Competente soft (soft skills) cautate in 2011
In general, competentele cautate de angajator la un candidat pot fi impartite in hard skills si soft skills. Primele difera in functie de activitate, fiind specifice unui anumit domeniu. In schimb, competentele soft sunt aplicabile majoritatii domeniilor. Indiferent de cariera pe care doresti sa o urmezi sau pe care o practici deja, detinerea unor astfel de aptitudini iti va facilita interactiunile la locul de munca, fie ca este vorba despre comunicarea mai eficienta in relatia cu clientii, fie ca este vorba despre comunicarea cu colegii. Persoanele care au aceste abilitati dovedesc o performanta mai buna la locul de munca si au mai multe sanse de a urma un parcurs profesional in continua ascensiune.
Se poate spune ca detinerea competentelor hard va face sa fii chemat la interviu si chiar sa obtii postul respectiv, dar soft skills te vor ajuta sa-ti pastrezi jobul.
Hard skills se refera la competentele specifice unui domeniu de activitate, pe care le poti dobandi prin invatare. Ele sunt mai usor de evaluat decat competentele soft, iar detinerea lor este confirmata pentru angajator prin diplomele/certificarile pe care candidatul le specifica in CV.
Afla mai multe despre cele mai cerute certificari in 2011 aici >>
In cazul anumitor competente, plasarea intr-una dintre cele doua categorii este mai complicata. De exemplu, cunostintele de limbi straine pot fi certificate prin diplome obtinute in urma unor cursuri acreditate. Acestea ofera o mai mare credibilitate pentru angajator. Dar, de multe ori, conteaza nivelul de cunoastere a limbii, chiar daca nu detii o certificare in acest sens. Cunoasterea unei limbi straine poate fi considerata in aceeasi masura si o competenta soft pentru ca multe persoane au o usurinta nativa de a o invata, fara a urma cursuri specializate. In plus, a sti o limba straina nu mai este o competenta specifica unei singure arii de activitate (exemplu: traducerile sau alta activitate care presupune in mod direct lucrul intr-o limba straina); a ajuns o competenta ceruta in cazul mai multor domenii.
Si in cazul certificarilor mai putin cunoscute, conteaza mai mult cunostintele acumulate, nu detinerea diplomei in sine. Mai mult, urmarea unor cursuri si obtinerea unor certificari in domeniu demonstreaza motivatia candidatului pentru domeniul respectiv.
In ceea ce priveste asa numitele competente soft, oricum nu exista certificari care sa le ateste. Ele reies din aspecte precum comportamentul candidatului, reactiile acestuia, chiar si din aparenta exterioara (vestimentatie, gesturi etc.).
Mai jos iti prezentam cateva soft skills cautate cu precadere in 2011:
Lucrul in echipa
La nivelul procesului de recrutare, aceasta competenta poate fi evaluata prin interviul in grup. Candidatul care detine abilitatea de a lucra in echipa demonstreaza deschidere si usurinta in comunicare. Astfel, el nu se situeaza nici in categoria acelor persoane care au tendinta de a prelua controlul grupului in mod abuziv, nici in categoria celor care prefera sa lucreze singure si nu se manifesta prea mult atunci cand li se sugereaza o activitate ce presupune lucrul in echipa.
Citeste mai multe despre aceasta competenta>>
Abilitatile de comunicare
Pentru a te descurca sa lucrezi intr-o echipa si nu numai, este nevoie sa ai abilitati de comunicare la mai multe niveluri:
- comunicare formala/oficiala
Majoritatea joburilor cer abilitati de comunicare formala, prin email, telefon si fata in fata cu clientii, sub orice forma s-ar prezenta ei. Este important sa fii capabil sa comunici in mai multe registre, in functie de activitatea pe care o presupune locul tau de munca.
- comunicare informala
Tot atat de important este sa comunici la nivel relational cu toate persoanele cu care interactionezi prin activitatea pe care o desfasori. O comunicare formala foarte buna nu isi atinge scopul fara componenta relationala. Continutul si forma mesajului trebuie ajustate in permanenta, in functie de situatia de comunicare in care esti pus ca urmare a job-ului pe care il ai.
- punerea in valoare a experientelor
Aflat intr-un interviu pentru obtinerea unui job, ai fost probabil intrebat despre o situatie in care ai coordonat un grup de persoane, o situatie in care ti-ai asumat riscuri sau despre cea mai mare reusita profesionala avuta pana in acel moment. Unul dintre scopurile recruiterului este sa vada in ce masura esti capabil sa recunosti aceste momente in trecutul tau, sa le identifici corect si sa le comunici apoi in mod adecvat, scotand in evidenta elementele care te avantajeaza in cazul jobului pentru care ai aplicat. Asadar, este necesar sa poti comunica esentialul si sa fii coerent. Trebuie sa constientizezi ca interlocutorul nu te cunoaste si nu are informatii despre ceea ce urmeaza sa povestesti. Aceasta abilitate te va ajuta ulterior in comunicarea de la locul de munca, fie ca este vorba despre expunerea unei idei intr-o sedinta de brainstorming, fie ca este vorba despre oferirea unei informatii pentru client.
