Coaching pentru angajati?

Sunt din ce in ce mai multe carti despre leadership care spun ca succesul oricarei companii depinde in cea mai mare masura de abilitatile liderului care stabileste obiectivele si coordoneaza activitatea pentru indeplinirea lor. Exista o piata foarte dezvoltata de literatura de specialitate, experti, mass-media, training si toti investesc in identificarea problemelor cu care managerii si liderii se confrunta, incercand sa gaseasca si sa promoveze diverse propuneri pentru a le solutiona.

Din perspectiva mea, de coach, aceasta este ca si cum te-ai uita la un obiect doar dintr-o singura parte. Cealalta perspectiva, mai putin abordata sunt angajatii. Managerii impreuna cu angajatii lor reusesc sa atinga obiectivele companiei. Daca leadership-ul ajuta doar liderul, atunci cu siguranta este limitativ; ca in orice echipa, succesul nu poate veni fara colaborarea dintre manager si angajatii sai, si este la fel de important ca si acestia sa aiba la indemana solutiile necesare pentru a putea depasi anumite situatii dificile in cariera lor sau pentru a putea progresa.

Atunci cand angajatii sunt familiarizati cu instrumente si abilitati de coaching, impactul se vede in intreaga organizatie. Coaching-ul pentru angajati dezvolta si aceasta latura a leadershipului, contribuind la performantele oamenilor la locul de munca, dovedindu-se o modalitate eficienta de a crea solutii si idei noi, creative, eficiente si in folosul organizatiei. Am inceput sa colaborez cu companii care ofera programe de coaching pentru angajatii sai, indiferent daca acestia sunt manageri sau sunt specialisti.

Asa l-am cunoscut si pe Adrian. El este un angajat fidel al unei companii din Bucuresti. Punctualitatea si seriozitatea cu care isi indeplineste sarcinile este remarcabila. In doi ani, de cand lucreaza in companie, nu a intarziat sau lipsit niciodata, iar sarcinile erau mereu finalizate la timp, uneori chiar in avans. Pe scurt, Adrian era angajatul model. Desi nu era printre cei mai performanti dintre colegii lui, eforturile sale de a tine pasul cu cei mai buni erau demne de apreciat. Insa cu toate acestea, Adrian lucra pe acelasi post, pe acelasi salariu, cu aceleasi sarcini, cu acelasi program de doi ani, desi simtea mereu ca poate si merita sa fie implicat in mai multe. Era cel mai punctual dintre angajati, dar nimeni nu parea sa observe acest lucru, inclusiv seful sau. Adrian privea cum eforturile sale treceau neobservate, insa nu se mobiliza niciodata sa vorbeasca deschis cu seful sau. Astepta crezand ca undeva, cumva o sa primeasca ceea ce merita.

Cand l-am cunoscut pe Adrian era foarte descurajat de situatie si se afla intr-o continua asteptare pentru schimbare. Insa vorbind cu el, a putut sa inteleaga sursa problemei…In ciuda eforturilor sale, Adrian nu a putut discuta cu seful sau nu pentru ca acesta nu il putea aprecia pentru ceea ce facea, ci pentru ca Adrian insusi nu se aprecia pe sine pentru munca depusa.

Progresul inseamna sa stii sa ceri mai mult de la tine pentru a mai urca o treapta. Dar pentru a-i convinge pe altii ca meriti mai mult, intai trebuie sa te convingi pe tine de acest lucru, iar primul pas este sa stii sa fii constient si obiectiv asupra progresului tau actual.

Coaching-ul pentru angajati porneste tocmai de la aceasta premisa, a identificarii situatiei actuale reale si a construi un drum catre progres pas cu pas.

Rodica Obancea
Associate Certified Coach
Coaching Partener
HART Human Resource Consulting
www.hart.ro

 

 

 

 

 

Va recomandam si:

Salariu minim 2025

ULTIMELE JOBURI