Primele zile la un job nou
Orice schimbare implica un efort de acomodare. Primele zile la un job nou, indiferent ca este vorba despre primul tau job sau nu, sunt esentiale pentru a-ti stabili locul propriu in companie. Viteza de adaptare variaza de la persoana la persoana si depinde de mai multi factori. Exista persoane care se adapteaza mai usor, dar si angajati carora le ia ceva mai mult timp sa se integreze la noul loc de munca. HiPo.ro iti ofera cateva sfaturi despre ce sa faci in primele zile la un job nou astfel incat sa ai un debut profesional de succes in cadrul companiei angajatoare:
â–ºDovedeste-ti competenta profesionala!
Primele zile la un job nou reprezinta, in primul rand, sansa de a-ti demonstra capacitatea de lucru, abilitatile si competentele profesionale. Cu toate ca procesul de recrutare in urma caruia ai fost angajat a avut si el acest rol, perioada de proba este cea care evalueaza cu adevarat daca te potrivesti sau nu pe noua pozitie. Conform Codului Muncii, perioada de proba dureaza maxim 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere. Perioada de proba nu este obligatorie, dar exista companii care prefera sa aplice aceasta metoda pentru a verifica aptitudinile angajatului. Desigur, la finalul perioadei, evaluarea se face de ambele parti. Daca noul job nu iti ofera satisfactiile preconizate sau ajungi la concluzia ca nu esti compatibil cu compania, cea mai buna solutie pentru cariera ta este sa continui sa cauti jobul care ti se potriveste.
Evaluarea perioadei de proba este de obicei facuta de seful direct si/sau de managerul companiei. In unele cazuri, un reprezentant al departamentului de Resurse Umane este de asemenea implicat in evaluare. Pentru o evaluare care sa iti fie favorabila, asigura-te ca esti la curent de la inceput cu obiectivele pe care trebuie sa le atingi. Informeaza-te inca din primele zile la noul loc de munca despre asteptarile pe care managerul le are de la tine, care iti sunt atributiile si care sunt indicatorii de performanta ce vor fi evaluati la finalul perioadei de proba.
In primele zile la noul job, evita sa preiei in mod voluntar sarcini pe care nu le stapanesti. In aceasta perioada, toata lumea are asteptari ridicate de la tine, deci presiunea de a te face remarcat intr-un mod pozitiv este mare. Totusi, ideal este sa nu exagerezi. Nu incerca sa creezi o impresie falsa despre competentele tale profesionale. Este bine sa iti folosesti potentialul la maximum, mai ales in perioada de proba, dar, daca ridici stacheta la un nivel superior celui la care se situeaza competentele tale reale, ai mai multe sanse de a esua. Iar un esec inregistrat in primele zile de munca este cu greu trecut cu vederea si are de obicei consecinte asupra parcursului tau profesional in cadrul companiei.
â–ºInsuseste-ti cultura organizationala!
Fiecare companie este diferita prin misiunile si obiectivele sale, valorile pe care isi bazeaza activitatea, dar si prin stilul si atmosfera de lucru. Toate acestea constituie aspecte ale culturii organizationale. Exista companii care pun accentul pe rezultate, altele pe munca in echipa sau pe gandirea creativa. Pentru a descifra “personalitatea” companiei in care tocmai ai inceput sa lucrezi, trebuie sa fii atent la mai multe detalii. Incearca sa iti creezi o impresie despre comportamentul si limbajul comun adoptate in organizatie, despre obiceiurile si regulile nescrise care functioneaza in companie. Incearca sa te adaptezi la ele fara insa a-ti pierde propriul stil de lucru si de relationare.
