentat. Modalitatea de decodare este iar proprie fiecarei persoane. In consecinta, trebuie sa ne asiguram ca interlocutorul decodeaza mesajul nostru intr-un mod corespunzator, fiind constienti de barierele care ne despart. Pune intrebari pentru a fi sigur ca interlocutorul a inteles sau foloseste analogii care stii ca sunt proprii mediului din care vine.
Ce competente cauta angajatorii?
Capacitatea de analiza | Pasiunea |
Invatarea continua | Inovarea |
Orientarea spre rezultate | Lucrul in echipa |
Proactivitatea | Comunicarea eficienta |