Comportamentul adecvat
Poate parea de la sine inteles ca este nevoie de un comportament de bun simt care sa completeze celelalte abilitati pentru a obtine un job. Dar exista candidati care nu au comportamentul adecvat in procesul de recrutare si pierd din aceasta cauza sansa de a fi angajati pe pozitia dorita. Iata cateva aspecte comportamentale pe care recruiterul le apreciaza la un candidat:
- Fii sigur ca iti amintesti joburile la care a aplicat! Creeaza o impresie foarte proasta ca cel care se ocupa cu recrutarea sa sune candidatul si sa constate ca acesta nu isi mai aminteste de aplicatia sa pentru un anumit post. Asigura-te ca nu esti pus niciodata intr-o astfel de situatie! In cel mai rau caz, noteaza-ti joburile la care ai aplicat.
- Inainte de a merge la interviu, documenteaza-te referitor la compania in cadrul careia este pozitia respectiva, despre cerintele si responsabilitatile din descrierea jobului etc. Astfel, discursul tau de la interviu va fi bazat pe aceste informatii pre-colectate, iar tu iti vei putea prezenta motivatia cu argumente concrete referitoare la companie si job.
- Imbraca-te adecvat! In functie de pozitia pentru care este interviul respectiv de recrutare, trebuie adoptata o tinuta (inclusiv vestimentara) adecvata. In general, este indicat sa nu exagerezi. Evita tinutele extravagante! Nu astfel te vei diferentia in procesul de recrutare. Sau, cel putin, nu te vei diferentia in mod pozitiv.
- Nu pune intrebari despre salariu la primul interviu! In caz contrar, o astfel de preocupare sugereaza ca singurul element in baza caruia ai accepta sa lucrezi pe o pozitie in defavoarea alteia este criteriul financiar. Recruiterul cauta o persoana motivata de alte aspecte ale jobului respectiv.
- Poate cea mai mare greseala pe care o poti face pentru a obtine un job este sa inserezi falsuri sau minciuni in CV. Desi, considerate adevarate, acele informatii despre tine pot avea un impact pozitiv in prima faza a procesului de recrutare (screening-ul de CV-uri), ulterior, lipsa respectivelor aptitudini va deveni evidenta si cu siguranta nu vei obtine jobul respectiv.
- In cazul unui proces de recrutare de lunga durata, nu te plange de complexitatea acestuia! Evident, in caz contrar, vei crea o impresie proasta si vei demonstra dezinteres pentru job. Candidatul care isi doreste cu adevarat jobul va trece cu placere de toate probele.
Seriozitatea
Presupunand ca persoanele muncitoare si serioase nu au fost cautate de angajatori dintotdeauna, in 2011 candidatii cu aceste doua trasaturi au sanse mai mari de angajare. Dar cum poate recruiterul sa diferentieze un astfel de candidat? In continuare iti prezentam cateva elemente care evidentiaza o persoana serioasa si muncitoare inca din timpul procesului de recrutare:
- Cum reies aceste calitati din CV?
Activitatea unui candidat in afara studiilor demonstreaza seriozitate si interes pentru respectivul parcurs profesional. De exemplu, experienta bogata intr-un ONG denota o persoana muncitoare, care se implica. Daca, mai mult decat atat, ai detinut o pozitie de conducere intr-un ONG, angajatorul te va considera o persoana serioasa, care a reusit sa ajunga de la stadiul de simplu membru la cel de membru in board-ul de conducere.
Un CV redactat ingrijit si fara greseli arata interesul si efortul pe care candidatul le-a investit in realizarea lui.
- Cum reies aceste calitati din scrisoarea de intentie?
Simplul fapt de a redacta o scrisoare de intentie personalizata pentru aplicatia respectiva arata ca ai depus efort si esti cu adevarat interesat de acea pozitie. Exista din ce in ce mai mult tendinta de a trimite aceeasi scrisoare de intentie la toti angajatorii, redactata astfel incat sa fie potrivita pentru orice pozitie din acel domeniu. Recruiterul nu citeste aceste scrisori de intentie pentru ca ele nu spun nimic nou si, in plus, arata ca respectivul candidat a depus un efort minim pentru redactarea ei. Dorinta de a obtine o pozitie intr-o companie ar trebui sa fie direct proportionala cu interesul si efortul demonstrat. Aceste aspecte sunt cu usurinta vizibile in procesul de recrutare.
- Cum reies aceste calitati la interviu?
Seriozitatea unui candidat in ochii recruiterului este cu siguranta spulberata daca acesta spune ca nu se poate prezenta la interviu invocand motive precum “sunt in vacanta”, “sunt in alta localitate” etc. Daca ai aplicat pentru o pozitie, trebuie sa te astepti sa fii contactat si sa te asiguri din timp ca poti ajunge. In caz contrar, aplicatia ta este nula.
Daca esti in intarziere la interviu din cauza dificultatilor din trafic sau a unei probleme ivite pe neasteptate, vei suna recruiterul care te-a contactat pentru interviu si il vei anunta de situatia ivita.
Citeste mai multe despre competentele cerute de angajatori aici >>