Studii din sociologia grupului au aratat ca fiecare companie poate fi considerata o persoana la nivel macro. Trasaturile ce o caracterizeaza sunt determinate de trasaturile pe care angajatii sai le au in comun. Atunci cand o companie recruteaza un nou membru in echipa sa, se incearca alegerea unei persoane care sa se potriveasca nu numai cu cerintele din job description, ci si cu restul persoanelor care lucreaza acolo. Integrarea in echipa de lucru depinde si de trasaturile native ale noului angajat, de felul sau de a fi. Asadar, daca ai fost angajat, inseamna ca esti deja considerat drept potrivit pentru a face parte din echipa. In continuare, tu esti cel care trebuie sa depuna eforturi pentru a afla mai multe despre companie si pentru a-si insusi cultura organizationala a acesteia.
â–ºStabileste relatii interpersonale!
Succesul primelor zile la noul loc de munca nu este determinat numai de acomodarea cu sarcinile de lucru. Integrarea in colectiv si stabilirea unor relatii interpersonale de calitate cu colegii sunt de egala importanta. In general, exista doua perceptii diferite pe care noul angajat le are in primele zile de lucru. Fie i se pare ca este primit cu indiferenta sau chiar ostilitate, fie are impresia ca toata atentia este atintita asupra lui, ca toate miscarile ii sunt evaluate de colegi. Dar toate acestea reprezinta o parte normala a integrarii intr-un grup nou.
Fii sociabil, dar nu ii stresa pe colegii tai cu prea multe intrebari inca din prima zi. Nu ii intrerupe atunci cand sunt ocupati si incearca sa iti rezolvi repede, pe cat posibil, problemele administrative daca cineva nu s-a ocupat deja de acest lucru. In lipsa unei organizari eficiente, in primele zile va trebui sa vizitezi diferite departamente pentru a obtine un birou, un calculator, alte instrumente indispensabile activitatii tale, accesul la reteaua informatica, probleme legate de crearea contului de e-mail etc.
Ca nou venit, incearca sa iti cunosti colegii, cere sfaturi si pune intrebari daca ai nelamuriri cu privire la aspecte profesionale si nu numai. Incearca sa afli in mod subtil informatii despre colegii tai: de cat timp lucreaza fiecare in companie, pe ce pozitii sunt angajati, unde au lucrat in trecut etc. Astfel, vei avea o imagine mai clara asupra ierarhiei din companie si iti va fi mai usor sa te pozitionezi fata de colegii tai.
Nu incerca sa disimulezi sau sa pari altfel decat esti. Prima impresie conteaza si toata lumea se straduieste sa imprime o imagine pozitiva despre sine. Presiunea cauzata de tendinta de a incerca sa pari mai bun decat esti te va face sa te comporti diferit decat de obicei. Gandeste-te insa ca nu este in avantajul nimanui sa creezi o impresie falsa. Vei lucra cu acesti oameni o perioada lunga si singura solutie este sa fii relaxat, tu insuti.
â–ºAdopta atitudinea potrivita!
Pentru ca experienta schimbarii locului de munca sa nu fie una foarte dificila, este nevoie sa adopti o anumita atitudine in raport cu intreaga situatie. Incearca sa empatizezi cu colegii tai si sa iti folosesti inteligenta emotionala pentru a stabili o conexiune cu acestia. De asemenea, va trebui sa fii dispus sa dai dovada de flexibilitate. Altfel, acomodarea cu noul mediu, cu sarcinile de lucru si cu colegii va lua mult timp sau poate nu se va produce deloc.
Evita sa fii inflexibil, rigid, cu o stima de sine prea ridicata sau prea scazuta. Persoanele care adopta una dintre aceste atitudini au sanse minime sa se integreze cu succes in echipa. Evalueaza asteptarile pe care le ai de la noul loc de munca, cu tot ce implica el, si coreleaza rezultatul cu o atitudine prin care sa poti indeplini aceste asteptari.
Un job nou reprezinta sanse de a te reafirma profesional, de a gasi drumul pe care iti doresti sa il urmezi. Primele zile sunt esentiale pentru a-ti defini rolul in companie. Urmand sfaturile de mai sus, iti va fi mai usor sa faci din aceasta experienta una cu efecte pozitive asupra carierei tale.